Vít Bechynský ze Shisha Original: Máme stovky dýmek v Dubaji, jsou jediné na světě z českého porcelánu
, /

Vít Bechynský ze Shisha Original: Máme stovky dýmek v Dubaji, jsou jediné na světě z českého porcelánu

Vít Bechynský ze Shisha Original: Máme stovky dýmek v Dubaji, jsou jediné na světě z českého porcelánu

Vodní dýmky neboli šíši byly ještě donedávna předměty, které se alespoň v českém prostředí objevovaly jen v čajovnách nebo byly oblíbenou zábavou v rámci nejrůznějších subkultur. Fakt, že je ale takové stigma minulostí, potvrzuje český startup Shisha Original, který vyrábí a exportuje české prémiové designové vodní dýmky do celého světa. Na otázky CzechCrunche v rozhovoru odpovídal Vít Bechynský (30), produktový designér a zakladatel celého projektu.

Vítku, můžeš na začátku povědět, jak ses vůbec dostal k designu?

K designu jsem tíhnul už od malička, vždycky jsem hltal knížky o Da Vincim a jiných vynálezcích, na střední škole jsem studoval průmyslový design a když jsem šel na vysokou školu, bylo jasné, že chci studovat automobilový design. Teto obor já osobně vnímám jako vrchol produktového designu. Dostalo se mi to štěstí jej studovat na Vysoké škole Výtvarných umění v Bratislavě, což je jedno z nejlepších míst, kde se dá automobilový design studovat.

Jak právě tato škola ovlivnila tvoje další směřování?

Zásadně. Koncepce tamního studia je dělaná tak, že se každý semestr pracuje na zakázkách z oblasti automobilového designu. Prezentace projektů jsou na velmi profesionální úrovni pro šéfdesignery automobilek jako jsou BMW, Audi a další. Poznání procesu od návrhu přes prototyp až po výrobu produktu je dost hluboké. Zároveň mi ale ve druháku začal chybět nějaký vztah s realitou, s reálnými problémy, takže jsme založili s kamarády designérské studio a začali pracovat komerčně.

Počítám, že teď je řeč o tvém původním studiu HAMENDEGGS. Na čem jste v rámci něho pracovali? Proč jste ho založili?

Zatímco ve škole jsme mohli dělat co jsme chtěli, mohli jsme hodně chybovat a dělat mylná rozhodnutí, tak v reálném světě tohle nejde. Tam pracujeme pro reálné zákazníky, za reálné peníze, vše musí fungovat a na chybování není moc prostor. Dělali jsme jak produktový design, tak i grafické projekty.

V Bratislavě jsi žil už nějakou dobu, co tě ale přimělo k návratu do Česka, konkrétně do Prahy?

Měl jsem Bratislavu jako zastávku na vysokou školu a nikdy jsem tam nechtěl zůstat. Myslím tedy, že přestěhovat studio z Bratislavy do Prahy byl správný krok. Jsme tu noví a jsme otevřeni možnostem.

V Praze jsi následně založil další produktovou/designovou firmu BECHYNSKY Studio.

Ano, my jsme se v rámci přesunu rebrandovali, starou identitu jsme nechali v Bratislavě. Zde jsme se začali profilovat právě více jako produktové designové studio.

„Máme za sebou designerská řešení sekaček na trávu, motorového člunu i motorky“

Na čem jste v rámci BECHYNSKY Studio pracovali či na čem pracujete?

Pracovali jsme na spoustě zajímavých projektů. Máme rádi nové výzvy a těžká zadání, ale ze zajímavých projektů jsme spolupracovali na návrhu holografických brýlí pro Konica Minolta anebo pro značku Author navrhovali cyklistické rámy. Také máme za sebou designerská řešení sekaček na trávu, motorového člunu i motorky.

Ondřej Krátký z Liftago: Naši řidiči chápou, že vysoce kvalitní přepravu lze nabízet i v mezích zákona

Česká přepravní společnost Liftago nadále roste a kromě vlastní expanze se zasazuje o modernizaci silničního...

