PepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream
, /

PepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream

PepsiCo kupuje za více než 3 miliardy dolarů výrobce domácí sodovky SodaStream

Nadnárodní gigant PepsiCo, který stojí za nápoji jako Pepsi, Mirinda či 7Up, oznámil, že za 3,2 miliardy dolarů (přes 72 miliard korun) v hotovosti kupuje firmu SodaStream. Ta je známá pro přístroje na domácí výrobu sycené vody a PepsiCo se chce díky nim více posunout do oblasti zdravých výrobků a rozmělnit své zaměření na sladké nápoje.

SodaStream je ve svém oboru jednička na trhu. Jednoduché výrobníky izraelské firmy prostřednictvím plynové bombičky a znovupoužitelných lahví během pár vteřin vytvoří z čisté vody sodovku. Pepsi již dříve s výrobníky SodaStream a svými kolovými nápoji experimentovala, nechala si dokonce v roce 2015 vyrobit speciální kolekci kapslí HomeMade, a nakonec celou firmu kupuje.

Jde zejména o reakci na změny na trhu, kde se zákazníci zejména ve Spojených státech odklánějí od sladkých nealkoholických nápojů a stále více sahají po balené vodě. Velké firmy často ztrácejí ve prospěch menších a více trendy značek, nebo minimálně marně hledají prostor k dalšímu růstu. I proto se PepsiCo nebálo vyplatit SodaStreamu 144 dolarů za každou akcii, což je o téměř třetinu vyšší cena, než jaký byl třicetidenní vážený průměr na burze.

Na druhou stranu SodaStreamu se i vzhledem ke zmíněným trendům, kdy lidé začínají preferovat neslazené nápoje, velmi daří. V srpnu izraelská firma oznámila nejúspěšnější čtvrtletí v historii a deváté v řadě s dvojciferným růstem příjmů. PepsiCo tak v byznysu s domácími nápoji, kde dosud vůbec nebyla, vidí dobrou příležitost.

Netflix testuje přidání reklam mezi epizody seriálů. Má jít o propagaci vlastního obsahu

Síla Netflixu tkví nejen ve streamovací platformě, na které je registrováno přes 130 milionů uživatelů, ale také...

„PepsiCo a SodaStream jsou inspirující spojení,“ cituje předsedkyni a šéfku PepsiCo Indru Nooyi server Business Insider. SodaStream podle ní nabízí mimořádné řešení, které vytvoří skvělé nápoje a zároveň snižuje množství odpadu. Právě také na snížení své environmentální stopy se chce PepsiCo stále více soustředit. „Společně můžeme posouvat naší vizi ve zdravější a udržitelnější planetě,“ dodala Nooyi.

Akvizice SodaStreamu dává PepsiCo rovněž nový způsob, jak může oslovovat zákazníky. Dosud tak mohl činit pouze prostřednictvím svých výrobků v obchodech, nyní se dostane přímo do domácností. Jak podotýká server CNBC, jedná se o jeden z nejodvážnějších kroků, který 62letá šéfka PepsiCo za 12 let ve funkci CEO udělala. A také jeden z posledních, protože ji na začátku října nahradí dosavadní prezident firmy Ramon Laguarta.

Velká příležitost to je pochopitelně také pro SodaStream. Své produkty dnes prodává v 80 tisících kamenných prodejnách ve 46 zemích světa a díky globálnímu zásahu Pepsi lze očekávat, že se bude dále rozšiřovat. Mezi největší trhy SodaStreamu patří Německo, Francie, Kanada a Spojené státy, oblíbený je i v České republice.

Celá akvizice by se měla uzavřít do ledna příštího roku, do kdy by ho měli schválit regulátoři a také akcionáři SodaStreamu. Izraelská firma bude v rámci PepsiCo fungovat jako nezávislá divize a nezměněno zůstane i její vedení, aby se zachovala nastavená firemní kultura. Šéfem SodaStreamu tak nadále bude Daniel Birnbaum, který prozradil, že například v Německu je dnes již většina konzumované vody perlivá, ale přesto tu má SodaStream pouze 8% podíl na trhu. Příležitost je tedy vysoká.

Foto: SodaStream