Američan dostal za obtěžující reklamní telefonáty rekordní pokutu ve výši 120 milionů dolarů
, /

Američan dostal za obtěžující reklamní telefonáty rekordní pokutu ve výši 120 milionů dolarů

Američan dostal za obtěžující reklamní telefonáty rekordní pokutu ve výši 120 milionů dolarů

Federální komunikační komise Spojených států amerických (FCC) vydala příkaz k zaplacení historicky nejvyšší pokuty vůbec – konkrétně 120 milionů dolarů, v přepočtu tedy cca 2,5 miliardy korun. Šlo o případ, ve kterém Adrian Abramovich z floridského Miami využíval automatizovaných hovorů k nevyžádanému obtěžování téměř 100 milionů potenciálních klientů pro své cestovní produkty.

Abramovich byl takto schopen během pouhých 3 měsíců obvolat na 96 milionů čísel po celé zemi s nabídkou zájezdů či ubytování v zahraničí, navíc s tím, že se vydával za jednoho z pracovníků známých firem jako Expedia, Hilton, Marriot či TripAdvisor. Reklamní hovory byly zcela automatizované, namluvené lidským hlasem a působily velmi věrohodně.

Raketa Falcon 9 vynesla do vesmíru historicky první komunikační satelit Bangladéše

Vesmírná společnost SpaceX podnikatele Elona Muska v pátek podnikla poměrně kuriózní misi. Doposud nejvýkonnější...

Abramovich navíc do svého seznamu volaných čísel zařadil i pohotovostní čísla, bezdrátové telefony a především osobní rezidenční linky, to vše bez jakéhokoliv souhlasu. V USA je obecně podobné volání marketingových agentur problém, který lze řešit pouze složitým odhlášením nebo instalací aplikace, která blokuje pravděpodobné nevyžádané hovory.

Abramovich se k hovorům přiznal, ale tvrdí, že neměl původně zájem lidi jakýmkoliv způsobem poškodit nebo je nějak obtěžovat. Při své obhajově ovšem nebyl schopen poskytnout důkazy, které by takovou skutečnost vyvracely, což vedlo k potvrzení stamilionové pokuty, jež byla původně navrhnuta již v létě minulého roku.

Hovory byly navíc lokální, číslo bylo většinou registrováno v blízkém okruhu volaného, což mohlo způsobit v postižených důvěru. Jakmile se jim takové číslo dovolalo a hlas se představil jako jeden z pracovníků výše zmíněných firem, měli stisknout číslici jedna pro vyslyšení celé exkluzivní nabídky, která se tvářila jako výrazně levnější, než běžně.

Jak se podobným telefonátům bránit?

Nevyžádané hovory jsou narůstajícím problémem nejen v zahraničí, ale i v Česku. Ať už jde o nabídky pochybných úvěrů od nebankovních společností, pojištění, levnější mobilní tarify nebo pozvánky na různé akce, za které má dostat návštěvník zaplaceno nebo výraznou slevu na nabízené zboží. Primárním způsobem, jak se takovým telefonátům bránit je obezřetnost – pamatovat na to, že jen málokdy je pravda to, co na první pohled zní jako pohádková nabídka bez jakéhokoliv úsilí.

I to ale často nestačí, především starší lidé jsou často terčem podobných praktik, a to hlavně proto, že chtějí být s někým v kontaktu a dostat se do společnosti. Pro ty lze mimo obezřetnosti doporučit využití chytrého telefonu s nainstalovanou aplikací pro blokování potenciálně závadných čísel. V Česku takto funguje například aplikace „Zvednout to?“, které jsme se v minulosti věnovali.

Foto: FCC