Nový CEO českého Creative Docku Maxim Vrána: Chceme dělat miliardu ročně a stavět větší projekty než Zonky
, /

Nový CEO českého Creative Docku Maxim Vrána: Chceme dělat miliardu ročně a stavět větší projekty než Zonky

Nový CEO českého Creative Docku Maxim Vrána: Chceme dělat miliardu ročně a stavět větší projekty než Zonky

V roce 2013 utržil Creative Dock 15 milionů korun. O tři roky později to už bylo téměř 100 milionů a za další tři roky by chtěla smíchovská firma atakovat rovnou hranici 1 miliardy korun. S takovým plánem přichází do Creative Docku Maxim Vrána, který přebírá vedení české pobočky od jejího zakladatele Martina Pejši. Ten se bude v Creative Docku nadále věnovat nejdůležitějším projektům, ale hlavně expanzi do zahraničí.

O jeho nástupci na pozici CEO českého Creative Docku, Maximu Vránovi, se toho příliš nevědělo, minimálně ne ve startupovém světě. Vrána ovšem do startupového prostředí přinese své zkušenosti z B2B sektoru a řízení velkých firem, přičemž obojí se Creative Docku nesmírně hodí. Styk s B2B proto, že s velkými firmami dělá největší projekty, a řízení proto, že za šest let na trhu již pořádně vyrostl. O jeho přechodu z obří korporace do světa startupů a dalších plánech hovořil v rozhovoru pro CzechCrunch.

Vaše jméno je na internetu téměř neznámé. Zřejmě i proto, že jste 17 let působil v jedné IT firmě, Unicorn Systems, a nebyl příliš vidět, což není nic špatného, ale tím pádem vás vůbec nezná ani startupový svět, do kterého se nyní pouštíte. Kdo je tedy Maxim Vrána?

Je mi 38 let, jsem svobodný, nemám děti, snažím se hodně cestovat a miluju snad všechny druhy sportu. Nejsem veřejně tolik známé jméno, ale v B2B světě to je rozhodně lepší, hlavně v bankovnictví, pojišťovnictví a automobilovém průmyslu, kde jsem se věnoval IT. V Unicorn Systems jsem začal už při studiích na ČVUT na Fakultě jaderné a fyzikálně inženýrské, kdy jsem poprvé cítil potřebu si vydělat nějaké peníze. Tehdy jsem narazil na inzerát Unicornu, kde jsem ve druháku začal s programováním.

U programování to ale v Unicornu neskončilo, že?

Programování mě příliš nebavilo, a tak jsem po roce a půl přešel do analýzy, což mě nakoplo nahoru. Navrhoval jsem systémy pro banky a pojišťovny a stal se v Unicornu byznys architektem pro oblast bankovnictví. Poté jsem se přesunul k projektovému managementu a dělal na velkých projektech, které jsme ve firmě měli. Tehdy jsme stavěli pobočku v Moskvě a některé své projekty jsem dělal právě s ruským týmem, to byla velmi dobrá zkušenost.

V roce 2008 jsem pak opět změnil svoji kariéru a dal se na obchod. Tehdy jsem začínal s obratem zhruba 10 milionů korun ročně a když jsem na obchodní pozici končil, dělal jsem už obrat přes 200 milionů ročně. Mimo jiné jsme tehdy zakládali další pobočku, tentokrát na Ukrajině, pomáhal jsem tedy získávat zakázky i v ukrajinských bankách. Obchod mi šel a vzhledem k mým zkušenostem s dodávkami systémů k našim klientům jsem se pak v roce roce 2013 stal nejmladším ředitelem v rámci celého Unicorn Systems. Měl jsem na starosti zisk a realizaci zakázek v bankovnictví, pojišťovnictví a třeba i ve Škoda Auto. To jsem dělal čtyři a půl roku a jak jsem ve firmě pořád rostl, vlastně jsem nikdy neměl důvod odejít.

Nakonec to rozhodnutí po 17 letech ale přesto padlo. Co se stalo?