Podnikal jsi jak v Česku, tak na Slovensku. Vidíš mezi podnikatelským prostředím v těchto dvou zemích nějaké rozdíly?

Já si nemyslím, mentalita je tady i na Slovensku skoro stejná. Změna místa i brandu pro nás byla dost jednoduchá. Každopádně jeden významný rozdíl mě přece jen napadá. Při hledání nových designérů a grafiků tady v Praze byla jasně viditelná vyšší úroveň uchazečů a dokonce se nám ozývalo mnoho zahraničních uchazečů o práci u nás. To se nám nikdy v takové míře v Bratislavě nestalo.

S ohledem na ten přesun vám tedy zůstali i zákazníci z původní společnosti?

Vzhledem k tomu, že klienty na produktový design je většinou potřeba hledat ve větším okruhu, tak jsme věřili, že s námi většina zákazníků zůstane. To se bohužel úplně nestalo, přešla s námi zhruba třetina.

K čemu ten přesun tedy ve finále byl? 

Já jsem přesvědčený o tom, že Praha má podstatně vyšší potenciál, větší renomé v duchu českého řemesla či výtvarníků. Zdejší atmosféra přesně dokresluje to, co chceme dělat. A také, v neposlední řadě tady mám holku (smích).

Aktuálně se věnuješ hlavně projektu Shisha Original. Mohl bys ve stručnosti popsat, čím se zabýváte?

Shisha Original jsou ručně vyráběné prémiové vodní dýmky. Klíčové je, že jsou jediné na trhu vyráběné z českého porcelánu a jsou odborníky považovány za jedny z nejfunkčnějších.

Studoval jsi ale automobilový design. Jak se ale stalo, že jsi přešel k věcem jako jsou vodní dýmky?

Už jako malý jsem chtěl někdy vyrábět auto a stále je to cesta, na které se nacházím. Nechtěl jsem ale hned jít do automobilky navrhovat auta, protože bych je v budoucnu chtěl navrhovat i vyrábět v okruhu svých kolegů. Stále je to pro mě výzva.

„Jednou týdně jsem se scházel s kamarády na vodní dýmce, kde jsme probírali životní radosti“

Vodní dýmky asi nejsou úplně typická věc, na které lze postavit byznys. Máš k nim nějaký osobní vztah?

Vychází to tak trochu z historie, která i značí, jak jsem se k tomu dostal. Jednou týdně jsem se totiž scházel s kamarády na vodní dýmce, kde jsme probírali životní radosti (smích). Z legrace jsme se tedy hecovali, jestli dokážeme udělat lepší produkt než ten, který jsme používali. To byla základní motivace – chtěli jsme vytvořit něco funkčně dokonalejšího, něco co si budeme moc po všech stránkách vypiplat. Po roce a půl jsme tak přinesli na stůl první prototyp dýmky. A když už jsme jí měli, tak nám došlo, že její potenciál je větší, než aby jen ležela u nás doma na zemi.

Zmínil jsi funkčnost. Znamená to, že český porcelán, ze kterého vyrábíte, nějak zásadně mění požitek z té vodní dýmky?

Je na první pohled vidět, že naše dýmky jsou dost jiné, než většina produktů podobného ražení. Záměrem ale nebylo udělat jinou dýmku, jako spíše super funkční dýmku. A tím že jsme chtěli zachovat bez kompromisů některé funkce, vyšel z toho jak tvar, tak materiál. Od začátku jsme nevěděli, že dýmky budou porcelánové. Nicméně vodní dýmka má jediný účel – totiž aby se z ní dobře kouřilo. To je základ. Jedná se tam o spoustu technických věcí, například průměry různých konektorů a trubek, kvalitu materiálů. To že je naše šíša porcelánová a mohutná je až druhotná věc.

Kupují tedy zákazníci Shisha Original hodně proto, že je to v podstatě taková vymazlená designovka?

Podle mě je to kombinace designu a funkčnosti. Naše dýmky jsou často recenzované ve světě a jsme na trhu jedni z nejlepších po funkční stránce. Kvalita kouření, způsob práce s dýmkou či její vymývání jsou na vysoké úrovni.

