Zakladatel českého startupu Coworkbooking Jiří Opletal: Chceme být Booking.com pro coworkingy
, /

Zakladatel českého startupu Coworkbooking Jiří Opletal: Chceme být Booking.com pro coworkingy

Zakladatel českého startupu Coworkbooking Jiří Opletal: Chceme být Booking.com pro coworkingy

Sdílené prostory pro práci neboli coworkingové prostory, se za poslední léta staly fenoménem, který svým způsobem transformoval pracovní trh. Startupy či jednotlivci si už nepotřebují zařizovat vlastní kanceláře, místo toho přijdou, většinou za výrazně levnější cenu, do již zařízeného komplexu a navíc mohou čerpat výhody plynoucí z podobně smýšlející komunity.

Po letech fungování jsou však coworkingů po světě tisíce, a tak od českých tvůrců přichází služba Coworkbooking.com, která by měla umožnit na jednotné platformě jejich přehled i rezervaci, tak jak je to možné v případě hotelů například na Booking.com. Její tvůrce Jiří Opletal projekt pro CzechCrunch detailně popsal v rozhovoru…

Fashion eshop Zalando expanduje do Česka. Nabídne dopravu zdarma pro všechny objednávky

Do Česka míří možná konkurence oblíbeného módního eshopu ZOOT, který má po České republice 27 výdejen a...

Jiří, Coworkbooking.com je zcela nový projekt. Můžete stručně popsat o co jde?

Coworkbooking.com je platforma pro digitální nomády a zároveň funguje jako booking.com pro coworkingová centra. To znamená, že když chcete jet do Bangkoku nebo na Bali, tak si zkrátka vyjedete dané město, seřadíte si coworky podle ceny, hodnocení, podle toho, jestli mají 3D tiskárnu, nebo hlídání dětí a zarezervujete si místo k práci.

Jak tenhle nápad vznikl?

Před několika lety jsem založil společnost pro mezinárodní obchod, jezdil jsem čtyřikrát do roka do Číny, dost mě to bavilo. No a jelikož jsem typický workoholik, tak jsem denně spal čtyři hodiny a jel celé roky naplno. Ale jednoho dne jsem se vzbudil a zjistil jsem, že nemůžu vstát z postele. Vyhořel jsem.

Řekl jsem si tedy, že na všechno kašlu, že chci odjet pracovat někam na Bali z pláže. To se z podstaty mého byznysu nakonec nestalo, protože mám v Česku nějaké sklady, nicméně když už jsem hledal, odkud bych mohl na tom Bali pracovat, trvalo mi tři hodiny zjistit, který cowork je tam nejlepší. Nakonec jsem tedy konečně našel jeden, kde podle recenzí nevypadával internet. A jen takovou základní informaci jsem skutečně hledal několik hodin.

Tohle mi zní, jako by to byl problém čistě rozvojových oblastí typu Bali. Jakou motivaci ale bude mít člověk, co si v Praze najde ImpactHub nebo Worklounge aby vůbec šel na vaši stránku?

Za předpokladu, že bude vědět, že je tady ImpactHub nebo Worklounge…

Dobře, bude tedy spíše dříve vědět, že je tady Coworkbooking.com, než že existuje nějaký Worklounge?

Zase bych to porovnal s Booking.com. Jasně, že je známé, že v každém větším městě je Hilton a Marriot, čili existuje určité procento lidí, které když do města jedou, tak automaticky bookují jeden z nich. Ale pak je tu spousta menších hotelů, které ten brand nemají a člověk je může najít až podle určitých parametrů na online platformě. A stejně je to i s coworky: zákazník může hledat cowork co je dog-friendly, co je zaměřený jen na právníky, případně nějakou šílenost typu cowork v kostele nebo v autobusu jezdícím po Provence. Nebo hledá, v jakém coworku jsou nejlepší eventy.

„Na začátku budeme zdarma“

Čili v podstatě budete cílit spíše na lidi, kteří nemají svůj jasný oblíbený cowork.

Přesně tak. Ale může nás využít i člověk, co chce cestovat a v jeho destinaci zrovna jeho oblíbený coworkingový řetězec nemá pobočku.

To by tedy byla motivace lidí. Proč by ale z druhé strany měli na vaši platformu jít coworky, jestliže jsou prakticky na hranici své kapacity? Mám informaci, že například pražský Worklounge je zcela plný.

Při tvorbě platformy jsme už spolupracovali s několika coworky, já jsem ty pražské navštěvoval a nemám pocit, že by měly úplně plno. Minimálně co se týče hot seatů. Tam je v zásadě vždy volno, plno bude zřejmě v případě privátních kanceláří.

