Jak se 20letá Kylie Jenner díky byznysu s valuací 800 milionů dolarů přibližuje statusu miliardářky
, /

Jak se 20letá Kylie Jenner díky byznysu s valuací 800 milionů dolarů přibližuje statusu miliardářky

Jak se 20letá Kylie Jenner díky byznysu s valuací 800 milionů dolarů přibližuje statusu miliardářky

Američanka Kylie Jenner je ve světě známá především jako modelka a herečka. Proslavila se díky reality show Keeping Up with the Kardashians, vysílané dlouhé roky ve Spojených státech, kde Kylie vystupovala spolu se svými rodiči a sourozenci, a který zobrazoval jejich rodinné a osobní problémy. Ačkoliv měl pořad další pokračování, ve kterém se Kylie ještě sama objevila, nakonec se rozhodla věnovat pouze dráze podnikatelky. Ve svých dvaceti letech tak dnes vede vlastní společnost, jejíž hodnota se už počítá ve vyšších stovkách milionů dolarů.

Kromě herečky a podnikatelky je Kylie i filantropkou – nedávno věnovala několik milionů dolarů charitě. V průběhu let se však stala především ikonou, ke které vzhlíží mladá generace z celého světa. Několik let po sobě byla společně se svými sestrami jedním z nejsledovanějších lidí na sociálních sítích, v roce 2010 se dostala dokonce do top deseti nejsledovanějších osob na Instagramu.

Úplné začátky podnikání Kylie sahají do roku 2012, kdy ve spolupráci s módní značkou PucSun spolu se svou sestrou Kendall vytvořily kolekci s názvem KENDALL + KYLIE. V roce 2015 poté jako sedmnáctiletá založila vlastní kosmetickou značku Kylie Cosmetics, o rok později k tomu přidala ještě vlastní značku oblečení a doplňků Kylie Jenner Shop. Právě Kylie Cosmetics je však nyní hlavním předmětem jejího podnikání, které ve velké míře propojuje se svou slávou na sociálních sítích.

Od herečky k úspěšné podnikatelce

Během několika posledních let nejmladší dcera rodičů Jennerových dokázala, že již dávno není pouze dítětem, jež účinkuje v reality show o životních dramatech, ale především úspěšnou a schopnou podnikatelkou i matkou. V únoru tohoto roku Kylie porodila svou první dceru, jejímž otcem je rapper Travis Scott. Dnes mladá rodačka z Kalifornie vede jednu z nejúspěšnějších kosmetických společností na světě, ve které vlastní 100% podíl.

Značka Kylie Cosmetics vznikla před třemi lety (v té době známá ještě pod názvem Kylie Lip Kits), kdy byl uveden do prodeje její první produkt. Tím byla sada rtěnky a ladící tužky na rty ve stejném odstínu. Od té doby do nabídky přibyla celá řada produktů včetně očních stínů, korektorů či řasenek s cílem uspokojit poptávku svých zákazníků. Společnost od založení prodala kosmetiku v celkové hodnotě 630 milionů dolarů, přičemž více než polovinu vygeneroval jen loňský rok. Americký Forbes letos hodnotu Kylie Cosmetics vyčíslil na 800 milionů dolarů, tedy 17,7 miliardy korun.

Vzhledem k penězům, které si Kylie vydělala účinkováním v televizních pořadech, propagací produktů značky Puma či spoluprací s módní společností PacSun, je její jmění odhadováno na 900 milionů dolarů, což ji ve věku 20 let řadí mezi nejmladší a nejbohatší americké podnikatelky. V nejvyšších světových žebříčcích však nebojuje pouze v ženské kategorii. Pokud bude její podnikání nadále růst stejnou rychlostí, odhaduje se, že se za rok stane nejmladší podnikající dolarovou miliardářkou, čímž by předehnala i Marka Zuckerberga, který se stal miliardářem „až“ ve svých 23 letech.

Provoz společnosti prakticky nulový

Ačkoliv je její firma miliardovým byznysem, zdá se až nepravděpodobné, že společnost má pouhých sedm stálých zaměstnanců a pět brigádníků. O většinu provozu se totiž starají externí firmy. Výrobu a balení zařizuje kalifornská společnost Seed Beauty, o prodej se stará online prodejce Shopify, finance a PR produktů zase zajišťuje její matka výměnou za desetinu z tržeb.

Velkou výhodou firmy je pro Kylie fakt, že se do velké míry stará o marketing prostřednictvím svých sociálních kanálů a to, že společnost nemá, stejně jako je tomu u začínajících startupů, prakticky žádné náklady. Proto také většina zisku putuje přímo „do její kapsy“.

Právě sociální sítě tvoří bezpochyby jednu z největších výhod jejího podnikání. Díky tomu, že ji sledují desítky milionů lidí, Kylie využívá své kanály chytře jako nástroj marketingu. Několikrát denně na svém Instagramu i Snapchatu zvěřejňuje fotografie s popiskem odstínu rtěnky, kterou má právě na sobě, nebo radí, jak vlastně produkt používat. Mezi její marketingové praktiky patří také videa, ve kterých fanouškům ukazuje produkty, jež chystá nově uvést na trh.