Jak se vůbec taková věc vyrábí? Respektive, kde a kdo ji vyrábí?

Díky tomu, že jsme se chtěli od začátku profilovat jako česká firma, tak také všechny komponenty dnes vyrábíme v Česku. Jsou to zároveň tradiční materiály – český křišťál je věc, co tu vždycky byla, naše země je jím proslavená a tak v českých sklárnách vyrábíme části dýmek. Stejně tak český porcelán. Vždy se ale snažíme s výrobci najít optimální řešení, tak aby se daná věc dala vyrobit.

Když člověk vidí takovou designovou dýmku, asi ho jako první napadne, že musí být hrozně drahá. Kolik tedy stojí a jaká je vlastně marže?

Máme dva základní modely. Ten starší a také větší se jmenuje Aristo, je určený pro prémiovější segment a v rámci konkurence jde cenově o vyšší střed – stojí 20-40 tisíc korun. Takové rozpětí je zde proto, že záleží na konfiguraci. Jsou tu i kousky, které jsou pozlacené, malované či ručně dobrušované. V ten moment jde cena nahoru.

„Pokrýváme střední segment jak z vrchní, tak spodní části“

Každá dýmka je tedy v podstatě originál…

Ano, vše se vyrábí ručně, jsme tak schopni vyhovět požadavkům každého zákazníka.

Druhý model zvaný Mood je o dost popovější. V koncové ceně stojí 320 euro neboli 8 tisíc korun. Ten je cílen na nižší střední segment a dnes tedy pokrýváme střední segment jak z vrchní, tak spodní části.  

To znamená, že existují ještě dýmky nad úrovní vaší první? Nějaký vyšší segment?

Ano, samozřejmě existují i takové. Jsou výrobci, kteří dělají dýmky za 50 tisíc euro, kde si připlácíte za náustek z jeleního paroží a nebo vykládání dýmky drahými kameny.

Na takový trh byste se někdy také chtěli pustit?

Zde zase narážíme na zvýšenou funkčnost a nebo vyšší estetiku. Dneska máme super funkční produkt, u kterého můžeme vyšší ruční prací zvyšovat jeho estetickou i funkční hodnotu. Může se z toho stát prakticky umělecké dílo. Zde je potřeba říct, že každá naše dýmka má svoje sériové číslo a certifikát o pravosti. Porcelán je jako materiál zcela stálý, takže ten výrobek může za 50 let fungovat úplně stejně jako nyní.

V Česku se výrobou vodních dýmek pro podobný segment jako vy zabývá i například česká firma Meduse. Kde vidíte největší odlišnost mezi jejich a vašimi produkty?

Já si Meduse vlastně strašně vážím. Je to značka, která je na trhu třináct let a světový trh vytvářela. Dneska se říká, že nejlepší vodní dýmky se dělají v Česku a je to díky Meduse a Shisha Original. A svět to tak skutečně vnímá, což vidíme na výstavách. Tak jak ale jsou produkty Meduse postavené, cílí na úplně jiného zákazníka než my. Byť jsme v podobném segmentu.

Jaktože se tedy nepotkáváte na trzích, když jste ve stejném cenové kategorii a vyvážíte taktéž do celého světa?

Filozofie, zpracování, materiály i funkčnost našeho produktu jsou odlišné od Meduse. Meduse jsou pěkné svítivé dýmky, které jsou velmi specifické. I tak tížená kuřácká zkušenost je u Shisha Original zcela jiná.

Jak jste na tom momentálně se samotným prodejem?

Současná produkční kapacita je zhruba 200-300 kusů měsíčně a od začátku jsme se snažili soustředit na velkoodběratele. Běžně se nám děje, že nám přijde velká jednorázová objednávka na 200 kusů pro jednoho konkŕetního zákazníka. Celkové číslo nezveřejňujeme.

