V Evropské unii jsou kvůli GDPR nedostupné weby velkých amerických médií včetně LA Times
, /

V Evropské unii jsou kvůli GDPR nedostupné weby velkých amerických médií včetně LA Times

V Evropské unii jsou kvůli GDPR nedostupné weby velkých amerických médií včetně LA Times

Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod čtveřicí písmen GDPR, se týká od minulého pátku nejen každého Evropana, ale i takřka všech internetových služeb, které o svých uživatelích sbírají data. Zatímco Google či Facebook již čelí prvním žalobám, mnohem radikálnější způsob, jak se vyrovnat s novou legislativou zvolila některá americká média. Na území Evropské unie jednoduše zablokovala nebo omezila přístup na své weby.

„Naše webová stránka je bohužel v současné době nedostupná ve většině evropských zemí.“ Taková zpráva přivítá evropské čtenáře všech médií patřících pod skupinu Tronc Inc., nevyjímaje známé tituly jako Los Angeles Times, Chicago Tribune, či bulvární The New York Daily News. Jak píše server VentureBeat, stejný osud čekal i aplikace od tohoto vydavatelství na evropských verzích App Store a Google Play. Přestože zpráva explicitně nejmenuje důvod blokace, v přesměrovaných URL se nachází zkratka GDPR.

Petra Joklová: GDPR dopadne i na neziskovky

Ředitelka spolku CRM pro neziskovky Petra Joklová, která pomáhá neziskovým organizacím s implementací CRM od...

Stejně se na svých webech zachoval i vydavatel šestačtyřiceti lokálních amerických deníků Lee Enterprises, avšak podobně jako Tronc nepodal oficiálně žádné širší vysvětlení takového postupu. Nejčetnější spekulací je, že weby zkrátka nebyly na novou legislativu připraveny a nechtěly riskovat postihy až do výše 20 milionů euro nebo 4 % světového ročního obratu.

S kompromisním řešením přišlo například USA Today, které zařídilo novou doménu pro evropský region, kde je dostupné pouze omezené množství obsahu a žádná reklama. „Tato stránka nesbírá osobní informace (…), nezprostředkovává personalizovaný obsah ani jinak nestopuje či nemonitoruje lidi, kteří přistupují na náš web z Evropské unie,“ říká oznámení poté, co je uživatel přesměrován.

Omezené jsou však pro evropské uživatele i jiné služby. Například populární služba na ukládání článků z webů Instapaper teprve pracuje na legislativních změnách. „Instapaper je dočasně nedostupný pro obyvatele v Evropě, zatímco pokračujeme ve změnách v důsledku GDPR,“ říká webová stránka. Mobilní aplikace služby je stále dostupná, avšak při pokusu se přihlásit hlásí neočekávanou chybu.

Seznam společností, které zvolily tuto cestu, tím rozhodně nekončí, jisté však je, že vydavatelství se buďto smíří s tím, že ztratí celou svou evropskou čtenářskou základnu, nebo dříve či později udělají změny a weby opět spustí. Stejně jako všechny ostatní firmy však měly dva roky na přípravu, protože GDPR bylo evropskými zákonodárci schváleno již 27. dubna 2016.

Mají se firmy zatím čeho bát?

S 25. květnem, tedy prvním dnem účinnosti však rozhodně nebyly připravené veškeré instituce, které nakládají s osobními údaji a ví to i její tvůrci. Předpokládá se tak, že jak evropské orgány, tak například i český Úřad pro ochranu osobních údajů bude ve vymáhání GDPR postupovat v současné době spíše v edukativním duchu. Doprovodné zákony k tomuto evropskému nařízení ostatně nejsou připraveny v osmi zemích EU, včetně České republiky.