Proč by to mělo zajímat coworky? Je to stejný důvod, jako proč by eshopy měly jít na Heureku nebo hotely na Booking.com. Umíme jim totiž přivést nové zákazníky, provádíme akvizici nových členů, což je drahé a to coworky ví.

Když si ale vezmu platformy typu Heureka či Booking, tak to jsou velké známé značky, s čímž ty eshopy a hotely pravděpodobně počítají, a proto na ně jdou. Ale vy začínáte.

Ano, my začínáme. Proto budeme na začátku zdarma a budeme zdarma do té doby, než coworkům dokážeme, že jim zvládneme přivést nové lidi. Potom tam nasadíme klasický procentuální poplatek, jako mají všechny peer-to-peer služby. Máme v týmu experty na digitální marketing a ve spojení s tím, že je náš produkt velmi kvalitní, skutečně věříme, že pro “remote workers” a digitální nomády bude na tolik hodnotný, že ho budou využívat.

Vždy však bude existovat verze, která bude pro coworky zdarma, typicky samotné zobrazení v adresáři a vyhledávání – majitel coworku si bude moci placenou službu bookingu zapnout a vypnout třeba podle toho, když bude chtít jednorázově cowork zaplnit.

Jak vysoký tento procentuální poplatek bude?

Bude určitě nižší, než se standardně pohybuje v této branži, rozhodně méně, než má třeba Uber, který má kolem třiceti procent. My se budeme pohybovat zhruba na úrovni 12-15 %.

Kdo a kolika penězi projekt zafinancoval?

Financuji ho já společně se spoluzakladateli Markem Tůmou a Janem Dohnalem, čímž jsme vytvořili základní kapitál. Nově jsme také přijali angel investici od Tomáše Děkana, což je skvělý expert na digitální marketing a mimo to má již podobný fungující projekt ve světě, který se jmenuje Localgrapher. Jsou globální trojka v propojení nabídky a poptávky fotografů a lidí, co fotografa potřebují. Takže on je zhruba dva roky před námi. Jinak máme špičkové vývojáře in-house, což nám umožní dát peníze do vedlejších aktivit.

Hodně se srovnáváte s Booking.com. Hotelů jsou ale na světě statisíce, je vůbec coworkingový trh tak velký, abyste na něm mohli uspět?

No jasně. V roce 2007 bylo na světě 300 coworků, v roce 2017 už jich bylo 14 500. Ten nárůst je značný. Stává se z toho neuvěřitelný fenomén a nejenom kvůli WeWork či FlySpace. Ohromné firmy jako IBM nebo Tesla většinu svých kanceláří přesouvají do coworku a naše vize je taková, že mnoho kancelářských prostor nahradí coworky. Ty tak už nebudou živeny jen freelancery, co dělají svůj projekt, ale celými firmami.

„Coworky jsou místa, která nabízejí pracovní prostředí 21. století“

Dobře, ale když bude chtít firma přesunout část lidí do coworku, pravděpodobně si k tomu vybere jednu síť, jedno místo, které bude využívat, a pak by tedy Coworkbooking.com nepotřebovala. Kde je tedy v tomhle řetězci vaše místo?

Že si firma vybere jeden řetězec je možnost a asi se to bude stávat poměrně často. Není to ale nutnost. Věříme, že spousta lidí bude vyžadovat flexibilitu a variabilitu. A každý cowork má jiný vibe, jiné zaměření, v každém jsou jiní lidé. A určitě si umím představit, že stejně jako ne všechny firmy jsou fixované na konkrétní hotelový řetězec, tak ne všechny firmy budou fixované na konkrétní značku coworků.

Kdybychom se zaměřili na ty jednotlivce, tedy digitální nomády: Proč myslíte, že vůbec lidé opouštějí jistotu teplého místa v kanceláři?

Lidé zkratka nechtějí pracovat v jedné kanceláři od devíti do pěti. To je pozůstatek pracovního prostředí někdy z devatenáctého století. Tehdy byla práce striktně lineární, lidé stáli u linky a společnost byla celkem jasně hierarchizovaná. A my se toho pořád držíme. Výsledek je, že lidé jsou málo efektivní, vyhořívají a utíkají do startupů, které jsou flexibilnější. Coworky jsou ta místa, která nabízejí pracovní prostředí 21. století.

Stále si ale kladu otázku, jestli je vůbec procento lidí, kteří chtějí takto cestovat a kterým je idea coworkingu známá, dostatečně velké.

Stejně jako se počet coworků od roku 2007 zvýšil ze tří set na čtrnáct tisíc, tak se i zvyšuje počet jejich členů. Tehdy to byly řádově desetitisíce, dnes je to 2,7 milionu. A to nepočítám ty, kteří cestují mezi nimi či kteří tam byli jednou, tam by to číslo bylo o dost vyšší.

