Od návštěvy prodejny po rychlou tvorbu bot na míru roboty. Adidas ukazuje budoucnost běžecké obuvi
, /

Od návštěvy prodejny po rychlou tvorbu bot na míru roboty. Adidas ukazuje budoucnost běžecké obuvi

Od návštěvy prodejny po rychlou tvorbu bot na míru roboty. Adidas ukazuje budoucnost běžecké obuvi

Adidas včera v New Yorku v netradičním brooklynském showroomu vybudovaného z plechových kontejnerů zahájil prodej nových modelů běžeckých bot z edice AM4, AM4NYC. Edice, která by mohla znamenat průlom v personalizované výrobě obuvi určené pro běh a která opět dokazuje, že technologické inovace v tomto oboru jsou Adidasu velmi blízké.

Abychom byli konkrétnější, co se týče „technologických inovací“, přečtěte si náš článek o unikátních botech, které byly vyrobeny na 3D tiskárně z plastů nasbíraných v oceánech. Na něj navazuje i to, že jich dvojka na poli sportovního průmyslu prodala již přes jeden milion. A nyní zahajuje další etapu pokročilejšího vývoje se svou novou modelovou řadou.

Coca-Cola dosáhla za čtvrtletí zisku 1,37 miliardy dolarů. Denně prodá 1,9 miliardy nápojů

Jeden ze suverenně největších výrobců nápojů na světě, americká Coca-Cola, která má pod sebou mimo ikonické...

Edice AM4, respektive boty AM4NYC, na první pohled vzhledově nijak zvlášť nevyniká. Ostatně to není ani její záměr. Je vybavena tradiční boost™ pěnou, má tkaničky a napodobuje populární „ponožkový“ look. Nejedná se o žádný designový skvost, kterého si zájemci mohou užít u dalších řad z portfolia Adidasu. AM4 chtějí zaujmout svým zpracováním a technologickými postupy, jež těmto botám předchází. A to se firmě z bavorského Herzogenaurachu daří na výbornou.

Přesné potřeby běžce jako alfou a omegou AM4

Koncepce řady AM4 spočívá v unikátních potřebách každého běžce. Musí být vytvořené přesně na jeho nohu. Předtím, než AM4NYC (řada cílená na běžce v New York City) vůbec mohla vzniknout, vybral Adidas šest newyorských běžců, na kterých své technologické know-how testoval.

Použil k tomu skenovací podložky, které byly umístěny na běžecký pás, a senzory připevněné na těle běžce. Jakmile se na pásu rozběhl, tyto technologie začaly komplexně analyzovat jeho běžecký styl, přičemž největší důraz se kladl na sílu dopadu nohy na zem. Celý proces, trvající několik minut, byl navíc snímán kamerou.

Adidas používal senzorovou in-house technologii ARAMIS, která má být podobná systémům využívaných při vývoji her nebo v Hollywoodu.

V průběhu běžecké aktivity byla získávána nejrůznější data, díky kterým by Adidas měl vytvořit unikátní obuv přesně na míru konkrétního běžce. Tato data byla následně odeslána do speciální továrny, nazývané jako Speedfactory, kde byl pár bot vytvořen zcela automaticky za pomocí robotů vytvořen.

Reflexe měst

AM4 vyniká další podstatnou složkou vývoje – reflektuje totiž běžecké podmínky v konkrétních městech, konkrétně v New Yorku (AM4NYC), Londýně (AM4LDN) a Paříži (AM4PAR).

Například během vývoje modelů AM4NYC si vybraní běžci stěžovali, že na prvních prototypech bot nemají žádné reflexní prvky, aby je viděli řidiči aut v noci (asi nemá smysl rozebírat, jak to v centru New Yorku s dopravou vypadá). Adidas je přidal. Poté potřebovali takovou barvu, na níž nebude vidět špína. Adidas kývl a vyrobil černou verzi.

Toto jsou typické situace, se kterými se běžci (a nejen ti) potýkají. A samozřejmě podobných problémů může existovat celá řada. Důležité je, že Adidas tyto aspekty chápe a může jim vycházet vstříc.

Jak se to dotkne nás, běžných zákazníků?

Představte si, že jdete do prodejny Adidasu s požadavkem kvalitních běžeckých bot. Personál vás odkáže běžecký pás, který bude pár minut snímat váš styl běhu na základě senzorů umístěných na pásu jako takovém a na vašem těle.

Během chvilky získá personál detailní data o tom, jak běháte, a následně je odešle do nejbližší Speedfactory, kde vám budou boty v průběhu pár desítek minut roboticky sestrojeny přesně na míru. Včetně vaší oblíbené barvy a dalších náležitostí. Veškerá běžecká data následně zůstanou uchována v systému pro případ, že se vrátíte a budete chtít nový model, případně zcela nové běžecké příslušenství.

Nějak takto si Adidas představuje budoucnost běhání. Žádný výběr ze stovek masově nabízených bot, které na první dobrou mohou sednout, ale po pár týdnech selžou, nýbrž unikátní obuv přesně pro daného běžce.

Je však otázkou, kdy se něco takového rozšíří natolik, že se to dostane i na náš trh. Továrny Speedfactory jsou zatím dostupné pouze v Německu a Spojených státech amerických a zatím není indicie k tomu, že by se mohly dostat i k nám. Naděje ale určitě existuje.

Foto: adidas NEWS STREAM