UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu

Středeční Superpohár UEFA byl tradičním kláním mezi vítězem Ligy mistrů a vítězem Evropské ligy, který symbolicky vykopává novou fotbalovou sezónu. Tentokrát však nešlo jen o svátek fotbalu, ale také se při zápase, který se odehrál v estonském Tallinnu, použily nové technologie pro prodej lístků. Hlavní řídící organizace evropského fotbalu UEFA vsadila na blockchain.

O Superpohár se utkaly madridské kluby Real a Atlético a zatímco fanoušci v ochozech A. Le Coq Areny sledovali napínavý souboj, který byl rozhodnut ve prospěch Atlética až v prodloužení (4:2), organizátoři měli na starosti jiné věci. Pro vstup na stadion byla poprvé použita mobilní aplikace napojená na blockchain, což je v této oblasti významný pokrok.

UEFA pracuje na tom, aby celý proces s nákupem vstupenek a následným vstupem na stadion co nejvíce zjednodušila a také zabezpečila. Proto připravila nový systém založený právě na blockchainu a Bluetooth zařízeních na stadionu, který přináší hned několik výhod. Přestože mnozí (nejen sportovní) fanoušci nedají na tradiční papírové vstupenky dopustit, mobilní ticketing představuje jednoznačnou budoucnost.

uefa-blockchain-ticketing

Blockchain je distribuovaná decentralizovaná databáze, která pohání například kryptoměny jako Bitcoin, ale zároveň může být využita i v mnoha dalších oblastech. Jednou z nich je právě ticketing, kde dokáže jako P2P platforma, umožňující provádění transakcí bez nutnosti zprostředkovatele, zajistit bezpečnou a spolehlivou distribuci lístků.

webexpo

Přečtěte si takéV Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo Adobe

UEFA si poprvé novou technologii ověřila na polovině diváků při letošním finále Evropské ligy mezi Atlétikem a Marseille v Lyonu a při nedávném Superpoháru již zaslala vstupenky na mobilní telefon všem fanouškům. Stadion v Tallinnu má jen necelých 15 tisíc sedadel, takže představoval ideální místo pro zátěžový test. UEFA uvedla, že vše šlo hladce a chystá se v nasazování inovativního ticketingu pokračovat.

Celý proces je velmi jednoduchý. Uživateli přijde zpráva s aktivačním kódem a odkazem, na němž zadá své údaje a lístek si stáhne. Před stadionem si přes Bluetooth zařízení vstupenku zvaliduje a následně ji jen oskenuje u vstupu. Výhod mobilních vstupenek založených na blockchainu je několik. Mohly by se díky tomu omezit například padělky nebo přeprodávání lístků a sportovní organizace budou mít také větší přehled o tom, kdo se na stadion chystá. V případě zákazů vstupu pak jednoduše zajistí, aby se daná osoba ke vstupence nedostala.

Foto: Atlético/Ángel Gutiérrez

Šéfredaktor CzechCrunche, Apple pozitivní uživatel a sportovní fanoušek.

CzechCrunch Express

Nenechte si utéct zásadní zprávy!

Přihlašte se k pravidelnému odběru novinek ze světa technologií a startupů.