Pavel Kotyza: Zakázat mobily ve škole je zoufale málo. Zakažme také chytré tabule, tablety a notebooky

Pavel KotyzaPavel Kotyza

0Zobrazit komentáře

Zhruba před týdnem jsme vás informovali o zákonu, který ve Francii dětem od 3 do 15 let zakáže používání telefonů a tabletů ve školách. A to jak během vyučování tak i během přestávek a obědů. Toto rozhodnutí, které ve francouzských školách začne platit už v září tohoto roku, vyvolalo po celém světě velkou diskuzi mezi oběma stranami názorové barikády. Zatímco jedna skupina je jednoznačně pro zákaz s argumentem, že zákon prospěje větší soustředěnosti, samostatnosti a edukaci dětí, ta druhá celý zákon považuje s ohledem na dnešní dobu spíše za zastaralý, kontraproduktivní přežitek. Oslovili jsme proto několik českých pedagogů a lektorů z obou názorových táborů a požádali je o jejich názor na věc. Zde je pohled Pavla Kotyzy, univerzitního lektora a freelance marketing managera, který narozdíl od jeho kolegy Jakuba Veverky zákaz mobilů ve školách podporuje.

Věříte tomu, že technologie ve školách zlepšuje a zefektivňuje vzdělávání našich dětí? A podle čeho tak soudíte? Podle toho, co nám, ústy svých tiskových zpráv, říkají společnosti Apple, Google, Microsoft, Facebook a další korporace usilující primárně o profit a akvizici nových, věrných, zákazníků? Víte z jakých dat vycházejí podporovatelé elektronických zařízení ve školách? A proč technologie nepodporují dětští lékaři, psychologové a dnes už i psychiatři?

Minulý týden Francie schválila rozšíření zákazu mobilních telefonů i na používání během přestávek, či polední pauzy. Je to skvělý krok, který možná neocení velké korporace, ale ocení jej pediatři, rodiče a v budoucnu, snad i zdravější, děti samotné. Je to primárně skvělá zpráva pro zrak dětí, které masivně trpí krátkozrakostí a jsou nuceny nosit brýle, právě díky dlouhodobému koukání zblízka na displej svého smartphonu. Třeba se zrak francouzských školáků odlepí na chvíli od mobilu, a dítě se tak možná bude rozvíjet i v jiných dovednostech, než je jen bravurní ovládání mobilu a pasivní hltání vizuálního obsahu ze sociálních sítí, hraní her a video obsahu.

iphone-1

Není ale zákaz mobilních telefonů ve škole stále málo? Co ostatní technologie, jako chytré tabule, tablety a notebooky ve školách? Jsou přínosem pro studenty a jejich získávání a uchovávání znalostí? Studií jsou již desítky, tak se pojďme se podívat na některé zajímavé z nich.

Chytré tabule – hlavně rychle splnit úkol

Pamatujete na to, jak jsme opisovali do sešitů vše, co učitel napsal na tabuli. Kombinace vizuálního vjemu spojená s psaním, motorickým pohybem a mnohdy doprovázená mluveným výkladem učitele. Dokonalá metoda pro získání, zpracování a následné zapamatování předávané informace. A dnes. Chytré, digitální, tabule ve třídách snižují hloubku zpracování informací až o polovinu. A tak místo klasického psaní na tabuli dnešní školáci jen “swajpují” předložky a přípony ke kořenu slova na digitální tabuli. Myslíte si, že tak se něco více naučíte?

