Elonu Muskovi se začíná řízení Tesly vymykat z rukou. Hlasy po novém šéfovi sílí
, /

Elonu Muskovi se začíná řízení Tesly vymykat z rukou. Hlasy po novém šéfovi sílí

Elonu Muskovi se začíná řízení Tesly vymykat z rukou. Hlasy po novém šéfovi sílí

Podobně jako kdysi byl synonymem pro Apple Steve Jobs, je dnes synonymem pro automobilku Tesla Elon Musk. Je to on, kdo takřka osobně stojí za všemi úspěchy i neúspěchy. Jenže právě s tím začíná být trochu problém. Musk už deset let působí ve dvojí roli předsedy a výkonného ředitele Tesly a vypadá to, že se mu řízení průkopnické firmy, vyrábějící elektrická auta, začíná sypat pod rukama. Alespoň signály z poslední doby jsou alarmující.

Celkově to bylo pro Teslu náročných několik týdnů. Ten minulý ale veškeré dění korunoval. Nejprve se Elon Musk objevil v živě přenášeném podcastu s americkým komikem Joem Roganem, v němž mimo jiné popíjel whiskey a kouřil jointa s tabákem a marihuanou, a prakticky ve stejnou dobu vyšly najevo další dva odchody jeho podřízených. Funkce opustili hlavní účetní Dave Morton a šéfka lidských zdrojů Gabrielle Toledano.

Na první pohled se nejedná o tak klíčové pozice, jenže důležité je podívat se na personální dění v Tesle z větší vzdálenosti. Pak bychom totiž rovnou mohli mluvit o zemětřesení, které – zdá se – nemá konce. Dave Morton ve funkci nepobyl ani jediný měsíc, než předal svůj rezignační dopis. Šéfka lidských zdrojů pro změnu oznámila, že se již do Tesly nehodlá vracet ze své dovolené. Akcie společnosti na to zareagovaly významným propadem na několikaměsíční minimum.

Přehlížený Elonem Muskem

Dave Morton do Tesly přišel z firmy Seagate, která vyrábí pevné disky, a to pouhý den předtím, než Elon Musk poslal na Twitter informaci o tom, že uvažuje o stažení své firmy z burzy. O 17 dní později sice Musk z tohoto nečekaného plánu definitivně vycouval, ale i tak má nyní na krku hned několik žalob a navíc musí znovu hledat nové zaměstnance.

„Od 6. srpna, kdy jsem přišel do Tesly, překročila úroveň pozornosti veřejnosti stejně jako tempo uvnitř firmy má očekávání. To je důvod, proč jsem přehodnotil svou budoucnost. Chci ale říci, že silně věřím v Teslu, její misi a její budoucnost, a že nemám žádné neshody s vedením Tesly nebo jejími finančními výkazy,“ vysvětlil v oficiálním dokumentu důvod svého odchodu Morton.

Elon Musk v novém rozhovoru z továrny Tesly: Spoustu věcí stále udělají lépe lidé než roboti

Spoluzakladatel a šéf kalifornské automobilky Tesla, která se soustředí na výrobu elektromobilů, si toho za...

Jak se ovšem podařilo zjistit serveru CNBC, Mortonův odchod měl podle všeho jeden hlavní důvod – byla jím osoba samotného Elona Muska. Šéfa Tesly údajně vůbec nezajímaly účetní detaily, které s ním chtěl Morton jako hlavní účetní řešit, když Musk zaslal zmíněný tweet o tom, že by mohl Teslu převést na soukromý podnik. Veškeré Mortonovy poznámky ohledně potenciálně problematického tahu zůstaly ignorovány, kvůli čemuž po pouhých pár týdnech ve funkci přehodnotil svou budoucnost.

Do pozice hlavního účetního přitom Morton nastupoval s vidinou, že by mohl jednou nahradit současného finančního ředitele (CFO) Deepaka Ahujau. Ani jeho příběh navíc není úplně jednoduchý. Ahuja už jednou z firmy v roce 2015 odešel, aby se po dvou letech vrátil, když ji opustil jeho tehdejší nástupce, Jason Wheeler, po pouhých 15 měsících. Morton měl přitom v nové funkci vidinu 350 tisíc dolarů ročně a k tomu desetimilionové odměny v akciích, která by ho čekala po čtyřech letech.

Zaměstnanci mohou být víc než čísla

Podobné odchody, zejména v nižších manažerských funkcí, zažívají firmy běžně. U Tesly je ovšem problém v tom, že se nejedná o žádnou ojedinělou událost. Obzvlášť finanční tým automobilky se potýká s obrovskou fluktuací, což nikdy není (nejen) pro veřejně obchodovatelnou firmu příliš dobré znamení. Mortonův předchůdce, Eric Branderiz, skončil ve funkci na začátku letošního roku, stejně jako viceprezidentka financí Susan Repo.

Ve stejnou dobu jako Morton oznámila svůj záměr o odchodu z Tesly také zmíněná šéfka lidských zdrojů Gabrielle Toledano a již delší dobu avizovaný konec čekal ve stejný den i Sarah O’Brien, viceprezidentku pro komunikaci. A nebyli jediní. Jen od června, jak spočítal magazín The Verge, opustilo Teslu minimálně 30 výkonných manažerů. Mezi nimi byli například přední inženýr Doug Field, který se vrátil do Applu, či dlouholetý veterán James Cahill, který řídil Tesla Energy.

Nejedná se o ty nejvýše postavené lidi, které Tesla má, ale 64 odchodů z výkonných pozic za posledních dvanáct měsíců nevrhá na situaci uvnitř firmy příliš pozitivní světlo. Investoři sice neustále řeší finanční výsledky Tesly, která v posledním čtvrtletí vygenerovala alespoň rekordní příjmy, byť zůstává ve ztrátě, ale udržení si výkonných zaměstnanců často o zdraví firmy řekne víc než čísla.

