Karol Sadaj z fintech startupu Revolut: Teprve začínáme, Česko má ale velký potenciál
, /

Karol Sadaj z fintech startupu Revolut: Teprve začínáme, Česko má ale velký potenciál

Karol Sadaj z fintech startupu Revolut: Teprve začínáme, Česko má ale velký potenciál

Jestli je teď ve startupovém světě vedle elektrických koloběžek nějaký hit, je to jednoznačně Revolut. Britský fintech dobývá jeden trh za druhým a stále více lidí nosí v peněžence ikonicky modré platební karty. S nimi lze totiž významně ušetřit především při platbě v cizí měně, pro kterou navíc nemusíte vůbec nic dělat. Stačí mít jen na účtu nahrané peníze a Revolut se už o vše ostatní – a levněji – postará.

Před dvěma měsíci vstoupil Revolut oficiálně také do České republiky, kde se jeho fanouškovská základna poměrně rychle rozrůstá a dnes má zhruba 40 tisíc členů. Na rozvoj služby nejen v Česku od února dohlíží v nově zřízené polské kanceláři Karol Sadaj. Ten jednak působí právě v Polsku jako Country manager, ale zároveň v roli Business Development Managera pro Evropu dohlíží na Revolut i v dalších zemích. A nyní hlavně právě v České republice.

Do Revolutu Karol Sadaj nastoupil letos v únoru a startupový svět dobře zná. Zkušenosti nabíral mimo jiné jako marketingový šéf polského Uberu, a tak ho rychlost, s jakou se Revolut vyvíjí, příliš nepřekvapuje. Ostatně v rozhovoru pro CzechCrunch potvrzuje, že často ani on sám neví, jaká další novinka se v Revolutu objeví – tak rychle vývojáři testují a iterují. S Karolem jsme se bavili také o tom, jak Revolut jako globální startup na náš trh nahlíží, jaké jsou jeho další cíle a jaké novinky chystají.

V České republice byla velká věc, když Revolut v dubnu konečně umožnil nabíjet účet přímo českými korunami. Jak vypadá český trh z pohledu Revolutu?

V České republice jsme teprve začali a máme tu zhruba 40 tisíc uživatelů. Nicméně stabilně rosteme a potenciál pro Česko je mnohem větší. Do konce roku bychom chtěli získat 100 tisíc uživatelů. Češi znají a používají moderní platební řešení a v případě Revolutu mohou při každé platbě v jiné měně ušetřit až osm procent. K tomu pochopitelně nabízíme i spoustu dalších služeb. Jak uživatelé začnou Revolut používat a zjistí, co všechno nabízíme, věříme, že budou naše služby využívat stále častěji.

Jak to vypadá ve zbytku střední a východní Evropy? Je pro vás tato oblast zajímavá, nebo se teď soustředíte na větší trhy jako Spojené státy?

Globálně je naším hlavním cílem vstupovat na nové trhy, jako jsou Spojené státy, Kanada, Nový Zéland, Japonsko, Singapur, Hongkong a další významné oblasti. Na druhou stranu i ve střední a východní Evropě lidé velmi rádi cestují a používají nové technologie. V Polsku Revolut roste závratnou rychlostí. Do České republiky přišel o něco později, ale i tady pozorujeme podobný průběh. Lidé si o Revolutu začínají povídat a stává se virálním, takže nám roste uživatelská základna. Jinak jsou si ale trhy v rámci střední a východní Evropy podobné – lidé cestují za prací, studiem, na dovolenou a jsou opravdu hladoví po technologiích. Proto jsme nedávno začali fungovat také v Rumunsku.

Jaká jsou vaše aktuální čísla?

Globálně máme přes dva miliony uživatelů. Přes jeden milion jich je ve Velké Británii, přes 300 tisíc ve Francii a již více než 150 tisíc jich máme nyní v Polsku. V České republice je to zmíněných zhruba 40 tisíc uživatelů.

Fintech startup Revolut oficiálně vstoupil do Česka. Do konce roku tu chce mít 100 tisíc uživatelů

Zhruba před měsícem jsme vás informovali o novince oblíbené fintech služby Revolut, která spustila podporu...

Jak vypadají v tomto ohledu vaše další cíle?

Po uzavření posledního investičního kola jsme se zavázali, že budeme mít do pěti let 100 milionů uživatelů. Je to velmi ambiciózní cíl, ale vzhledem k naší globální škále a rychlosti růstu to je dosažitelné. Do Polska jsem přišel v únoru s cílem, abychom do konce roku získali 150 tisíc uživatelů, a ten se nám již podařilo předčasně splnit. Na začátku jsme přitom začínali s prakticky nulovým rozpočtem a měli 40 tisíc uživatelů.

Kdo je dnes typickým uživatelem Revolutu?

Průměrný věk uživatele Revolutu je v Evropě 34 let a jde vesměs o mladé lidi, studenty. Nejsou tu žádné velké rozdíly mezi zeměmi.

Co je pro vás důležité, když řešíte expanzi? Řešíte, jak je země připravena například na bezkontaktní placení nebo mobilní platby?

Díváme se především na škálovatelnost. Jsou země, do kterých se vzhledem k zákonům a regulacím vstupuje relativně snadno, to jsou hlavně evropské země. V případě Japonska, Austrálie, Singapuru a dalších zemí je to složitější. Ale věříme, že Revolut by měl být globální služba, a tak chceme být ve všech důležitých zemích.

Už jste zažádali o evropskou bankovní licenci. Kdy se Revolut v Evropě oficiálně stane bankou?

