Jak to vypadá v pozadí kontroverzní služby, která za lidi komunikuje na online seznamkách
, /

Jak to vypadá v pozadí kontroverzní služby, která za lidi komunikuje na online seznamkách

Jak to vypadá v pozadí kontroverzní služby, která za lidi komunikuje na online seznamkách

Jsou součástí běžného života mnoha z nás. Někteří na nich stráví hodiny denně, jiní je použijí jednou za týden. Jedno je však jisté, dnes už si nemůžeme být jisti, že komunikujeme právě s tím, s kým si myslíme. Řeč je o online seznamkách.

ViDA (Virtual Dating Assistant) je online agentura, která se zabývá správou cizích účtů na seznamkách. Její zaměstnanci mají přesně rozdělené role, na základě kterých provádí různé úkony, co se týče online profilů jednotlivých klientů. Někdo má na starosti výběr fotografií a druhý zase zprávy, které za klienta odesílá protějšku, se kterým jeho profil dostal tzv. shodu.

Seznam.cz spustil u všech svých služeb dvoufázové ověřování

Česká internetová jednička představila další bezpečnostní novinku pro své uživatele. Seznam totiž začal plně...

Nejmenovaná žena pracující již delší dobu pro jednu takovou agenturu, se pro magazín Quartz podělila o zákulisí této profese, která s sebou přináší spoustu zajímavých poznatků. Každé její ráno začíná stejně. Přihlásí se na Tinder účet některého ze svých klientů (především mužů) a flirtuje s různými ženami v okruhu polohy klienta po dobu 10 minut. Jejich fotografie a umístění zasílá potom systém do centrální databáze potenciálních „možností“. Za každé telefonní číslo, které získá, si vydělá 1,75 dolaru (cca 37 Kč).

Pozice, kterou ve firmě zastává, se oficiálně nazývá „Closer“, tedy někdo, kdo má za úkol se s člověkem na druhé straně sblížit. Muži a ženy (především tedy muži) z celého světa si tuto službu platí, aby za ně někdo jiný našel toho pravého/tu pravou bez zbytečné námahy a únavného brouzdání online seznamkami. Kouzlem této služby je fakt, že lidé na druhé straně nemají ani tušení, že si ve skutečnosti píší s člověkem, který k tomu byl pověřen.

Nikoho z nás pravděpodobně velmi nepřekvapí, že tyto anonymní služby v dnešní době existují. Seznamka Tinder sama o sobě denně spojí více než 12 milionů lidí. Pro člověka žijícího v Americe se zájmem o opačné pohlaví existuje šance 1 ze 3, že právě tam potká budoucího manžela či ženu. Není však divu, že spousta lidí volí právě profesionála vzhledem k tomu, že se na internetu skrývá velké množství podvodných profilů. Zůstává však otázkou, kde v tomto případě končí role asistenta a na řadu přichází online podvodník.

Jak se k takové profesi vlastně dostat?

Zaměstnankyně říká, že na internetu jednoduše narazila na inzerát, který hledal člověka schopného pracovat s Tinderem na pozici virtuálního asistenta pro seznamování. Sama však přiznává, že zpočátku měla pochybnosti a považovala to pouze za vtip. Tři dny po vyplnění online dotazníku ji však agentura již zvala na pohovor.

Dále prozradila, že na přijímacím pohovoru ji překvapilo především to, že stejně jako firmu zajímají zkušenosti v oblasti psaní, mezi základními informacemi byly i otázky z oblasti etické flexibility. Pracovala bych někdy pro něco morálně pochybného? Jak by Vám vyhovovalo hodnotit klienty podle fotografií? Máte momentálně přítele/přítelkyni?

Existuje manuál pro online svádění?

Ve společnosti ViDA existují dva hlavní druhy pisatelů. „Profile Writers“, tedy ti, kteří tvoří lákavý profil založený na faktech poskytnutých od klientů. Druhou pozici potom zastávají tzv. „Closers“, lidé, kteří se minimálně dvakrát denně přihlásí na profil klienta a odpovídají na zprávy od lidí, se kterými získal shodu.