Po 17 letech a na vrcholové pozici jsem si řekl, že musím za každou cenu udělat změnu. Uvědomil jsem si, že když to neudělám teď, už to neudělám nikdy. S Unicornem jsem se proto domluvil, že si dám půlroční kariérní přestávku, v čemž mě firma maximálně podpořila. Procestoval jsem za ten půlrok kus světa, hodně sportoval a při tom přemýšlel, co budu dělat dál. Velmi mile mě překvapilo, jak celý trh jede, a tak nabídek bylo opravdu hodně. Vzhledem k tomu, že jsem byl v Unicornu tak dlouho a zároveň ve svém věku nemám žádné rodinné závazky, tak si dokážete představit, že jsem nebyl úplně finančně svázaný. A tak jsem si řekl, že chci zkusit něco úplně nového, kde jednak budu moci předat, co umím, a zároveň se přiučím něčemu novému.

A právě s tím vás oslovil Martin Pejša, zakladatel Creative Docku?

Martina Pejšu jsem už v té době znal a když jsem se s ním o mých myšlenkách a plánech bavil, tak nám to velmi dobře sedlo. V Creative Docku je neuvěřitelné, jak umí přeměnit nové nápady a myšlenky ve fungující firmy a produkty. To znamená mít velmi silný inovační tým, špičkově zvládnutý marketing a pak ale i samozřejmě velmi silné IT. Věci kolem IT jsou mi tedy velmi dobře známé, obchod také a u toho ostatního vše bedlivě sleduju a od svých kolegů se učím. Původně jsem měl nastoupit na pozici International Sales Director, ale nakonec jsme s Martinem dospěli k názoru, že je nyní především potřeba se věnovat stávajícím projektům, organizaci práce a samozřejmě i obchodu. To vše se zhmotnilo v to, že jsme se domluvili, že nastoupím na pozici CEO.

Takže vedle zkušeností s IT do Creative Docku z Unicornu přinášíte také manažerské schopnosti?

Když jsem v Unicornu končil, měl jsem pod sebou stovky lidí a byl zodpovědný za stovky milionů korun. Takže ano, vedle významné zkušenosti v oblasti IT přináším i svou schopnost řízení. Ale s obrovskou pokorou zároveň očekávám, že mě Creative Dock posune ve věcech kolem marketingu a uvádění nových produktů na trh. Právě to je tu denní chleba, což se mi velmi líbí.

Život v IT firmě může být tomu startupovému relativně blízko, ale také zároveň velmi daleko. Jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti se startupy a startupovým světem?

Creative Dock se sice zabývá tím, že tvoří startupy, ale jako takový je už pořádná firma. Jsme v několika zemích a máme pod sebou stovky lidí. Na jednu stranu si musíme za každou cenu udržet kulturu a know-how, jak dělat startupy, ale na druhou stranu Creative Dock jako takový už sám startup není. Po šesti letech a desítkách běžících projektů je to velká firma.

Do Creative Docku tedy přicházíte jako CEO české pobočky. Jak to vlastně nyní bude vypadat? Vy jako český CEO a Martin Pejša bude mít jakou roli?

Máme poměrně velký byznysový apetit, co se týče pronikání dál a dál do světa. Česká republika je nám z toho pohledu, co děláme, jednoduše malá. Když tu chcete udělat nějaký startup a mít v něm miliony klientů, je to limitující. Musíme proto naše produkty posouvat dál. U nás můžeme začít, ale pak musíme jít například do Polska nebo Německa. Proto tam i stavíme pobočky, které jsou však zatím velmi mladé a je potřeba se jim věnovat.

Trh v zahraničí navíc prozatím tolik neznáme, a proto chceme, aby nám právě s mezinárodní expanzí, poboček i produktů, pomáhal Martin. V tom je on jednoznačně nejlepší. Řízení v České republice nyní přenechává na mně a sám se bude věnovat těm největším projektům a stavět Creative Dock v zahraničí podobně, jako když před lety začínal u nás.

Můžete prozradit, jaká jsou aktuální čísla Creative Docku? Máte v tomto ohledu nastavené nějaké cíle?

Dnes máme v Česku přes 250 lidí a velmi brzy jich budeme mít přes 300. V zahraničí máme skoro další stovku. Co se týče finančních výsledků, rozhodně chceme udělat za rok více než půl miliardy korun, ale spíše hodláme atakovat 1 miliardu. Dali jsme si navíc s Martinem poměrně ambiciózní cíl, který si však myslím, že dokážeme splnit. A je takový, že Creative Dock bude stát na třech nohách: stavění firem (company building), přestavba firem (corporate rebuilding), což je v zásadě velmi podobná věc jako stavění firem, ale uvnitř firem, a vlastní projekty, protože na ně již dnes máme dostatek kapitálu. V horizontu jednoho až tří let chceme udělat minimálně tři projekty, které budou větší než Zonky. Na jednom z nich už usilovně pracujeme.

