Výrobce piva Budweiser si objednal 800 vodíkových kamionů od startupu Nikola
, /

Výrobce piva Budweiser si objednal 800 vodíkových kamionů od startupu Nikola

Výrobce piva Budweiser si objednal 800 vodíkových kamionů od startupu Nikola

Před půl rokem si největší americká pivovarnická společnost Anheuser-Busch předobjednala 40 elektrických kamionů Tesla a zařadila se tak k firmám, které učinily podobně. Nově výrobce piv Budweiser sjednal další objednávku „ekologičtějších“ kamionů, a to u startupu Nikola, který vyrábí elektrokamiony s vodíkovým pohonem.

Anheuser-Busch si těchto kamionů, které nemají produkovat žádné emise, předobjednal až 800. Má to však ale výrazný háček – tahače, označované jako Nikola One, potažmo Nikola Two, mají být dle optimistických plánů pivovarnickému gigantovi doručeny až v roce 2020, jelikož se ještě nevyrábí.

Fitbit se spojuje s Googlem za účelem přesného odesílání zdravotnických dat lékařům

Fitbit je opět o krok blíže, aby se z výrobce fitness náramků stal důležitým hráčem na poli moderního...

Jedná se tedy o podobnou situaci jako s elektrokamiony Semi od Muskovy Tesly, které mají být společnostem jako Walmart, J. B. Hunt, DHL Supply Chain, PepsiCo nebo dokonce i české Alze doručovány v průběhu roku 2019. Celý proces je stále ve fázi předobjednávek s ne příliš jistým výsledkem. Není to však jediná věc, kterou mají tyto firmy „společnou“ – Anheuser-Busch Teslu žaluje za údajné kopírování designových prvků kamionů, a to až o dvě miliardy dolarů.

Elektřina vyrobená z palivových vodíkových článků

Nikola sází na alternativní pohon, konkrétně na elektromotory čerpající elektřinu z lithiových akumulátorů, která je vyráběna z palivových článků z vodíku. To v podstatě znamená, že z výfuku vychází jen vodní pára. Co se týče počtů koní, kamion Nikola One by jich měl mít 1 000 a dojezd je slibován až 2 000 kilometrů s tím, že se kompletně dobije za dvacet minut.

Klíčovou výhodou takto poháněného tahače je nižší hmotnost (údajně až o dvě tuny méně než klasický kamion se spalovacím motorem). To je logicky velmi zajímavé pro firmy, které s kamiony operují, jelikož mohou naložit mnohem větší náklad.

Přes 700 vodíkových stanic

Aby ambiciózní startup pod vedením Trevora Miltona podpořil objednávky od různých firem, mezi které patří i německý Bosch, plánuje do roku 2028 vybudovat po Spojených státech a Kanadě až 700 vodíkových „čerpacích“ stanic. Do konce letošního roku by se navíc měly otevřít první dvě, což vychází z této blíže nespecifikované dohody s Anheuser-Busch.

Foto: Nikola Corp Press