Češi vytvořili rychlonabíječku pro elektromobily, která dobije baterii na 80 % během 20 minut
, /

Češi vytvořili rychlonabíječku pro elektromobily, která dobije baterii na 80 % během 20 minut

Češi vytvořili rychlonabíječku pro elektromobily, která dobije baterii na 80 % během 20 minut

S tím, jak ve světe roste oblíbenost elektromobilů, roste také potřeba vylepšovat fungování nejen elektromobilů samotných, ale také příslušenství potřebného k jejich provozu. Česká technologická společnost DEL vyvinula novou rychlonabíjecí stanici, která slibuje dobití baterie na více než 95 % oproti jiným nabíječkám, které ve většině případů přestávají nabíjet po dosažení 90 % kapacity baterie. Na trhu by se měly objevit ještě letos.

Nová „rychlonabíječka“ by měla fungovat na principu stejnosměrného proudu a měla by být schopná dobít baterii elektromobilu na 80 % během pouhých 20 minut. Podle kapacity baterie a jejího počátečního stavu by plné nabití potom mělo trvat kolem dalších 30 minut.

Bývalý designér BMW navrhl stylové vodní kolo v podobě trimaranu

Jak zkombinovat silniční cyklistiku a zálibu v jachtingu? Nad touto otázkou se pozastavilo španělské designerské...

Firma sídlící ve Žďáru nad Sázavou tvrdí, že největší výhodou nové vysokokapacitní nabíječky je schopnost dobít baterii přes 95% její kapacity. Normální elektronabíječky fungující v této době jsou totiž schopné baterii dobít většinou maximálně na 95 %.

Společnost DEL má v plánu zařízení rozšířit kromě čerpacích stanic i na další veřejná místa, jako jsou například obchodní centra, hotelové garáže či jiné druhy veřejného parkování. První nabíječky by se měly v Čechách objevit ještě letos, a to právě ve Žďáru nad Sázavou, kde společnost sídlí. Cílovým trhem by zároveň neměla být pouze Česká republika, ale celosvětový trh, na kterém v této době figurují především nabíječky francouzské, americké či některé japonské.

Výroba elektrostanic by měla být spuštěna zhruba v polovině letošního roku, kdy by měla nová technologie získat certifikaci a potřebná povolení. V plánu je potom vyrábět kolem sta kusů ročně a servis i údržbu stanic provádět dálkově.

„Prozatím plánujeme vyrábět 10 kusů nabíječek měsíčně, i tak bychom ale měli být jediným českým výrobcem se všemi certifikacemi,“ uvádí Jiří Kabelka.

Cílem je přiblížit se ve využívání elektromobilů americkému či německému trhu

Společnost tvrdí, že hlavním důvodem pro vývoj tohoto přístroje je příliš pomalu rostoucí počet elektromobilů v Čechách. Tvůrci zastávají názor, že je potřeba zajistit usnadnění podmínek pro fungování elektromobilů, proto doufá, že by tomu tímto způsobem mohla pomoci.

Jiří Kabelka, ředitel společnosti DEL situaci na českém trhu komentuje: „Kvůli nedostatečně rozvinuté infrastruktuře je rozvoj elektromobility v České republice pomalejší než v jiných evropských zemích nebo ve Spojených státech amerických. Očekávání trhu jsou proto vysoká, čeká se na vhodný impulz, díky kterému bude provoz automobilů na elektrický pohon pohodlnější.“

Společnost se ve velké míře inspiruje Německem, jehož trh s elektromobily prudce roste, a které by se během několika let mělo stát hlavním světovým trhem s elektromobily. Zároveň doufá ve zlepšení infrastruktury, jejíž úprava by měla být zaměřená k jednoduššímu využití elektromobilů, a tím i zvýšení zájmu spotřebitelů o jejich koupi.

Foto: DEL