Tomáš Dunovský: The Facebook aneb proč je Mark Zuckerberg nejmocnějším člověkem na světě
, /

Tomáš Dunovský: The Facebook aneb proč je Mark Zuckerberg nejmocnějším člověkem na světě

Tomáš Dunovský: The Facebook aneb proč je Mark Zuckerberg nejmocnějším člověkem na světě

Trump? Merkelová? Putin? Papež František? Larry Page? Jeff Bezos? Ne, nejmocnějším člověkem na světě je The Zuck. Nikdo jiný totiž nemůže měnit náladu ve společnosti u třetiny světové populace jen pidizměnou algoritmu. Navíc, Zuck představil před dvěma roky novou akcionářskou strukturu, která by mu i při prodeji všech jeho akcií Facebooku zachovala kontrolu nad společností.

Nový druh autokracie?

Když Putin nenajde nástupce, budeme ho mít na krku ještě dalších 20 let. Trumpa maximálně 6. To nějak přežijeme… Ale představte si takového Castra, který v Kristových letech převzal Kubu a stal se diktátorem. Když k tomu připočtete celou Severní a Jižní Ameriku a přidáte Indii, jsme na uživatelské základně Facebooku.

A ten vede stejně starý influencer, jehož první práce v životě byla založení stránky, kde studenti mohli hodnotit ženy podle toho, jak vypadají.

Slovy Jeremyho Clarksona:

Co se stalo špatně?

To, co je dobré pro zákazníky velké čtyřky (Amazon, Apple, Facebook, Google), není nutně dobré pro společnost obecně. Ano, Amazon Prime je skvělá služba. Tak jako iPhone a vyhledávač od Googlu jsou skvělé produkty. Neplatíme za ně ale už příliš moc?

Seznam.cz se svým kanálem Televize Seznam zahajuje outdoorovou propagaci

Česká internetová společnost Seznam.cz zahájila další kampaň, díky které chce svůj televizní kanál Televize...

Bylo jasné, jak Facebook prostřednictvím aplikací třetích stran zachází s uživatelskými daty. Bylo jasné, že získává a uchovává informace o volajících a zprávy z Android telefonů. A bylo jasné, že se nejednalo pouze o uživatelskou základnu, kterou měla k dispozici Cambridge Analytica, ale že je celý tento problém daleko rozsáhlejší. A je také jasné, že u dalších jmenovaných bychom našli podobné kostlivce. Např.: Jak jsme firmě Amazon dovolili stát se jednou z nejhodnotnějších firem na světě, aniž by platila smysluplné daně?

Nedávalo by proto smysl snížit jejich sílu? A jak na to?

Uživatelé

Ty nikam neutečou. Nemají kam…

Uživatelé Instagramu si určitě neřeknou, že na základě úniku dat přejdou ke Snapchatu. A akce #DeleteFacebook pominula stejně tak rychle, jako začala.

Více než dvě třetiny Američanů používají Facebook. 44 % z nich bere Facebook jako svůj primárním zdroj zpráv.

A když přijmeme fakt, že je jednodušší někoho obelstít, než mu vysvětlit, že byl obelstěn, nemůžeme se divit, že se toho s uživatelskou základnou Facebooku příliš moc nestane…

Inzerenti

Ti by teoreticky mohli poslat Facebook imperium do kytek, kdyby přestali na Facebooku kupovat reklamní prostor. Jenže to by s Facebookem museli mít vyrovnanější vztah – potřebovali by se navzájem zhruba stejně. A to nepotřebují.

Když chcete v USA inzerovat na internetu, máte dvě možnosti – Facebook nebo Google. Klasický duopol, který ovládá 70 % celkových tržeb digitálního marketingu. Facebook má 5 milionů inzerentů, tedy když jich několik stovek odejde, nic extra se nestane. A naopak, když odejdou, klesne jim instantně jejich „price per share“.

Investoři

Kdyby cena akcií Facebooku klesla ještě více, tak je investoři možná prodají a půjdou nakoupit něco nového. Ale to se pravděpodobně nestane, protože uživatelé a inzerenti jak už jsou zmínil, zkrátka nikam nejdou.

Regulátoři

Vážně si myslíte, že v době internetu je možné významně regulovat chování lidí? Leda by nějaký US/EU úřad se rozhodl významně tyto platformy pokutovat, když překročí určité hranice.

A to by se vlastně docela dobře v EU mohlo stát, protože pokuty nám jdou docela dobře. :)

Co by se stalo, kdybychom Facebook naporcovali?

Jedna ze společností, ať už Facebook, Instagram, WhatsApp nebo Messenger, by se rozhodla, že jako nezávislá a samostatná společnost, která slouží svým akcionářům, nabídne zadavatelům reklam docela unikátní nabídku.

A to tu, že jako New York Times, by některá z platforem začala hledět na bezpečnost dat a to, jakým způsobem ovlivňují společnost. A že je teď mnohem náročnější prostřednictvím reklam ovlivnit politické směřování země, kde žijí. Jinými slovy:

„Poučili jsme se a už neděláme nic špatného. Zadávejte si reklamu u nás.“

Pomohlo by to? Nevím. Ale už za pár hodin uslyšíme Zucka vypovídat před Kongresem…

foto: Facebook