Čínský konkurent Tesly vstoupil na burzu, vybral ale o 20 % méně, než předpokládal
, /

Čínský konkurent Tesly vstoupil na burzu, vybral ale o 20 % méně, než předpokládal

Čínský konkurent Tesly vstoupil na burzu, vybral ale o 20 % méně, než předpokládal

Číský konkurent Tesly, zvaný NIO, tento týden začal novou kapitolu ve své teprve čtyřleté historii, když se prostřednictvím středečního IPO na newyorské burze stal veřejně obchodovatelnou firmou. Z původního záměru prodávat akcie za cenu mezi 6,45 a 8,35 dolaru se však při IPO stalo jen 6,26 dolaru. To i tak znamenalo solidní finanční injekci ve výši okolo 1 miliardy dolarů, avšak původní plán hovořil o částce 1,8 miliardy a později alespoň 1,3 miliardy dolarů.

První den nakonec NIO uzavíralo na ceně 6,6 dolaru za akcii, což znamená celkovou tržní kapitalizaci v hodnotě 7,1 miliardy dolarů, přičemž dle prvotních odhadů mohla dosáhnout až na 8,5 miliardy dolarů. Hned druhý den však firma uzavírala po strmém růstu na 10,87 dolaru, v pátek znovu klesla přibližně o dolar.

Tak či onak, poměrně rozporuplný start na burze z NIO udělal jednu z mála čistě elektrických automobilek, které jsou veřejně obchodovatelné a zároveň mají fungující produkt. Tou druhou na světě je pouze Tesla. Ta však na rozdíl od čínské napodobeniny operuje celosvětově. NIO vypustilo zatím své jediné sériově vyráběné vozidlo pouze na čínském trhu. Kanceláře však má ve Spojených státech i Německu a právě IPO má pomoci k expanzi.

Ačkoliv některé prvotní odhady hovořily v silný neprospěch NIO, kdy analytici odhadovali budoucí cenu jeho akcií až na 4,2 dolaru, po prvních třech dnech může firma hovořit o růstu. To jediné dlouhodobé srovnání, které se pro NIO nabízí, tedy s Teslou, však hovoří jasně. Ten, kdo přibližně před osmi lety investoval do Tesly v den IPO, mohl zvýšit hodnotu svého podílu čtrnáctkrát.

Google bude u Soudního dvora EU bojovat, aby se právo být zapomenut nerozšířilo globálně

Když Soudní dvůr Evropské unie v roce 2014 schválil zákon na tzv. právo na zapomnění, způsobilo to nejen v...

NIO založil před čtyřmi lety podnikatel William Bin Li a jeho firma od té doby vybrala 2,5 miliardy dolarů v rizikovém kapitálu. Počty jeho zaměstnanců se již počítají v tisícovkách, přestože po silnicích zatím jezdí spíše vyšší stovky kusů jeho vozů. Tím je sedmidvéřové SUV NIO ES8, které by v případě globální expanze bylo přímým konkurentem právě Tesly, konkrétně Modelu X.