Ačkoliv se pro tuto profesi vybírají předně lidé, kteří umí dobře psát, většina úkonů velkou kreativitu nevyžaduje. Tvůrci profilů mají za úkol se řídit přesnými pravidly často opakujícími stále stejné fráze dokola. V případě, že klient vlastní psa, stačí zadat klíčové slovo „pes“ do manuálu na vyhledávání frází a poté pouze vybrat tu vhodnou. Jako například:

„Ahoj, jakožto milovníka zvířat by mě zajímal tvůj názor… oblékání psů do oblečků: ano nebo ne?“

Práce Closers je pak o něco složitější. Jejich zaučování začíná ještě několik týdnů předtím, než dostanou údaje k účtům svých prvních klientů. Součástí výcviku je povinnost čtení spousty manuálů nebo zkouška odpovědí na zprávy v konverzaci. „Mou nejčastější chybou bylo pokládání otázek, co se týče kariéry, na které bylo pro spoustu žen těžké odpovědět. Je dokázáno, že účinnější jsou kratší odpovědi a spíše tzv. „small talk“, dělí se zaměstnankyně o svou zkušenost.

Autorem manuálů společnosti je sám zakladatel Scott Valdez, který v minulosti získal v online seznamování spoustu zkušeností. „Ženy chtějí muže, kteří se chovají jako alfa samci. Přirozeně je přitahují „vůdci smečky“. Alfa samec si vybírá ženu, ne žena jeho. Ale jak docílit toho, že se tak bude muž na seznamce prezentovat a žena z něho ten pocit získá? Nikdy jí neskládajte komplimenty bezdůvodně. Ukažte jí, že víte, co od ženy očekáváte a dokažte, že přesně taková je.“

Valdez také zpravodajskému serveru Quartz sdělil: „Nejsem psycholog, ani se sám neprohlašuji za experta v různých psychologických odvětvích. Považuji se za profesionála v marketingu a randění. Online seznamování vyžaduje velké úsilí a to samozřejmě zabere i spoustu času. S tím, jak se rozšiřuje oblíbenost online seznamek, rozšiřuje se i oblast, ze které si svůj protějšek můžete vybírat, a s tím samozřejmě i konkurence. Pokud tedy chcete poznat ty nejzajímavější protějšky, musíte mít ten nejlepší profil, fotografie i komunikaci.“

Velmi jednoduchá flirtovací hláška?

„Drahá (JMÉNO), vypadáš jako sebevědomá žena. Co je tvým klíčem k úspěchu? A) Šampon a kondicionér dva v jednom, B) jídelníček s velkým obsahem vlákniny, C) Photoshop?“

Tyto zprávy většinou posílá třetí druh zaměstnance „Matchmaker“. Jeho úkolem je navázat vůbec první spojení s člověkem, se kterým profil klienta získal shodu, a vytvořit tak prostor pro další konverzaci. Za tímto účelem se využívá několika různých online seznamek od Tinderu po Bumble, match.com, POF, Luxy a dalších. Jako součást dokonalého servisu, který firma nabízí, Matchmakers důkladně prohledají potenciální shody a poté pouze kopírují tyto hlášky těm, které splňují požadavky klienta. Mezi ty může patřit cokoliv od lásky ke kočkám, až po schopnost vařit.

Pročesávání profilu každé ženy zvlášť by však zabralo příliš mnoho času, proto se tito zaměstnanci učí co nejvíce generalizovat požadavky klienta a vybrat úvodní pozdrav tak, aby se mohl zaslat desítkám žen. Pokud je klient například milovníkem cestování, Matchmaker zadá do manuálu klíčové slovo „cestování“ a vybere z tisíce různých dostupných pozdravů týkajících se tématu. Poté, co klient zprávu schválí, systém zprávu zašle stovkám žen na několika různých online seznamkách, které mají ve svém profilu slovo „cestování“.

„Máme spoustu zpráv, které jsou určené pro tzv. „prolamování ledů“ týkajících se zájmů jako je jóga, lyžování a dalších. Pokud se ukáže, že nějakou zprávu klient neschvaluje, odstraníme ji. Poté, co Matchmaker vytvoří kontakt, přichází na řadu Closer, který má za úkol s ženou komunikovat a při nejlepším domluvit klientovi schůzku. Klienti od nás každý týden obdrží e-mail, ve kterém ho informujeme o počtu žen, se kterými se nám podařilo schůzku domluvit i s datem a místem setkání.“

Jak zakladatele společnosti vlastně napadlo službu zprovoznit?