Ano, digitální nomádi jsou ambasadoři tohoto stylu života, ještě před pár lety bychom řekli, že jde o nějaké pošuky. Nicméně dnes máme studie na to, že lidé z coworků pracují efektivněji, mají menší šanci vyhořet, dotahují věci do konce a především jsou šťastnější. Když vám za čtyři hodiny začíná surfovací lekce, tak ten projekt prostě dotáhnete.

Přesto je tu ale trend, kdy si firmy ty kanceláře mění samy, tak aby to právě nebyly prostory, kde se vyhořívá a pracuje od devíti do pěti. Má tedy vůbec smysl konkurovat tomu trendu, kdy se k lepšímu mění i prostory ve vlastnictví firem?

Kanceláře firem se ale mění k lepšímu právě pod tíhou coworků. Firmy, co takto svoje kanceláře tvoří, totiž dělají nějaký svůj obor, jejich specializací není dělat špičkové kanceláře. Mohou si na to někoho sice najmout, ale není to jejich core byznys. Proto si třeba IBM loni pronajala od WeWork celou budovu o rozloze 6500 m2, Facebook, Google a další korporace hojně umisťují své zaměstnance do sdílených kanceláří a 22 % zákazníků ve WeWork jsou společnosti s 500 a více zaměstnanci.

„Dlouhodobý plán je vytvořit platformu pro remote workers“

Co se týče konkrétně digitálního nomádství, tak například platforma NomadList dokazuje, že se na tomto fenoménu dá vydělat. Chystáte se s touto komunitou nějak spolupracovat, sledujete to?

Ano, sleduji tuhle komunitu hodně dlouho a spolupráci s ní aktivně řešíme. Věříme, že povědomí o naší službě se v ní rozšíří, že si o nás digitální nomádi mezi sebou řeknou. Pomůže k tomu i několik unikátních funkcí, které naší platformě budou a na které sázíme. Jedna je “Make me digital nomad in two clicks”, kdy my jsme fakticky schopni z toho uživatele udělat digitálního nomáda za pár minut tím, že mu zobrazíme a dáme možnost zabookovat si kompletní balíček letenka, kancelář s hostel blízko kanceláře.

Funguje to tak, že zjistíme kde se nachází a uděláme tabulku všech akčních letenek z jeho lokality. Ve všech těchto místech pak najdeme coworky, které obodujeme určitým algoritmem a propojíme je s hotely, co jsou poblíž. Ve výsledku tedy může v nabídce vyhrát letenka, co je o něco dražší, protože v daném místě je kvalitnější cowork a i bližší hotel.

V tu ránu se už ale nebude jednat jen o platformu na coworky. Dlouhodobý plán tedy je z toho vytvořit něco většího, nějakou komplexní cestovní platformu?

Dlouhodobým plánem je vytvořit platformu spíše pro remote workers, čili přivést k coworkingu i klasické firmy a jejich zaměstnance a z životního stylu digitálních nomádů, který před deseti lety žilo několik málo tisíc nadšenců, udělat mainstream, který globálně ovlivní pracovní prostředí zaměstnanců. Celkově by se ale mělo jednat o projekt s mnohem širším záběrem.

Primárně půjde o booking, to je to, co v tuto chvíli umíme nejlíp na světě. Spojování s letenkami je opravdu dobrá funkce, dali jsme si na ní fakt záležet, ale stále jde spíše o hračičku. Nevěřím, že zrovna kvůli možnosti vyhledat celý pobyt k nám lidé zavítají, spíše by je to mělo popostrčit, aby se stali digitálními nomády.

Další z těch funkcí je třeba “Pitch to my boss”, kdy daný zájemce zadá email svého šéfa, my mu napíšeme a vysvětlíme mu, proč je dobrý nápad, aby se daný člověk stal digitálním nomádem. Je to samozřejmě automatizované, ale velmi dobře sepsané tak, aby to vysvětlovalo všechny výhody i nevýhody, proč se to může hodit.

Říkáte, že ten booking umíte nejlépe na světě, ale pořád vlastně začínáte. Věříte si tedy natolik?

Při vývoji jsme věnovali nejvíce času bookovacímu procesu. Testovali jsme, pracovali s výzkumy, skutečně jsme si s ním vyhráli. Ono to skutečně není jednoduché, protože na rozdíl od hotelů si nerezervujete coworking po dnech, ale každý cowork má třeba týdenní či měsíční plány. Nicméně zákazník si rezervuje kancelář na konkrétní data, která nemusí svým rozsahem odpovídat nabízeným plánům, takže se to musí poskládat a je potřeba nad tím provést konkrétní výpočty. To vše jsme museli zapracovat do našeho systému a zároveň v tom porovnávat i tu cenu. Skutečně věřím, že tenhle proces nemá nikdo na světě lepší. 

