Čínský bikesharing Ofo pálí miliony dolarů a stahuje se z mnoha trhů. Nevrátí se zřejmě ani do Česka
, /

Čínský bikesharing Ofo pálí miliony dolarů a stahuje se z mnoha trhů. Nevrátí se zřejmě ani do Česka

Čínský bikesharing Ofo pálí miliony dolarů a stahuje se z mnoha trhů. Nevrátí se zřejmě ani do Česka

Jedna z největší bikesharingových firem v Číně, která v posledních letech plánovala svými žlutými koly obsadit celý svět, se potýká s problémy. Řeč je o startupu Ofo, který se loni na pár měsíců objevil i v Praze a ve velkém se pustil také do Spojených států. Dnes však řeší nezaplacené účty svým dodavatelům a provoz po celém světě významně omezuje. Podle všeho se nevrátí ani do Prahy a sílí spekulace o prodeji celého startupu.

Zpráva o tom, že do centrály Ofo dorazila žaloba od jednoho z dodavatelů kol za nezaplacené účty ve výši 10 milionů dolarů (222 milionů korun), se kterou přišel deník The Financial Times, ani příliš nepřekvapí. Mohutně utrácející čínský startup, který rychle vyrostl, ale nyní se mu nedaří přetvořit rostoucí flotilu ve fungující byznys, již delší dobu vykazuje symptomy, že něco není v pořádku.

Ostatně pro příklad není třeba chodit daleko. V Číně za poslední roky vyrostly dva nejvýznamnější bikesharingy – vedle Ofo to byl ještě Mobike. Oba startupy od začátku investovaly velké peníze do rozšíření svých flotil sdílených kol a také do expanze do dalších zemí. Aby však uspěly, nabízely jízdy na svých kolech pod cenou, což si nyní bere svou daň.

Ofo pálí 25 milionů dolarů měsíčně

Firma Shanghai Phoenix Bicycles nyní u pekingského soudu podala na Ofo žalobu za to, že ji neproplatila faktury za 10 milionů dolarů, což je pro uznávanou čínskou cyklistickou značku problém. Ofo totiž původně mělo od svého dodavatele, patřícího pod Shanghai Phoenix Bicycles, odebrat během posledního roku minimálně pět milionů kol, nakonec z toho ale byly jen necelé dva miliony, což v první polovině letošního roku srazilo o více než polovinu čisté příjmy dodavatelské firmy.

Pro Ofo to navíc není první podobný problém. Již dříve řešilo potíže s výrobcem chytrých zámků, který mu kvůli nezaplaceným pohledávkám hrozil tím, že na dálku zamkne tři miliony žlutých kol, dokud Ofo nezaplatí. K takové akci nakonec nedošlo, ale problémy se evidentně kupí. Podle The Financial Times pálí Ofo každý měsíc zhruba 25 milionů dolarů (přes 550 milionů korun) a situace se příliš nelepší.

Miliardový startup Lime míří do Česka se sdílenými elektrickými koloběžkami

Po celém světě je to obrovský trend posledních měsíců, do kterého největší hráči lijí stovky milionů...

Zatímco konkurenční Mobike, který má prodělávat ještě jednou tolik, se již před časem nechal koupit čínskou skupinou Meituan Dianping, která přes internet poskytuje rozvozy jídel a další služby, Ofo kupce stále hledá. O to více sílí spekulace z poslední doby, že jedná o svém prodeji do rukou Didi Chuxing, čínské konkurence Uberu, který již v Ofu drží podíl.

Podle zpráv z čínských médií by nabídka Didi ohodnotila startup Ofo na 1,5 miliardy dolarů, což je zhruba polovina toho, co za konkurenční Mobike zaplatil Meituan. Podle všeho je nicméně podobný prodej nevyhnutelný. Ofo nezachránila ani významná finanční injekce od Alibaby z letošního března ve výši 866 milionů dolarů. Čínský bikesharing ostatně začal od té doby významně ořezávat svůj provoz na zahraničních trzích.

Konec v Česku i v dalších zemích

Ve Spojených státech propustil většinu svých zaměstnanců s tím, že se bude soustředit již jen na několik největších měst. V Americe přitom mělo Ofo ve více než třiceti městech přes 40 tisíc kol, k nimž se po ukončení provození často ani nehlásilo, a tak žlutá kola končila na skládkách. Stahovat se začalo Ofo také z trhů, kam přitom teprve nedávno vstoupilo. Vedle Austrálie, Německa nebo Indie jde ostatně také o Českou republiku.

Do Prahy vstoupilo Ofo velkolepě loni na podzim, kdy do Česka při příležitosti vypuštění sdílených žlutých kol do ulic Prahy 7 přijeli také nejvyšší představitelé firmy. Přestože se testovací podzimní provoz startupu vcelku vydařil, na jaře jsme se již jeho původně ohlášeného návratu nedočkali. Ofo nejprve odmítalo svou budoucnost v Česku komentovat, ale jak nyní pro CzechCrunch prozradil Šimon Rákosník z agentury Rubikon, která s Ofem v Česku spolupracovala, veškerá spolupráce zcela utichla. Návrat je tedy i s ohledem na dění ve světě velmi nepravděpodobný.

Přestože se již delší dobu mluví o tom, že se do Česka chystá několik zahraničních firem, které se zabývají sdílenou ekonomikou a sdílením různých druhů dopravních prostředků, synonymem pro bikesharing u nás zůstávají nadále jedině tuzemská Rekola. Již brzy by se však měl v Praze objevit jeden z největších amerických startupů Lime, který k nám hodlá přivést své sdílené elektrické koloběžky. Ostatně právě s Limem, který provozuje také sdílená kola i elektrokola, ve Spojených státech neúspěšně bojovalo ofo.