S první myšlenkou přišel v roce 2009, kdy mu začalo vadit, kolik času online seznamování zabere. „Pracoval jsem kolem 70 hodin týdně a jednoduše jsem na to už neměl čas. Ještě předtím jsem ho měl naopak spoustu, a proto jsem už měl nějaký základ, co se týče psaní na online seznamkách. S mým pracovním nasazením jsem však později měl čas na odepisování jen velmi sporadicky, což se ženám samozřejmě velmi nelíbilo. Uvědomil jsem si, že bych tu potřeboval být dvakrát, abych to všechno stíhal. Pak mě napadlo vzít něco, co už umím, a naučit to někoho jiného, aby to mohl dělat za mě,“ popisuje svůj nápad zakladatel firmy Valdez.

Dnes společnost zaměstnává 80 lidí, kteří se starají celkem o 2500 klientů. Zaměstnanci sami tvrdí, že mají dobrý pocit z toho, že mohou pomoci někomu, kdo neumí používat internet nebo lidem, kteří na to nemají čas. Další říkají, že láska je záhadný proces, a proto společnost využívá data k tomu, aby to bylo jednodušší.

Jak to v praxi funguje?

Každý klient musí předem vyplnit dotazník, ve kterém odpoví na zhruba 50 osobních otázek. Dále následuje 90 minutový pohovor, ve kterém o něm zaměstnanci zjišťují nejdůležitější informace, na kterých později postaví celý jeho profil.

Zaměstnanci potom mají pro svou práci systém a pravidelně se radí o tom, co funguje, a co zase ne. Firma pořádá měsíční schůzky, kde si Closers sdělují nové nápady a připomínky. Zatímco seznam schválených hlášek denně roste, vzorec je vždy stejný: chytit se klíčového slova na profilu člověka, se kterým má klient shodu, a nadhodit nějakou jednoduchou otázku.

Paradoxně si však společnost stojí za tím, že klíčem k úspěchu je upřímnost. Manuál společnosti ViDA tvrdí, že neupřímnost je jedna z věcí, kterou ženy nejvíce nenávidí. „Pokud řeknete ženě, že jste astronaut a měříte dva metry, můžete si být jisti, že nakonec na to nějakým způsobem přijde.“

„Snažíme se klienty prezentovat přesně takoví, jací jsou, proto je důležité, aby nám věřili. Nakonec jsou to přece jen oni, kdo na schůzku půjde,“ vysvětluje Valdez v telefonickém hovoru pro webový zpravodajský portál Quartz. „Někteří klienti často dělají tu chybu, že se chtějí prezentovat mnohem mladší, než ve skutečnosti jsou. Firma však zastává ten názor, že klíčem je upřímnost, a pokud chtějí budovat dlouhodobý vztah, žena to nakonec stejně zjistí. Není takový problém ubrat jeden až dva roky, ale 8 let je už příliš. Snažíme se o to, aby to tak pochopili i naši klienti.“

Pro koho je služba vlastně určena?

Kdo by vlastně platil cizím lidem za to, že budou předstírat, že jsou někým jiným? Většina klientů společnosti ViDA jsou lidé ve věku 28 až 52 let, většina však kolem 30 (z toho jen třetina žen). Dvě velké skupiny, na které se klienti rozdělují, jsou potom na jedné straně ti, kteří mají více peněz než času a na straně druhé starší lidé, kteří nemají zkušenosti s internetem.

Zakladatel společnosti Valdez popisuje první skupinu zákazníků jako profesionály, kteří mají spoustu peněz, ale nemají čas. Mezi ty nejčastěji patří podnikatelé, doktoři, právníci a programátoři. Mají úspěšnou kariéru, hodně pracují, často cestují a nemají čas na online seznamování. Nedávný průzkum navíc ukázal, že randění na internetu zabere člověku zhruba 10 hodin týdně, a to je čas, který tito lidé rozhodně nemají.

Mezi naše klienty samozřejmě patří i starší muži, kteří hledají dlouhodobý vztah s ženou v podobném věku. V tomto případě jde především o to pomoci lidem, kteří nejsou velice zkušení v práci s internetem. Často jsou to i lidé rozvedení nebo ovdovělí. Co se týče ženatých klientů, etika společnosti takové přísně odmítá.

