Online supermarkety Rohlik.cz a Kosik.cz začínají omezovat nabídku vajec z klecových chovů
, /

Online supermarkety Rohlik.cz a Kosik.cz začínají omezovat nabídku vajec z klecových chovů

Online supermarkety Rohlik.cz a Kosik.cz začínají omezovat nabídku vajec z klecových chovů

Téma živočišných potravin a jejich původu je v dnešní době čím dál aktuálnější. Lidé se postupně, avšak velmi pomalu, začínají zajímat, zdali maso, mléko nebo vejce, které si běžně kupují v obchodech, pochází z ověřených chovů zaručujících co nejmenší utrpení na zvířatech. Nedávno se však na povrch dostala kontroverzní reportáž od České televize, která zachycuje různé klecové velkochovy slepic pro produkci vajec. Na uvedené záběry, jež vyobrazují hrůzné pohledy na zohavené slepice a vejce pokrytá roztoči, začaly ihned reagovat velké supermarkety včetně těch internetových.

Právě e-shopy s potravinami Rohlik.cz a Kosik.cz se rozhodly, že vejce pocházející z chovů v klecích přestanou v následujících letech od příslušných dodavatelů postupně odebírat, respektive přestávat nabízet (alespoň ve větším množství) svým zákazníkům. Namísto toho chtějí do sortimentu zahrnout více takových vajec, které pocházejí z nosnic v halách a z volných chovů.

Američanka vytvořila startup, který využívá technologie blockchainu k zamezení plýtvání jídlem

Blockchain, tedy distribuovaná decentralizovaná peer-to-peer databáze, se v dnešní době nepojí pouze s kryptoměnami....

Přístup obou internetových supermarketových služeb se však liší. Zatímco Rohlik.cz, za kterým stojí podnikatel a zakladatel Slevomatu nebo DameJidlo.cz Tomáš Čupr, chce do konce roku 2019 ze své nabídky vejce z klecových velkochovů zcela vymýtit, potravinový e-shop pod křídly e-commerce skupiny Mall Group Kosik.cz plánuje sortiment vajec z klecí jen zredukovat. Konkrétně má jít o nadpoloviční snížení do poloviny příštího roku s tím, že si bude důkladněji hlídat podmínky chovů od svých dodavatelů.

Čeští spotřebitelé nejsou na změnu připraveni

Minimálně v Česku se běžná veřejnost stále drží pravidla, že „nižší cena je důležitější než vyšší kvalita“. Průměrný Čech totiž raději vždy sáhne po co nejlevnější potravině i přes to, že její původ není úplně optimální. Není to však chybou jen zákazníků, ale také velkých obchodních řetězců, které podle Čupra „tlačí lidem do hlavy, že vejce (potažmo jiná potravina, pozn. red.) musí stát co nejméně a bojí se toto tabu – kvalita versus cena – prolomit“.

„Bez tlaku spotřebitelů na obchodníky a velké řetězce ke změně hned tak nedojde. Jdeme proti trhu, ale pokusíme se být inspirací pro ostatní, že to jde,“ dodává Čupr k uvedené situaci.

Ač se tento přístup může jevit jako mnohem ekologičtější a hodný roku 2018, pro běžné zákazníky by to mohlo znamenat, že si za vejce v budoucnu bude muset výrazně připlatit. Aktuálně se cena za klecové vejce pohybuje okolo 1,80 Kč, nicméně vejce od volně žijících slepic mohou stát až trojnásobek.

Na biovejce slyší i zaběhlé supermarkety

Rohlik.cz a Kosik.cz nejsou jedinými potravinovými subjekty, které na trend biovajec pomalu nastupují. Do konce roku 2025 by ze svých nabídek měly vejce z klecových chovů odstranit i řetězce jako Globus, Kaufland, Lidl, Penny Market, Billa nebo Tesco.

Je však nyní otázkou, zdali se v rámci naplnění tohoto scénaře bude na pultech objevovat stále dostatek českých vajec pro uspokojení všech zákazníků. Jak informuje Česká televize, výrobci do roku 2025 nestihnou implementovat nové systémy pro produkci neklecových vajec, a to hlavně z důvodu financí – v roce 2012 totiž do inovací klecí investovaly velké peníze, jelikož původní klece, které byly v Česku používány, byly v celé Evropské unii zakázány.