Možná v hodině děti splní úkol rychleji, ale nikoliv efektivněji z pohledu dlouhodobého vzdělávání. Profesor Manfred Sptizer ve své knize Digitální demence1 představuje dvě studie, které jasně dokazují, že rozpoznávání písmen, naučených psaním tužkou, vede k zesílené aktivitě v motorických oblastech mozku. U písmen, která byla naučena zápisem na klávesnici, tomu tak není2.

adam-kurzok-mm

Přečtěte si takéAdam Kurzok: Jak zaměstnancům chytře a efektivně rozdělit podíly ve vašem startupuAdam Kurzok: Jak zaměstnancům chytře a efektivně rozdělit podíly ve vašem startupu

Tablety a notebooky – Dělat si zápisky není stejné jako, psát si poznámky

Dnešní vysokoškoláci a mnozí středoškoláci nosí do školy místo sešitu notebook nebo tablet, aby si mohli “dělat poznámky”. Opravdu? Sám jsem již více než 5 let lektorem digitálního marketingu na několika vysokých školách a ze své praxe si vůbec nejsem jist, zda je “noťas na poznámky” opravdu dobrý nástroj ve vzdělávání. Co myslíte, soustředí se studenti na výuku, když Facebook, Instagram a WhatsApp jsou jen jeden klik daleko? Dle studie PISA3 nepřináší využívání notebooku studenty ve třídách lepší známky! Moment! Není to náhodou přesně důvod, proč studenti notebooky právě mají mít? A víte, že v průměru 34 % času4 v hodině tráví studenti s notebookem prokrastinováním a děláním něčeho jiného na svém PC. To je třetina celé výuky!

Zajímavé je, že studenti bez notebooku a studenti s omezenou možností využívání chytrých zařízení mají daleko lepší výsledky, než studenti s častým přístupem k technologiím a internetu.5 Proč je tomu tak? No protože pokud víte, že si danou informaci kdykoliv později můžete vygooglit, tak se ji nepotřebujete učit a trvale tak pamatovat.

school

Už skoro dvacet let prohlašují seriózní autoři v kvalitních odborných časopisech, že neexistuje žádný důkaz pro to, že počítače působí na učení ve škole pozitivně.  

Vývoj člověka je dlouhodobý proces a moderní technologie ve škole nejsou, dle dostupných studií, vždy výhodou. Ani mobil, ani tablet a ani notebook nenaučí děti společenskému chování, a nerozvíjí ani představivost a už vůbec nepodporují kreativitu. Užívání chytrých zařízeních není, třeba na rozdíl od řízení automobilu, věkově limitováno. Ale co je víc nadupané technologií a navíc společensky a sociálně nejbezpečnější? Auto, nebo chytrý telefon využívaný malými dětmi bez omezení po celý den? Opravdu chceme mít doma zombie děti, závislé na mobilech? Čím méně hodin budou mít technologie v ruce, tím lépe. Už teď je to skoro třetina dne, kdy hledí do displeje!6 Proč ještě přidávat ve škole a navíc neefektivně?

A co vy?

Jste pro další omezování využití “chytrých” zařízení ve školkách a školách, nebo nikoliv? Co myslíte, jsem zbytečně paranoidní? A nečtete náhodou tento text na mobilu v přítomnosti jiných lidí? Máme závislost na zařízeních pod kontrolou, nebo už nikoliv? Dejte mi vědět do komentáře.

Více informací v češtině najdete v následujících knihách

  • Daniel Sieberg – Digitální dieta (2011)
  • Prof. Spitzar – Digitální demence (2012)
  • Prof. Spitzar – Kybernemoc (2016)
  • Yalda T. Uhls – Mediální mámy a Digitální tátové (2018)

a v angličtině pak

  • Nicholas Kardaras Ph.D. – Glow Kids (2016)
  • Dr. Elizabeth Kilbey – Unplugged parenting (2017)
  • Adam Alter –  Irresistible (2018)

1 SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7
2 Longcamp M., Zelbato-Poudou M.T., Velay J.L.(2005). The influence of writing practice on letter recognition in preschool children: A comparison between handwriting and typing. Acta Psychologica 119: 67-69
3 Stuy: Computer Use in School Doesn’t Help Test Scores
4 Prezentace Prof. Spitzera v Praze na FSV. 18.3.2018
5 SPITZER, Manfred. Digitální demence: jak připravujeme sami sebe a naše děti o rozum. Brno: Host, 2014. ISBN 978-80-7294-872-7.
6 Eurodenik.cz: Čím dál více dětí tráví čas u telefonů a tabletů. Hrozí jim nebezpečí?

Diskuze (0)

Novinka

Anonym