Poslední testy potvrzují, že automobily ještě nejsou připraveny na řízení bez zásahu člověka
, /

Poslední testy potvrzují, že automobily ještě nejsou připraveny na řízení bez zásahu člověka

Poslední testy potvrzují, že automobily ještě nejsou připraveny na řízení bez zásahu člověka

Svět směřuje k postupné automatizaci, v průmyslu, výrobě a především v dopravě, kde mají například samořídící technologie vyřešit problém s nedostatkem profesionálních řidičů, bezpečností na silnicích a plynulostí provozu. Jak blízko ale ve skutečnosti takové automatizaci na poli dopravních prostředků, převážně tedy automobilů, jsme?

I když jsou dnes již autonomní systémy propracované a kromě například Tesly, která se chystá vypustit většinu samořídících funkcí již tento rok, jsou daleko i klasické automobilky jako BMW, Audi nebo Volvo. Automobily zvládají držet pruhy, hlídat vzdálenost mezi vozidly, automaticky brzdit v případě nepozornosti nebo dokonce samostatně parkovat a to i v několikapatrových garážích.

Microsoft oznámil vydání nového herního Xbox ovladače pro tělesně postižené hráče

Na právě probíhající herní konferenci E3 v Los Angeles, která je jednou z největších na světě, se mimo nově...

Autonomní řízení zcela bez řidiče ovšem v žádné zemi na světě prozatím nebylo schváleno, byť k tomu první kroky směřují například americké státy Arizona a Kalifornie a malými krůčky se tomu blíží i Česko. Vždy je nutné, aby za volantem fyzicky někdo seděl a byl stále připraven ujmout se řízení v případě, že automatický systém nedokáže správně vyhodnotit situaci.

Ostatně to se stalo v mnoha případech osudným obětem nehod automobilů se zapnutým autopilotem. V mnoha případech totiž vozidla vůbec nezaznamenala překážku před sebou – například v podobě nezvyklého nákladu kamionu, který řidiči samořízeného auta prorazil přední sklo, barelové bariéry mezi dálnicí a jejím sjezdem či chodkyní, která vběhla do silnice ze tmy.

Jak jsou na tom automobily nyní?

Od doby největších problémů opět uplynul nějaký čas a systémy by měly být zase o kus dokonalejší. Ostatně, s každým potenciálním problémem se neustále vylepšují a pomáhá jim to odbourat potíže v budoucnu. I přes miliony kilometrů ovšem dle bezpečnostního experta Matthewa Averyho ze společnosti Thatcham Research nejsou vozidla na samostatné řízení připravena.

Ve videu Avery ukazuje jednu z nejčastějších příčin havárii samořídících vozidel. Na dálnici totiž většinou snímají pouze vozidlo před sebou, za sebou a v určité vzdálenosti po stranách. Systém ovšem často nevidí překážku, která je před vozidlem před ním. Pokud tak vozidlo před Teslou na ukázce uhne a to následující například stojí, autopilot Tesly nedokáže situaci správně vyhodnotit a do automobilu narazí.

Blížící se náprava

Tesla slibuje, že do svých automobilů v následujících měsících přidá nové funkce plně automatizovaného řízení tak, aby byla vozidla připravena na případné schválení nové legislativy na plnohodnotné autonomní řízení. To se pravděpodobně nestane minimálně další jeden až dva roky a tak je potřeba myslet na to, že všechny aktuální systémy, v jakékoliv značce aut, jsou pouze asistenční, mohou se kdykoliv vypnout nebo selhat a je potřeba věnovat se stále provozu kolem sebe.

Foto: Tesla, Uber, YouTube / Reprofoto