To zní poměrně komplikovaně na vývoj. Kolik lidí a jak dlouho na tom již pracuje?

Pracuje na tom tým šesti lidí, přičemž čtyři z toho jsou vývojáři. Rešerše a zjišťování podmínek, za jakých coworky fungují, probíhá od října a samotný vývoj začal v lednu.

„Máme databázi několika tisíc coworků“

Co se týče partnerských coworků, kolik jste jich už vyjednali?

Teď teprve je začneme oslovovat. Máme partnery, se kterými Coworkbooking.com testujeme. Nicméně máme již databázi několika tisíc coworků, za které můžeme čerpat. Náš aktuální cíl je mít do šesti měsíců podepsaných šest tisíc z nich. I z jejich strany by měla být registrace lehká a intuitivní, tak aby na web zadali naprosté minimum informací a my vytvořili jejich profil.

Ostatně jste zmiňoval, že skloubit různé plány coworků na jednu platformu bylo poměrně náročné. Jak tedy zaručíte, že funkcionalita na Coworkbooking.com skutečně bude? Dávají vám coworky třeba svoje API?

API byla naše první myšlenka, ale později jsme to ve vývoji odsunuli na vedlejší kolej, protože spoustu coworků ani nemá žádný systém, na který by to napojili. Hodně z nich registruje členy dost punkově přes věci jako Google Sheets. Těch, co k tomu využívají nějakou aplikaci skutečně není většina. API tedy určitě máme v plánu, ale v tuto chvíli to funguje jako klasický kalendář, kde si cowork vyplňuje dostupnost a nedostupnost a může to využívat i pro lidi, kteří k nim přijdou z ulice.

Kde vidíte trh pracovního prostředí za 10 let? Budou lidé sedět v kancelářích, v coworkingu, pracovat z domova nebo přijde nějaký úplně jiný produkt?

Máme v tomhle směru vizi, kterou se vlastně pomocí Coworkbooking.com snažíme naplnit. Myslíme si, že za pár let bude svět jedna velká kancelář, že bude vlastně zcela jedno odkud bude kdo pracovat, úplně zmizí pozůstatky staré ekonomiky. Bude především zcela normální, že týmy pracují vzdáleně pomocí internetu a stále se přesouvají. Chceme také do budoucna zcela nahradit realitní makléře pro kancelářské prostory.

Motivace k tomu, aby se lidé zvedli z jednoho pracovního místa je tedy cestování a s ním spojená vyšší výkonnost. Myslíte, že se rekreační a pracovní cestování tedy v budoucnu spojí?

Nechtěl bych tohle téma stahovat jen na cestování, nicméně jak už jsem říkal – když se člověk někam podívá, pozná nové lidi a bude si plnit svoje sny, tak bude šťastnější a výkonnější. Ale vemte si, že v tuhle chvíli je cestování o tom, že se vždy musíte vrátit do práce. Také by to hodně mohlo udělat s kulturou přepracovávání, která je dnes poměrně běžná.

Co vy? Dokázal byste si představit, že úplně opustíte kancelář a budete pracovat jen z coworků?

Ano.

Lehce se to řekne, ale já spíš narážím na to, že pro spoustu lidí je těžké jedno pracovní místo opustit.

Pro spoustu lidí je to těžké a pro spoustu lidí je to dokonce nemožné. Typicky je to v rozvojových zemích zemědělství, kde prostě ten farmář musí být na poli. Nepojme to tedy nikdy všechny, ale čím dál tím více vznikají profese, které je možné dělat vzdáleně. Třeba jednou bude i ten farmář pracovat z Bali a bude přes počítač ovládat drony, které mu budou zalévat pole.

To není jisté, ale víme, že čím dál tím více pracovních pozic bude možné dělat z dálky. A jsou statistiky, co to podporují: 40 % pracujících Američanů bude do tří let freelancery a 1 miliarda lidí bude v roce 2021 pracovat vzdáleně. Naším cílem pak právě co největší procento z této miliardy lidí přivést do coworků.

Pozn. red.: Údaj o jedné miliardě lidí, kteří budou v roce 2021 pracovat vzdáleně je výsledkem kvalifikovaného odhadu Coworkbooking.com, který pracuje s daty Světové banky a dat, která předpokládají, že 50 % Američanů bude pracovat vzdáleně v roce 2020.

Jiří, díky za rozhovor!

Také děkuji.