O bankovní licenci jsme zažádali v Litvě, nicméně jde o dlouhodobý proces, který bude ještě nějakou dobu trvat. Zatím nemůžeme předpovědět, kdy bude vše hotové, a proto ani nechceme mluvit o větších detailech, protože to teď není aktuální.

Je tím velkým cílem být „Revolut Bank“, tedy jako skutečná banka, ale plně digitalizovaná a moderní a řízená jinak než tradiční banky?

Pokud byste se zeptali našeho CEO, jaký je jeho cíl, tak řekne, že chce být globální peněžní aplikací, která vám umožní mít několik bankovních účtů, ať jste kdekoliv. Ve startupovém světe je složité mít podobné dlouhodobé cíle, protože se vše neustále mění. Momentálně ani nevíme, jaký vliv na nás bude mít Brexit, jestli vůbec nějaký mít bude. Zatím jsme každopádně zažádali o licenci a uvidíme, jaká bude situace, až ji dostaneme. Teď je pro nás hlavní cíl škálovat.

Chcete se stát tedy něčím jako „Uber pro bankovnictví“ ve smyslu, že budu moci mít kdekoliv účet, jaký potřebuji, a nebudu muset při cestování řešit různé účty v různých měnách?

Nevím, jestli je Uber vzhledem ke všem jeho kontroverzím nejlepší příklad, protože my děláme vše legálně a hrajeme podle pravidel, ale jinak ano, chceme být plně globální a být k dispozici kdykoliv a kdekoliv, podle toho, co bude uživatel potřebovat. Když máte dnes například účet v globální bance jako HSBC a cestujete z Londýna do Singapuru, tak tento účet nemůžete použít jako lokální účet v Singapuru. To chceme změnit.

Jak se Revolut staví k tradičním bankám? Co pro vás znamenají? Jsou právě banky vaším největším konkurentem?

Když se podíváte na tradiční banky, proti kterým například nenabízíme klasické služby jako úvěry, půjčky nebo kreditní karty, tak opravdu věříme, že jsme především jejich doplňkem než konkurentem. Stále potřebujete mít bankovní účet, abyste Revolut nabili. Z dlouhodobého hlediska navíc mohou být největšími konkurenty firmy jako Google, Apple, Facebook nebo Amazon. Může se například stát, že Google Pay jednou bude platební řešení bez bank.

Na začátku července jste měli spustit očekávanou podporu pro Google Pay, ale stále se nic neděje. Kdy se Google Pay v Revolutu dočkáme?

Práce na podpoře Google Pay jsou v opravdu pokročilém stádiu, ale nedokážeme nyní sdělit přesný termín ani způsob, jak a kde bude Google Pay spuštěno.

Jak je to s Apple Pay? Platí to, že i kdybyste chtěli, nemůžete nasadit Apple Pay kvůli politice Applu globálně, ale pouze v zemích, kde již služba oficiálně je?

Obávám se, že nejsem v pozici, kdy bych mohl cokoliv ohledně Apple Pay komentovat. Jednání s Applem jsou tajná a složitá a navíc my nejsme ti, kteří by s ním jednali. Je tedy nyní velmi složité odhadnout, kdy bychom mohli Apple Pay nasadit.

Co v Revolutu říkáte na kryptoměny? Ostatně už nějakou dobu je lze přes vás nakupovat.

Kryptoměny pro Revolut nepředstavují hlavní byznys, ale uvidíme, jak to s nimi bude do budoucna. Nejdůležitější nyní je, jak s kryptoměnami obchodujeme, protože je to rozdílné proti běžným burzám. Revolut sice můžete nabít nebo z něj vybrat jen ve fiat měnách, ale přímo v aplikaci si je pak snadno směníte za kryptoměny. Podle nás jde o nejrychlejší a nejbezpečnější cestu, jak s kryptoměnami nakládat a obchodovat. Navíc je můžete vždy snadno prodat, jen stisknete tlačítko a máte prodáno.

Podobně bude v Revolutu možné nakupovat také akcie, a to bez poplatků. Chce být Revolut do budoucna „finančním“ hubem, kde bude možné všechny podobné transakce a operace provádět?

Naši lidé ve vývoji pracují a testují opravdu mnoho funkcí. Někdy ani sami nevíme, jaká bude naše další novinka, protože se to každý týden mění. Naposledy jsme se skutečně pustili do investiční oblasti, kde se chceme stát evropským Robinem Hoodem a umožnit lidem bez dalších poplatků investovat do akcií firem upsaných na americké a londýnské burze. Vedle dalších funkcích chceme zároveň otevřít API pro vývojáře a vytvořit z Revolutu otevřenou platformu, na níž se budou moci napojovat další služby.

V poslední době jste představili i mnoho menších novinek, například trezory pro lepší a efektivní šetření, nabízíte pojištění, jednorázové virtuální karty a tak dále. Kde berete inspiraci? Chcete dělat to, co podle vás chybí klasickým bankám?

Vždy hledáme věci, které by byly dobré pro naše uživatele. Takový bude vždy náš cíl. Nejprve chceme nabídnout co nejlepší službu pro naše uživatele, až pak případně řešíme, jak a kolik na tom můžeme vydělat. Je velmi těžké říct, jak bude Revolut vypadat v budoucnu. Jsme startup a stačí se podívat, jak naše aplikace vypadala před rokem a jak vypadá dnes. Rychlost změn je vysoká, ale vždy se u nich snažíme nacházet ta nejlepší řešení a být o krok dva před konkurencí. Chceme se stát globální jedničkou.