Valdez sám komentuje: „Zkrátka bych v noci nemohl spát, kdybych věděl, že pomáháme lidem ničit jejich vlastní rodiny. Nikdy bychom vědomě nepomáhali lidem, kteří chtějí podvádět. Existuje spousta jiných možností, jak vydělávat peníze.“

Je to vše vůbec legální?

Praktiky, které ViDA používá se někomu sice mohou jevit neetické, ale ilegální nejsou. Jakmile firma získá souhlas klienta k jeho zastupování, neexistují totiž pravidla, která by tuto činnost jakkoliv omezovala.

Zakročení proti falešným profilům je zde ponecháno seznamovacím webům samotným. Seznamka OkCupid například jasně zakazuje vytváření profilu třetí straně a stává se tak často, že profily klientů jsou mazány. Z legálního hlediska však podle amerického, kanadského a anglického práva nedochází k porušování zákona.

Zajímavým poznatkem této online anonymity je různý pohled na slušnost. Ta podle společnosti ViDA ke schůzkám však nevede.

Příkladem může být situace, kdy žena během konverzace s Closerem zmínila, že jí zemřel pes. Closer, v té době stále ve fázi tréninku, odeslal ke kontrole větu, kdy vyjadřoval smutek nad její ztrátou. Trenér větu škrtl a přidal poznámku: „Alfa samci lítost nevyjadřují.“ Odpovědí ze strany společnosti byl naopak příběh o dvou psech, které klient vlastní, a která se zdála na první pohled velmi bezohledná. Closer přiznal, že předpokládal, že se odpovědi od ženy už nedočká. Po několika zprávách žena však poslala své telefonní číslo.

Zaměstnankyně popisuje svoji další zkušenost z pozice Closera. „Svoji první klientku jsem dostala asi dva měsíce po dokončení tréninku. Ženy však vyžadují naprosto odlišný přístup od mužských klientů. Při komunikaci s muži, se kterými klientka získala shodu, mi bylo řečeno, že je třeba, aby můj hlas byl opravdu ženský (jemný, plynulý, něžný a upřímný). Musela jsem mluvit méně o kariéře, a naopak vyjadřovat více své emoce a být hravá.“

V tomto případě je velmi důležité být tím, kdo kontroluje, jakou zprávu napsat. Podle pravidel společnosti ženy tíhnou k tomu dostatečně nevyjadřovat své city, aby nevypadaly zranitelně. Closer by se měl ptát na vážnější otázky, na které se ženy nerady ptají i samy sebe. Příkladem může být: zda chce muž děti, jestli hledá vážnou známost nebo se nyní stýká ještě s někým jiným.

„Vzala jsem si radu k srdci a postupovala podle návodu, jenže na konci týdne jsem neměla jediné telefonní číslo, protože žádný z mužů nesplňoval požadavky mé klientky. Bylo mi řečeno, že nevykazuji žádné výsledky a plýtvám penězi klientky i společnosti.“

Valdez tento případ vysvětluje: „Naši klienti chtějí najít toho pravého, a pokud se zaměstnanci k tomuto cíli nepřibližují, potom jako firma nesplňujeme závazek, který jsme slíbili. Pokud tedy přijdeme na to, že styl, kterým zaměstnanec píše, není vhodný pro onoho klienta, přiřadíme mu takového, kterému dokáže poradit lépe.“

Tím, jak si stále více a více zvykáme na komplikovanější emocionální úkoly v digitálním světě, ztrácíme schopnost tolerovat nedokonalost a zapomínáme hledat hodnotu i v obyčejných věcech. Trapné chvíle i zlomená srdce jsou nedílnou součástí poznávání nových partnerů a jsou důležité pro náš osobní růst.

Tím, že necháváme seznamování na robotech (nebo lidech, kteří to dělají za nás) si možná krátkodobě ušetříme trochu bolesti, ale ve skutečnosti nás to postupně degraduje a především ztrácíme tu možnost, že nás někdo bude milovat pro naše vlastní chyby. Díky těmto službám je však láska v dnešní době skoro garantována.

Jaký přístup je však ten správný?

Foto: Reprofoto / YouTube