UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu
, /

UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu

UEFA začala prodávat vstupenky na fotbalové zápasy přes mobilní aplikaci založenou na blockchainu

Středeční Superpohár UEFA byl tradičním kláním mezi vítězem Ligy mistrů a vítězem Evropské ligy, který symbolicky vykopává novou fotbalovou sezónu. Tentokrát však nešlo jen o svátek fotbalu, ale také se při zápase, který se odehrál v estonském Tallinnu, použily nové technologie pro prodej lístků. Hlavní řídící organizace evropského fotbalu UEFA vsadila na blockchain.

O Superpohár se utkaly madridské kluby Real a Atlético a zatímco fanoušci v ochozech A. Le Coq Areny sledovali napínavý souboj, který byl rozhodnut ve prospěch Atlética až v prodloužení (4:2), organizátoři měli na starosti jiné věci. Pro vstup na stadion byla poprvé použita mobilní aplikace napojená na blockchain, což je v této oblasti významný pokrok.

UEFA pracuje na tom, aby celý proces s nákupem vstupenek a následným vstupem na stadion co nejvíce zjednodušila a také zabezpečila. Proto připravila nový systém založený právě na blockchainu a Bluetooth zařízeních na stadionu, který přináší hned několik výhod. Přestože mnozí (nejen sportovní) fanoušci nedají na tradiční papírové vstupenky dopustit, mobilní ticketing představuje jednoznačnou budoucnost.

Blockchain je distribuovaná decentralizovaná databáze, která pohání například kryptoměny jako Bitcoin, ale zároveň může být využita i v mnoha dalších oblastech. Jednou z nich je právě ticketing, kde dokáže jako P2P platforma, umožňující provádění transakcí bez nutnosti zprostředkovatele, zajistit bezpečnou a spolehlivou distribuci lístků.

V Praze se za pár týdnů na internetové konferenci WebExpo představí inženýři z Facebooku, Twitteru nebo Adobe

Už za přibližně 4 týdny, konkrétně 21. až 23. září proběhne v Praze tradiční technologická konference...

UEFA si poprvé novou technologii ověřila na polovině diváků při letošním finále Evropské ligy mezi Atlétikem a Marseille v Lyonu a při nedávném Superpoháru již zaslala vstupenky na mobilní telefon všem fanouškům. Stadion v Tallinnu má jen necelých 15 tisíc sedadel, takže představoval ideální místo pro zátěžový test. UEFA uvedla, že vše šlo hladce a chystá se v nasazování inovativního ticketingu pokračovat.

Celý proces je velmi jednoduchý. Uživateli přijde zpráva s aktivačním kódem a odkazem, na němž zadá své údaje a lístek si stáhne. Před stadionem si přes Bluetooth zařízení vstupenku zvaliduje a následně ji jen oskenuje u vstupu. Výhod mobilních vstupenek založených na blockchainu je několik. Mohly by se díky tomu omezit například padělky nebo přeprodávání lístků a sportovní organizace budou mít také větší přehled o tom, kdo se na stadion chystá. V případě zákazů vstupu pak jednoduše zajistí, aby se daná osoba ke vstupence nedostala.

Foto: Atlético/Ángel Gutiérrez