Veškeré dění každopádně souvisí až se samotným Elonem Muskem. Sedmačtyřicetiletý vizionář sice minulý čtvrtek relativně bezstarostně v dvouapůlhodinovém podcastu popíjel a kouřil, zatímco se s Joem Roganem bavil o všem od plamenometů až po konec vesmíru, ale stále více sílí obavy, že se mu řízení firmy, do níž původně jako investor naskočil krátce po jejím vzniku, začíná vymykat z rukou.

Je těžké udržet automobilku naživu

Elon Musk rozhodně není běžným výkonným ředitelem. Ostatně Teslu vede z již zmíněné dvojí role, kdy je vedle CEO také jejím předsedou, ale to nyní mnozí začínají považovat za problém. Ani ne tak, že by nemohl mít dvě role, ale spíše že vedle sebe nemá žádného partnera, který by mu ve stále složitějších situacích pomáhal firmu řídit. Ať už by mu měl Musk přenechat roli CEO, nebo alespoň zřídit pozici provozního ředitele, která neexistuje.

„Je celkem těžké řídit firmy a automobilky obzvlášť. Je hodně těžké udržet automobilku naživu,“ přiznal během podcastu Musk a situace kolem jeho firmy mu dává za pravdu. Přestože Tesla prozatím neřeší akutní existenční problémy a odchod některých klíčových lidí nemusí směrem do budoucna nakonec nic znamenat, situace začíná být vážnější, než se mohlo na první pohled zdát.

Cíle o tom, že bude na konci srpna Tesla každý týden vyrábět šest tisíc nejdostupnějších vozů Model 3, na kterých konečně dokáže vydělávat, jsou podle všeho nadále v nedohlednu. Což je problém vzhledem k tomu, že již za pár měsíců bude splatný více než miliardový dluh z celkových 10 miliard dolarů, jež má Tesla napůjčované. Musk již delší dobu odmítá, že by sháněl další financování, ale pokud nezačnou jeho továrny vyrábět více aut, ocitne se v problémech.

Analytik z Jefferies Group Philippe Houchois, který projektuje růst akcií Tesly až na 360 dolarů (aktuálně kolem 260 dolarů), pro Bloomberg prohlásil, že je podle něj Elon Musk na sebezničující misi. „Fenomenální tým a dovednosti, které vedly k vytvoření Tesly, nejsou to, co je potřeba pro další fázi. Jsou dovednosti, které Elon Musk postrádá a musí se přidat,“ uvedl Houchois. Právě on patří k těm, kteří volají po oddělení funkcí předsedy a CEO. Tesla přitom podle informací Bloombergu nehledá ani žádného provozního ředitele (COO).

Záleží pouze na výsledcích

O tom, že je potřeba, aby v Tesle došlo k zásadním změnám v nejvyšších pozicích, píší i další analytici a odborníci. K několika změnám, jak zjistil magazín TechCrunch podle interního e-mailu, už Elon Musk sáhl hned v pátek. Přestože ne všechny změny byly přímou odpovědí na poslední odchody, je to důkaz, že se v managementu Tesly něco děje. Na několik manažerů přešla ještě větší zodpovědnost za vybrané oblasti, jimž dosud neveleli, a bude zajímavé sledovat, jaké změny přijdou dál.

Při oznámení personálních novinek Musk zaměstnancům sdělil, že firmu čeká „nejúžasnější čtvrtletí v historii, kdy postavíme a dodáme více než dvojnásobek aut oproti poslednímu čtvrtletí“. Musk také upozornil, že se nyní v médiích objeví mnoho povyku, ale ať ho zaměstnanci ignorují, protože záleží pouze na výsledcích. V posledním kvartálu Tesla vyrobila 53 339 vozů, takže pokud Musk říkal pravdu, měla by se jeho firma nyní dostat přes 100 tisíc aut.

I vzhledem k výše zmíněné splatnosti velkého dluhu budou počet prodaných vozů a pochopitelně i celková výše příjmů klíčové. Tesla totiž nadále zůstává ve ztrátě, v srpnovém čtvrtletí to bylo 743 milionů dolarů, a poslední černá čísla automobilka vykázala před dvěma lety. Pro Teslu začínají být výsledky o to důležitější, protože se na trh chystají velcí automobiloví giganti.

Tesla dosud platila za prakticky neohroženého hráče na poli elektrických aut, ale byla jen otázka času, než ji začnou stíhat ostatní automobilky. S plně elektrickými modely svých SUV již přišly Mercedes-Benz, Audi i BMW a přestože se ještě delší dobu nebudou vyrábět, musí se mít Tesla na pozoru. Výrobní kapacity největších hráčů na trhu jsou mnohonásobně vyšší, než jaké má Tesla, a pokud se Muskovy nepodaří vyladit výrobní proces, bude v problémech.

První souboj se navíc odehraje už příští rok, kdy svůj vstup na elektrický trh oznámilo Porsche. Příchod dalších hráčů je pochopitelně nevyhnutelný. Prozatím se snaží Elon Musk všechno řešit sám. Naposledy týdny přespával ve své kanceláři, aby mohl vlastnoručně ladit a předělávat každý nefungující prvek výrobní továrny, což se podle jeho slov negativně podepsalo na jeho stavu. A podle všeho to nemá dobrý vliv ani na mnoho zaměstnanců. Možná je na čase, aby Musk skutečně zvážil, že si do své firmy najme schopného kolegu, který by mu s řízením Tesly pomohl, byť mu to zřejmě stále je proti srsti.

Foto: Tesla, Flickr/Heisenberg Media