Elektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí
, /

Elektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí

Elektrická kola Uberu berou zákazníky řidičům aut. Přepravnímu gigantu to však nevadí

Uplynuly necelé čtyři měsíce od chvíle, kdy přepravní gigant Uber oznámil akvizici startupu s elektrickými koly JUMP Bikes, který operuje v amerických městech včetně San Francisca či New Yorku. Za cenu blížící se 200 milionům dolarů s tím Uber koupil také stovky kol a entitu s investicemi ve výši 24 milionů dolarů.

Ačkoliv mnozí odborníci a novináři nad správností tohoto rozhodnutí poměrně dost pochybovali, Uber je s akvizicí dle vlastních slov zatím velmi spokojen. JUMP Bikes mají totiž dle jeho mínění pozitivní vliv v oblastech, které trápí mnohá města (například ucpané silnice nebo znečištění vzduchu). Uber také doufá, že s novými čísly motivuje města k tomu, aby zrušila častá omezení počtu elektrokol v ulicích.

Graf o užívání Uberu v San Franciscu přitom pro JUMP Bikes vyznívá až překvapivě optimisticky. V čase ranní špičky, mezi osmou a desátou ráno, už většina lidí sáhne spíše po kole, než po odvozu autem, avšak ke konci dne jsou rozdíly ještě markantnější. Vůbec nejvíce lidí pak používá JUMP Bikes mezi čtvrtou a pátou odpoledne, s nočními hodinami už uživatelé opět sáhnou spíše po autu.

Ve sledovaném vzorku tak počet jízd v autech Uberu průměrně poklesl o 10 %, ve všední dny pak dokonce o 15 %. Ačkoliv se na první pohled jedná o čirý „kanibalismus“ uvnitř Uberu, popularita JUMP Bikes, která je v tuto chvíli omezena jejich počtem, dává pro firmu i ekonomický smysl. Nově zveřejněná data totiž mimo jiné ukazují, že celková používanost Uberu (auta + kola) se zvýšila o 15 % po první jízdě uživatelů na JUMP Bikes.

Český bikesharing Rekola začíná v Praze půjčovat také skateboardy

Ve světě nyní vedle sdílených kol frčí především sdílená elektrická kola a elektrické koloběžky. Největší...

Potvrzení o tom, že Uber dokáže dobře pracovat s dosavadními příznivci sdílené jízdy, potvrzují i data z neobvyklého pátku 6. dubna 2018. V tento den totiž San Francisco postihly nebývalé deště a tak počet jízd na JUMP Bikes klesl o 78 %, zatímco běžných jízd Uberu bylo více o 40 procent. Lidé tak ve většině případů jen změnili dopravní prostředek v rámci jedné platformy.

Opačné emoce vyvolávají elektrické koloběžky

Mnohdy zcela opačné emoce však vyvolávají elektrické koloběžky, se kterými právě San Francisco nemá nejlepší zkušenosti. Přístroje od startupů Lime, Bird a Spin se na jaře povalovaly na ulicích jako odpad a mnohdy končily i v koších nebo oceánu. Přesto však všechny startupy z této trojice oznámily expanzi do Evropy a Bird navíc uzavřel úspěšné investiční kolo, ve kterém vybral 150 milionů dolarů.

Foto: Uber, Bird