K tomu se ještě dostaneme. Nicméně základní byznys model Creative Docku je, že pracuje právě s velkými firmami a pro ně staví startupy. Je to pro vás vzhledem ke zkušenostem v B2B výhoda?

Když se podíváte na klienty, které zajímá buď company building nebo corporate rebuilding, jsou to všechno firmy, které jsem i já již dříve obsluhoval. Dokážu si tedy představit, co znamená něco pro ně vyrobit a jak s nimi komunikovat. Máme ale také spoustu věcí, které jsou čistě naše. Například životní pojištění Mutumutu je projekt Creative Docku, kde od začátku budujeme vlastní značku a celý produkt a nyní s ním také konečně půjdeme na trh.

Creative Dock byl dosud označován různě. Jako vývojářská firma, startupové studio či vývojářská agentura. Vy tedy chcete, aby byl Creative Dock brán hlavně jako „company builder“, tedy stavitel firem?

Ano, firmy budeme buď stavět, nebo přestavovat. A ty firmy budeme stavět buď pro jiné firmy, nebo sami pro sebe. To je to, co budeme dělat a v čem jsme dobří.

Před pár měsíci mi vaši současní kolegové říkali, že plánují založit něco jako Creative Dock Ventures, kde byste vyvíjeli právě vlastní projekty. To evidentně platí. Jaký je ale vlastně rozdíl, když neděláte projekt na zakázku, ale svůj vlastní?

Všechny projekty Creative Docku jsou velmi zajímavé. Ty vlastní mají samozřejmě tu výhodu, že si je můžeme doopravdy udělat tak, jak chceme, nejsme ničím limitováni. Na všech projektech se snažíme pracovat s lidmi tak, že týmy pracující na konkrétních projektech s projekty dlouhodobě žijí. Stojí u tvorby a mnozí z nich v dané firmě dlouhodobě pracují i při následném odevzdání projektu klientovi. Jako například Zonky, kde při finálním předání klientovi došlo k převedení celého týmu. U těch vlastních projektů přidáváme navíc možnost být na firmě dlouhodobě finančně zainteresován, což je pro celou řadu našich spolupracovníků velmi zajímavé. Dává vám to možnost se na spolupráci pak dívat úplně jiným pohledem.

Jedním z prvních takových vlastních projektů mělo být Kontakto, se kterým jste přišli na jaře. Zjednodušeně jde o chytrý adresář, který ve firmách řeší neustále problémy s kontakty. Jak se tento startup vyvíjí?

Dnes už mohu prozradit, že jsme Kontakto pustili na první skupinu lidí z Creative Docku a výsledky jsou dobré. Líbí se mi to, ale jsou tam ještě nějaké záležitosti, které musíme vyřešit. V polovině srpna bychom to chtěli ukázat investorům a spřáteleným firmám a od září chceme jít na trh.

Ve spolupráci s E.ONem jste rovněž letos spustili službu ElektraCars, která měla rozhýbat trh s elektrickými auty a nabízet je s kompletním servisem na operativní leasing. Po pár měsících jste ale službu zavřeli. Kde se stala chyba?

Ta myšlenka je rozhodně pořád velmi živá. Byl jsem minulý týden na představenstvu E.ONu, kde jsme se o ElektraCars bavili, a myslíme si, že propozice i celý projekt je velmi dobře udělaný. Nejtěžší na takových projektech ovšem je, když už ho máte hotový, dostat ho masivně na trh – a to stojí peníze. V tu chvíli si musíte ujasnit priority a když se podíváte, co všechno dnes E.ON dělá, je jasné, že se nemůže věnovat všemu naráz. Ale myslím si, že se k ElektraCars velmi brzy vrátíme, nicméně to bude záležet na prioritách a také na tom, jak se bude E.ONu dařit v jeho dalších velkých projektech.

A teď k tomu vašemu velkému projektu, který má být větší než Zonky. Už nějakou dobu Creative Dock inzeruje, že staví nový fintech evropského významu. O co jde a kdy se o něm dozvíme víc?

