Jan Charouz: FacebookGate aneb opravdu je cílená reklama tak špatná?
, /

Jan Charouz: FacebookGate aneb opravdu je cílená reklama tak špatná?

Jan Charouz: FacebookGate aneb opravdu je cílená reklama tak špatná?

Opravdu nechápu, proč lidé dělají ze svých osobních dat takové haló. I když je sdílíme dobrovolně, vždycky se najde někdo, kdo je z jejich dalšího použití překvapen. Facebook, a vlastně i další sociální média, jsou toho zářným příkladem. Jsou to společnosti, které zaměstnávají tisíce lidí po celém světě, dávají lidem možnost se potkávat a komunikovat spolu a nic za to nechtějí. Nikdo přece nikoho nenutí, aby se stal uživatelem Facebooku. Nakonec je to vždycky jeho vlastní a svobodné rozhodnutí.

Nedokážu si ani představit, kolik peněz Facebook investuje do vývoje. Ty prostředky přece nějak získat musí a pokud chtějí lidé jejich služby využívat zdarma, musí to brát v potaz. Mnoho společností inzeruje na Facebooku zkrátka proto, že se jedná o jedinečný a neskutečně efektivní nástroj, který umožňuje předat dané informace specifickému publiku.

Vít Bechynský ze Shisha Original: Máme stovky dýmek v Dubaji, jsou jediné na světě z českého porcelánu

Vodní dýmky neboli šíši byly ještě donedávna předměty, které se alespoň v českém prostředí objevovaly jen v...

Jedná se o mnohem levnější řešení než třeba televizní reklama, kde musíte oslovit všechny diváky a doufat, že alespoň malé procento z nich zaujme to, co se jim snažíte předat. Facebook naproti tomu sbírá obrovské množství dat o svých uživatelích, a právě díky tomu si potom marketéři mohou vybrat přesně to publikum, pro které by mohl být jejich produkt zajímavý.

Neexistuje efektivnější marketingový nástroj než Facebook

Za cílenou reklamu jsem rád jako podnikatel i jako uživatel Facebooku. Jako podnikatel (CEO P2P carsharingové služby SmileCar) jsem ještě nenašel efektivnější nástroj, který by nám za stejné peníze přinesl takové množství nových zákazníků, jako právě Facebook.

A jako uživatel můžu říct, že 50 % reklam, které na mě v mém feedu vyskakují, mi do života něco přinášejí. Odpovídají totiž mému životnímu stylu a reflektují i moje potřeby. A věřím, že velkou část nerelevantní reklamy, mají na triku jednoduše špatní marketéři.

Mark Zuckerberg během nedávné výpovědi u Kongresu Spojených států amerických

Kdyby Facebook cílenou reklamu nenabízel, pravděpodobně bych se nikdy nedozvěděl o službách jako jsou Uber, Spotify nebo o přístrojích Anova Sous-Vide. A právě ty dělají můj život lepší a já jsem opravdu rád, že jim Facebook umožnil mne zasáhnout.

Nejhorší reklama je ta, která do života uživatele nic nepřináší

Co ale opravdu rád nemám, to jsou reklamy, které mi do života nepřinesou vůbec nic a můj život nezlepší v žádném směru. A tady se opět vracíme k televizním reklamám. Proč by mě měly zajímat léky na erektilní dysfunkci, dětské hračky nebo pleny pro dospělé? Tomu opravdu nerozumím. Právě tyhle reklamy mne vlastně dost iritují.

Protože produkty, které mi nabízí, mi do života jednoduše nic nepřinesou. Nebo tedy alespoň v dalších pár desetiletích ne. ☺ Jenže ona to není chyba televize. Je to zkrátka jen nevýhoda formátu, který nedokáže reflektovat individuální potřeby a požadavky publika.

Když to tedy shrnu, myslím, že Facebook by měl umožnit svým uživatelům sdílet i řadu dalších dat. Například zda vlastní automobil, kolik peněz ročně vydělávají nebo jaké jsou jejich cestovatelské preference. A uživatelé? Ti by měli rádi tyto informace poskytnout, protože jedině tak bude to, co uvidí ve svém feedu opravdu relevantní.

Foto: Washington Post (reprofoto, YouTube)