„Nejvíce kusů aktuálně máme na Blízkém východě“

Jaké jsou dneska vaše hlavní trhy? Kdybych si měl tipnout, řekl bych, že to bude Blízky východ…

V okolí Česka se jedná hlavně o Německo, Švýcarsko a Francii, kde je zájem daný arabskou komunitou a trhy jsou tam tak poměrně rozsáhlé. Nejvíce kusů aktuálně máme opravdu na Blízkém východě, kde se to dalo čekat, ale dlouho nám trvalo, než jsme na něj pronikli. Po kusech či desítkách kusů jsme pak na celém světě. Máme dýmky v Japonsku, Austrálii i Americe.

Co se toho Blízkého východu týče, jak těžké tam je legislativně dostat svůj produkt?

Když bych byl konkrétní, co se týče tabákových výrobků, tak každá země tam má určité regule. V Evropě je například populární dát si do vodní dýmky ovoce, udělat z toho takový koktejl. To se na arabském trhu vůbec nedá dělat. Dále k našim dýmkám dodáváme kožené hadice z pravé kůže. Ty se v arabském světě nesmí používat, místo toho musí mít plastové, jednorázové hadice. Čili legislativní změny tam jsou, ale my se na ně umíme nastavit.

A co z byrokratického pohledu? Co bych musel zařídit, abych svůj výrobek mohl vyvážet například do Saudské Arábie?

Já si myslím, že to není nijak náročné, je to trh jako každý jiný. Samozřejmě je to mimo Evropskou unii, ale například Dubaj je dobrá spojnice s Evropou a Asií, obchodní cesty jsou tam dobře prošlapané. Komplikace jsme s tím nikdy žádné neměli.

Například Dubaj je tedy momentálně jeden z vašich nejdůležitějších trhů?

Dlouho nebyla, ale v posledních měsících jsme prodali stovky dýmek do tamních restaurací. Vedle Burdž Chalífy máme 250 dýmek v restauraci, která se tam před měsícem otevřela. A tyhle místa nám dělají nejlepší reklamu na další prodej. Nejsme v současné době úplně úspěšní v online marketingu kvůli restrikcím tabákového příslušenství například na Facebooku a nebo Instagramu a proto se tento deficit snažíme vyvažovat umisťováním našich produktů na zajímavá místa.

Jak je to vůbec s regulacemi tabákových výrobků v online prostoru? Museli jste například omezovat co umisťujete na váš web?

V tuto chvíli ani ne. Na webu totiž neprodáváme, e-shop spouštíme až za měsíc. Tam už nějaké regule jsou, musíme například ověřovat věk kupujícího. V rámci reklamy ale samozřejmě nemůžeme zpropagovat prakticky nic.

Jak na tebe vůbec působí trh v Dubaji? Není to jen pozlátko hnané penězi z ropy?

Na to byla komplexnější odpověď. Šíšový trh raketově roste a to z několik důvodů. Jedním z faktorů je restrikce klasických tabákových výrobků, což se děje všude ve světě. Velcí výrobci tak často přestavují svoje továrny z výroben tabáku na výrobny tabáku do vodních dýmek. Zároveň se z toho stává velmi trendy věc. Zatímco před deseti lety byly dýmky v čajovnách, tak dnes jsou v super krásných restauracích, vznikají shisha lounge.

„Jsme stále relativně na začátku“

To samé se začíná dít i na Blízkém východě, kde jsou vodní dýmky o dost tradičnější a my jsme tedy přišli v době, kdy se tento trend mění. Co se bude dít s tímto segmentem konkrétně v rámci Dubaje, těžko říct. Nicméně v tuto chvíli už tvoří ropa snad jen 15-20 % tamního HDP. Živí je byznys a turismus.

Odráží se tento trend na vašich ekonomických ukazatelích? Jak jste na tom například s obratem?

Tento rok budeme mít obrat zhruba do 40 milionů korun. Stále se totiž bavíme o tvrdých mantinelech produkce – máme omezenou kapacitu, kterou jen tak nezvýšíme ať budeme dělat co budeme dělat. Jedině, že bychom si postavili vlastní fabriku na porcelán. Řešení na to, jak vyrábět více kusů, aktivně hledáme.