Celý projekt je postavený na tom, že už od začátku vzniká s lidmi. Proto jsme nejdříve spustili náborový web prilezitostzivota.cz, kde představujeme tým nebo novinky z projektu, aby si zájemci mohli udělat základní představu. Minulý týden jsme odstartovali dalším webem, filipasofie.cz. Na něm je výzva, aby se lidé zapojili do vývoje nové služby a hned zkraje u toho byli s námi.

Rozjezd tohoto unikátního fintechu řešíme současně v České republice a Holandsku. Následovat budou další země, ve kterých vidíme potenciál a Creative Dock tam už má pobočku i kontakty. Máme celou řadu zajímavých myšlenek, které však není úplně jednoduché realizovat. Díky tomu, že to celé stavíme na zelené louce, však věříme, že to dokážeme. Nechci nicméně prozatím mluvit o konkrétních funkčnostech, protože na všem nyní usilovně pracujeme, ale tento projekt má v Creative Docku maximální prioritu.

Půjde opět o zakázkový vývoj s velkou firmou, nebo jdete na vlastní pěst? Martin Pejša říkal, že v některých oblastech to prostě bez velkého hráče nedává smysl, protože ho neporazíte a navíc ani nemáte potřebné know-how.

Jedná se o fintech projekt, který se opírá o unikátní propozici a vzniká na moderní IT platformě. Má ambici změnit finanční služby nejen v České republice, ale ovlivnit také evropský trh. Díky našim zkušenostem v této oblasti a silnému týmu si věříme i bez silného partnera už od prvního dne. S potenciálními investory jednáme a za poslední týdny jsme se hodně posunuli.

Ve fintechu a podobných oblastech již máte za sebou zmíněné Zonky, ale i několik menších startupů, které se touto oblastí zabývaly. Zmínil jste insuretech Mutumutu a brzy budete spouštět ještě jeden. Je tedy fintech a související oblasti to, kde Creative Dock vidí největší potenciál?

Ano. Je to dnes hlavně o přístupu. Když se podíváte, jak dnes vypadá pojištění, tak samozřejmě všichni by chtěli mít jednodušší kontrakty, aby tomu klienti rozuměli, takže cítíme, že se tu dají dělat mnohem lepší a jednodušší produkty. To stejné platí i v bankovnictví. Ať už to je zmíněné Mutumutu, které vám řeší životní pojištění podle toho, jak o sebe dbáte, nebo pojištění věcí Cubiq. To funguje tak, že když chcete pojistit před dovolenou například lyže, tak si je jen vyfotíte, vyberete si, na jak dlouho je chcete pojistit, a nic dalšího neřešíte. Na Cubiqu zase pracujeme s jednou komerční pojišťovnou.

Po příchodu do Creative Docku jste prohlásil, že o technologiích jako blockchain, umělá inteligence, chatbot nebo virtuální a rozšířená realita všichni mluví, ale nikdo si pod tím neumí nic představit, zatímco Creative Dock na nich již staví. Už máte nějaký projekt na blockchainu?

Máme. Je to projekt ve Švýcarsku, který je stavěný na blockchainu a vzniká s ním i nová kryptoměna, ale raději bych teď ještě další informace neprozrazoval. Pravda je nicméně taková, že opravdu máme projekt na blockchainu, jede to, otestovali jsme si ho na lidech a dnes jsme ve fázi implementace a již velmi brzy řekneme, jak nám to jde a kdy to bude venku.

Když zmiňujete Švýcarsko, jaké jsou vlastně nyní vaše priority v zahraničí, kam se přesouvá Martin Pejša a vy mu budete z české pobočky pomáhat s koordinací a propojením?

První věc je, že jsme si řekli, že nemáme nutkání stavět další pobočky. Tomu Martin věnoval celý minulý a předminulý rok, kdy se nám povedlo vybudovat celou řadu poboček. Dnes je hlavní cíl tyto pobočky plně využít a postavit v nich to, co je Creative Dock v České republice – aby byly samostatné, aby v nich byli schopní lidé, kteří dokáží vytvářet produkty, jak potřebujeme, a dokáží si získat sami nové zakázky. My jim poskytneme know-how, které máme a chceme ho přenést i do zahraničí. Ať už se podíváte na naše pobočky do Holandska, Německa, Polska nebo na Slovensko, tak se nám tam sice daří, ale stále je tam obrovský potenciál.