Francouzi navrhli „létající vlak“, který chce spojit křídla s oddělitelnou kapslí pro pasažéry
, /

Francouzi navrhli „létající vlak“, který chce spojit křídla s oddělitelnou kapslí pro pasažéry

Francouzi navrhli „létající vlak“, který chce spojit křídla s oddělitelnou kapslí pro pasažéry

Rychlá doba si žádá stále inovativnější způsoby přepravy a tak se na světlo světa dostávají stále kurióznější koncepty, které by ještě před pár lety našly své místo maximálně tak ve futuristických sci-fi filmech. Tak jako v případě „létajícího vlaku“, jehož podobu navrhla francouzská společnost Akka Technologies. Zařízení s názvem Link & Fly se tak řadí do série vynálezů, jako jsou osobní létající multikoptéry, nebo létající auta.

Princip tohoto zařízení je v zásadě jednoduchý. Dopravní kapsle pro cestující nebo náklad by měla putovat po železnici jako standardní vlak, na letišti se poté oddělit, přijet ke křídlům letadla a nově fungovat jako jeho trup. V cílové stanici by se pak proces opakoval v opačném sledu.

Cílem nového dopravního prostředku má být především zkrácení času mezi přestupy na letištích a nádražích, přičemž tvůrci tvrdí, že by kapsle byly schopné využít již současné železniční sítě. Link & Fly má být designované jako letadlo pro 162 lidí nebo pro náklad o hmotnosti 21 tun. Maximální rychlost by se měla pohybovat okolo 960 km/h, přičemž dolet by mohl činit 2200 km. Tvůrci doufají i ve vytvoření verze s delším doletem pro delší nákladní lety.

Pochopitelně se tento přinejmenším troufalý koncept setkává se spoustou nedořešených problémů. Současná letiště by v první řadě musela investovat do železniční infrastruktury, výrobci by musely navrhnout, vytvořit, otestovat a získat povolení pro zcela nový typ letadla. Současně se nabízí celá paleta drobnějších problémů, jako například kde by probíhaly bezpečnostní prohlídky cestujících a zavazadel.

Elektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí

Uplynuly necelé čtyři měsíce od chvíle, kdy přepravní gigant Uber oznámil akvizici startupu s elektrickými koly...

Přes všechny tyto otázky však CEO Akka Technologies, Maurice Ricci, dostal příležitost představit svůj koncept zástupcům Boeingu a pro Bloomberg řekl, že bude hledat zákazníky v USA a zaznamenal zájem i na trzích v Asii. Jak by se však mohlo zdát, nejedná se o koncept od samostatného vynálezce – Akka Technologies je konzultantská společnost se 12 tisíci zaměstnanci, která působí ve 20 zemích včetně Česka. S prototypy autonomních technologií už pomáhala třeba automobilkám Audi, Porsche či Renault.

„Létající vlaky“ přitahují lidstvo už desetiletí

Koncept týmu Maurice Ricciho však není jediný, který se myšlenkou snadného spojení vlaků a letadel v poslední době zabýval. Například před pěti lety tým čtyř studentů navrhl systémy SkyLink a SkyShip. Volně spojitelné a rozdělitelné soupravy pro 48 cestujících by dle tehdejšího návrhu měly přepravovat bez zbytečných překladišť či přestupů, na delší vzdálenosti by pak několik takovýchto souprav mohlo přenést letadlo ve tvaru rejnoka.

Za úplným předchůdcem Link & Fly však musíme mnohem dále do historie. V roce 1950 začalo Letectvo USA experimentovat se strojem s názvem Fairchild XC-120 Packplane, který byl specifický právě oddělitelnými nákladními kapslemi umístěnými pod křídly a kokpitem. Byl postaven pouze jeden prototyp, který předvedl několik letů, přesto byl v roce 1952 opuštěn a později sešrotován.

Foto: Akka Technologies, U.S. Air Force Aeronautic Systems Center History Office