O zakázky tedy není nouze, ale problémem je především kapacita

Je to kombinace. Nechci říkat, že o zakázky není nouze, chtěli bychom jich víc a víc pokrýt trhy, zatím jsme stále malinkatí. Ale kapacitní problém ve výrobě je to hlavní.

Polemizujete tedy s myšlenkou, že byste postavili vlastní továrnu na vodní dýmky či výrobu porcelánu, jak říkáš?

Dneska máme prostory, kde dýmky dáváme dohromady, což u každé trvá zhruba hodinu.  Do budoucna bychom chtěli například přijít s konceptem vlastního shisha lounge, prosklít výrobní prostory a propojit je tak s výrobou. Lidé by se mohli dívat dovnitř a viděli by, jak precizní práci děláme.

Co třeba lidské zdroje? S nimi problém není?

Máme u nás několik klíčových zaměstnanců, ale bychom vykrývali nárazové velké objednávky, potřebujeme více lidí. Skladový limit držíme, ale na objednávky třeba o 400 kusech to nestačí.

Máte také investora. Jak velkou částku do projektu vložil?

Ano, prošli jsme menší změnou a máme nového investora. Hledali jsme však takového, který se firmě bude chtít věnovat, bude chtít se podílet na tvorbě produktu a společnosti. Chtěli jsme také, aby byl schopný převzít dohled nad obchodem a výrobou, zatímco já bych se rád dále věnoval designu a inovaci našich produktů. To se povedlo, našli jsme Romana Mátla, který do Shisha Original nainvestoval vyšší jednotky milionů korun.

„Za pět let bude mít Shisha Original pět až šest dýmek“

Jaké problémy aktuálně řešíte a co vás čeká v následujících měsících?

Jedeme na největší světovou výstavu do Frankfurtu, to je pro nás jako každý rok velký milník. Když jsme tam byli poprvé, tak jsme si pronajali velký stánek, vyrazili tam s deseti dýmkami, všechny na místě prodali a vraceli se domů s prázdným autem. A to nás celé nastartovalo. Takže letos jedeme s velkým kamionem s očekáváním stejného výsledku (smích). Ale  jinak jsou tou hlavní brzdou zmiňované výrobní problémy.

Kde vidíš Shisha Original za pět let?

Už dnes sledujeme určitý posun v byznysu, hodně se nám totiž rozšiřuje eventová sféra. Stejně jako si můžeš pozvat domů someliéra, tak si zákazníci pozvou domů nás, abychom jim udělali večer s šíšou. Účastníme se také velkých akcí s Forbes a nebo Poker Tour, kde máme naše šíša mastery, kteří obsluhují. To je cesta kterou chceme rozvíjet a zároveň s tím ruku v ruce jdou i další produkty. Chtěli bychom každý rok až dva vydávat nový. To znamená, že za pět let bude mít Shisha Original v portfoliu pět až šest dýmek. Každá bude trochu jinak koncipovaná a pro jiného zákazníka.

Bude tam tedy ještě ta originalita? Jde s vodními dýmkami ještě něco vymyslet?

To je přesně úloha pro produktového designéra a já v tom vidím ještě spoustu možností. Segment vodních dýmek ještě není tak přeplněný, jako třeba když dojde na designové židle, světla. Tam je ta konkurence mnohem větší.

Je ostatně pravda, že českým designovým projektům se v poslední době velmi daří. Máme zde třeba výrobce designových lustrů Lasvit, nebo firmu Gravelli, která vyrábí nábytek a bytové doplňky z betonu. Čím to je, že se teď české firmy ve světě takto prosazují?

Myslím, že to vychází z české nátury. Je tu zkrátka spousta šikovných lidí, kteří nad věcmi umí nejenom přemýšlet, ale také se umí zavřít do dílny a něco si vyrobit. Tahle činnost v malém se pak dá přenést do většího a kreativní člověk má možnost se realizovat. S dnešní možností rapid prototypingu a 3D tisku se proces výroby výrazně zrychluje zlevňuje.

Vítku, díky za rozhovor!

Také děkuji.

 

Foto: Shisha Original