Díky tak velkému počtu fanoušků si Kylie Jenner marketing tedy řeší prakticky sama. Řada potenciálních zákazníků však přichází také ze sociálních sítí jejích sourozenců, kteří mají v okruhu svých fanoušků většinu cílové skupiny.

„Sociální sítě jsou úžasným nástrojem. Díky nim mám skvělý přístup ke komunikaci se svými fanoušky i zákazníky,“ říká Kylie Jenner v rozhovoru pro americký Forbes, kde je tento měsíc na obálce tištěného vydání.

Záliba v kosmetice se změnila v miliardový byznys

V rodině Kardashianových-Jennerových se každý vydal svou vlastní cestou, která je postupně navedla k úspěchu. Velkým prvním krokem však pro všechny z nich bylo vůbec samotné účinkování v televizní show Keeping Up with the Kardashians (Držte krok s Kardashians), kde působili její rodiče Kris a Caitlyn Jennerovi (dříve Bruce Jenner, který později podstoupil změnu pohlaví) i sourozenci.

Ve věku pouhých deseti let Kylie začala účinkovat v jednom z nejsledovanějších amerických pořadů, což ji v obrovské míře přidalo na popularitě, a dnes je díky tomu světoznámou osobností. I přesto, že se během života věnovala kromě herectví i modelingu, nakonec se rozhodla tvořit něco vlastního, a to se jí podařilo v oblasti, která ji zajímala již odmala.

„Chvíli jsem bojovala s tím, abych našla svou vlastní cestu v podnikání.“

Díky tomu, že prakticky vyrostla před televizní kamerou a později se živila jako modelka, kladla Kylie vždy velký důraz na svůj vzhled. Přiznává, že vždy milovala líčení, a zkoušet nejrůznější barevné kombinace stínů i make-upu ji bavilo již od základní školy. Sama tvrdí, že ji make-up pomáhal cítit se více sebevědomě. Zároveň říká, že již od mladých let neměla ráda tvar svých rtů. Odsud také vznikla myšlenka prvního produktu, který se rozhodla uvést na trh, což byla sada rtěnky a tužky na rty. Tužku používala Kylie právě pro zvýraznění rtů a pro jejich optické zvětšení.

Tesla spustila online objednávky Modelu 3. V konfigurátoru začíná na 49 tisících dolarech

Kalifornská automobilka Tesla, kterou vede podnikatel a vizionář Elon Musk, postupně napravuje problémy z první...

V roce 2014 si nakonec nechala rty zvětšit operativně, což vedlo k velké vlně kritiky z prostředí jejích sledujících. Nakonec přiznala, že vyplnění rtů bylo pouze dočasné a základna fanoušků se s faktem smířila, ačkoliv v první řadě po dlouhou dobu sklízela posměch prostřednictvím videí i fotografií na sociálních sítích. Chytře se však v té době rozhodla na způsobeném skandálu vydělat. Své úspory vložila do zadání výroby prvních 15 tisíc kusů sad rtěnek.

Prvních 15 tisíc sad vyprodáno za méně než minutu

Velkou fanouškovskou základnu využila pro marketing, kde dlouhé měsíce před prvním uvedením na trh na produkt upozorňovala, a nakonec den předem oznámila i přesný den prodeje. Její plán očividně zafungoval, když se 30. listopadu 2015 všech 15 tisíc sad vyprodalo během méně než jedné minuty. Produkt zakoupený za 29 dolarů začali překupníci ihned přeprodávat na eBay za tisíc dolarů jako „jedinečné kusy“. V reakci na velký úspěch produktu, a jeho až neuvěřitelně rychlý prodej, se rozhodla sadu nabízet a prodávat přes internetový obchod Shopify, který využívá pro prodej dodnes.

Otázkou nyní je, jak vlastně plánuje podnikatelka svůj byznys posouvat dále. Ačkoliv sama zavrhuje myšlenku, že by firmu v blízké době prodala, její matka, která zajišťuje finance společnosti, tento nápad podporuje. Lidé z byznysu se dohadují, zda by se vyplatilo z něčeho tak velkého odejít, na druhou stranu však podle nich jako známá osobnost může stejně snadno rozjet podnikání i v úplně jiném odvětví.

Kylie Cosmetics během tří let své existence dokázalo vygenerovat 230 milionů dolarů čistého zisku (zhruba 5 miliard korun) a stále roste. Během následujícího roku je k tomu velmi pravděpodobné, že Kylie převezme „titul“, který již několik let drží zakladatel Facebooku, Mark Zuckerberg, a to titul nejmladšího „self-made“ miliardáře.

Foto: reprofoto Youtube, Disney | ABC Television Group/Flickr