Ústecký startup Edhance ve spolupráci se společností Mastercard na začátku nového školního roku spustí vzdělávací program, který bude mít za úkol dětem pomoci ve zlepšení jejich finanční gramotnosti. Výukový program s názvem „Peníze pod kontrolou“ bude probíhat za pomoci digitálních technologií, na interaktivních tabulích, kterými jsou školy zařazené v programu již vybaveny.
Od podzimu letošního roku bude program ve fázi testování, kdy budou specializovaní lektoři představovat digitální výuku dětem druhého stupně základních škol v Praze a na Kolínsku. Výukové hodiny by dle autorů měly probíhat interaktivní a zábavnou formou, která děti upoutá a budou součástí předmětu matematika. Jedním z hlavních cílů programu je připravit žáky na praktický život a manipulaci s penězi a spíše upustit od typické výuky biflování, která české děti často naopak připravuje spíše na soutěže typu AZ Kvíz a podobně.
„Tradiční forma školní výuky připravuje studenty pro uplatnění v roli soutěžících v AZ kvízu. V Edhance přistupujeme k výuce s vědomím, že klíčovou podstatou pro úspěch obsahu je kvalitní forma komunikace. S naším obsahem využíváme naplno digitální technologie, které již dnes ve školách jsou, a výsledkem tak má být skutečná příprava na život v jednadvacátém století,“ říká Lukáš Rejchrt, spoluzakladatel a kreativní ředitel ústeckého startupu Edhance.
Součástí pilotního projektu je také postupné vylepšování studijních materiálů na základě zpětné vazby od dětí a učitelů. Pokud se projekt ukáže jako úspěšný, bude se pak dle pořadatelů moci během dalšího roku rozšířit i do dalších regionů a škol.
Nový vzdělávací program by měl fungovat podobně jako program „Nestlé pro zdraví dětí“, který se věnuje vyváženému životnímu stylu, a během posledních třech byl představen téměř 80 tisícům dětí. Edhance se snaží modernizovat výuku v českých školách díky využití digitálních technologií, které má škola k dispozici. V minulosti představila například i program, který se týkal volby budoucího povolání dětí a nyní chystá řadu dalších projektů. Doposud firma navštívila 973 základních škol v republice, kde pořádala 3 471 výukových hodin, které byly představeny necelým sto tisícům dětí.
„Neopomněli jsme i etickou stránku projektu a zaměřili jsme se také na boření mýtů a zažitých předsudků např. vůči podnikání. Jsme přesvědčeni, že správná výuka finanční gramotnosti může pomoci v rozvíjení kritického myšlení, které často potlačuje výuka tradiční matematiky, postavená na využívání naučených vzorečků a postupů k výsledku,“ vysvětluje Rejchrt.
Co se týče finanční gramotnosti dětí základních škol, z dlouhodobého hlediska je třeba její výuku bezpochyby zlepšit. Příkladem toho mohou být například americké školy i školky, které připravují své žáky na život ve finančním prostředí již od útlého věku a za pomocí velkého množství speciálních programů. V Čechách ji školy do svých rámcově vzdělávacích programů (RVP) řadit sice musí, ale v současné době zatím neexistují dostatečně atraktivní materiály pro výuku, a proto v této oblasti spousta dětí nemá velký přehled.
Foto: Edhance