Fortnite: hra, která za půl roku zbořila rekordy a vydělává přes 100 milionů dolarů měsíčně
, /

Fortnite: hra, která za půl roku zbořila rekordy a vydělává přes 100 milionů dolarů měsíčně

Fortnite: hra, která za půl roku zbořila rekordy a vydělává přes 100 milionů dolarů měsíčně

Málokterý titul způsobil v posledních letech na herních scéně takový rozruch jako Fortnite. Tato multimódová střílečka zažívá za poslední měsíce boom, který bez nadsázky přitáhl hráče ze všech věkových kategorií, žánrů i zemí. Jak se stalo, že hra, kterou před rokem ještě nikdo neznal, najednou vydělává svým vydavatelům přes 100 milionů dolarů měsíčně?

V první řadě je vůbec problematické Fortnite zařadit, což z ní jednak dělá originální hru a jednak díky tomu dokáže zasáhnout i hráče, kteří by na podobnou zábavu jinak nesáhli. Magazín Vox mluví o Fortnite jako o střílečce pro lidi, kteří nemají rádi střílečky, i to je však poměrně zjednodušená paralela.

HBO se startem 5. série seriálu Silicon Valley uvede VR hru z prostředí známého inkubátoru

Už jen několik hodin zbývá do momentu, kdy odstartuje první díl páté série komediálního seriálu o startupech a...

Úspěch tohoto titulu od vývojářů slavného Gears of War, který si již získal přes 30 milionů hráčů, spočívá mimo jiné v jeho různorodosti. Sama o sobě je Fortnite sand box střílečka s příběhovou linií, ve které je hlavním úkolem stavit pevnosti a se spoluhráči ji bránit proti nájezdům zombie.

Když se ale mluví o Fortnite, většinou je myšlen podtitul Fortnite: Battle Royale, který se těší zdaleka největší popularitě. Jeho základní princip spočívá v serveru s rovnou stovkou hráčů, kteří na rozlehlé mapě bojují v módu všichni proti všem, vzájemně se eliminují a z celé skupiny tak vzejde jeden vítěz.

Zdarma a napříč platformami

Tento koncept však není  nový a v zásadě na stejném principu funguje titul Player Unknown’s Battlegrounds (známý spíše jako PUBG), mimo jiné nejhranější hra na platformě Steam za rok 2017. Otázkou tedy je, co vlastně stálo za úspěchem.

Jednalo se hned o několik okolností, v první řadě je to ale fakt, že Battle Royale je zdarma. Tím se odlišuje jak od příběhového módu Fortnite, tak od své potenciální konkurence a zmíněných 100 milionů dolarů měsíčně vydělává pouze na mikro platbách za předměty ve hře. Svou nezastupitelnou roli hrálo také zpřístupnění Battle Royale na mnoho platforem zároveň ─ aktuálně ho lze hrát na PC, MacOS, PS4, Xbox One, ale i na mobilních zařízeních se systémem iOS.

To samo o sobě není zas tak zvláštní, nicméně Fortnite navíc dovoluje takzvaný cross platform, takže na jednom serveru spolu mohou hrát hráči na PC, PS4 nebo i Macu. Právě tento faktor je v herním byznysu překvapivě ojedinělý. Přesto systém není stále dokonalý a v tuto chvíli si spolu nezahrají například hráči na PS4 a Xbox One, pochopitelně kvůli konkrenčnímu boji mezi Sony a Microsoftem.

Velký růst v počtu hráčů se proběhl i v lednu v důsledku výrazného rozšíření mapy, za zmínku však stojí také rekordní live stream na platformě Twitch. V něm si v polovině března Fortnite zahrál s přáteli známý raper Drake, přičemž ho v jednu chvíli sledovalo 628 tisíc lidí.

Paralela s Minecraftem

V mnohém úspěchy Fortnite: Battle Royale připomínají počáteční boom okolo Minecraftu, který spatřil světlo světa před bezmála devíti lety, v květnu 2009. Minecraft měl v prosinci 2017 stále přes 74 milionů aktivních hráčů a počty prodaných kopií překročily 144 milionů, což z něj stále dělá druhou nejprodávanější hru historie vůbec.

V těchto statistikách se se svými 30 miliony hráči Fortnite zatím měřit nemůže, nicméně je z minulosti známo, že k popularitě Minecraftu přispělo enormní množství videí na platformách YouTube a Twitch.

A právě na YouTube již nyní Fortnite vyhrává. Jak uvádí agentura Matchmade, Fortnite předběhlo Minecraft jakožto nejsledovanější hra na YouTube. Celkově si v březnu připsala přes 2,25 miliardy zhlédnutí a v dubnu pravděpodobně překročí 3 miliardy. Jiná čísla zní ještě zajímavěji. Podle statistik, které zveřejnil Ryan Wyatt, vedoucí VR/AR a Gaming divize v YouTube, si Fortnite připsalo také prvenství nejvíce publikovaného herního obsahu za měsíc a nejsledovanější herní live stream.

Současné statistiky hlásí velký potenciál

Vzrůstající oblíbenost mezi aktivními hráči i pasivními diváky na YouTube a Twitch potvrzují i další současná čísla. Dle únorových dat magazínu PCGamesN hraje Fortnite více než 16,3 % všech hráčů na PC, s tím, že zmiňovaný PUBG tvoří dalších 14,6 %. Tyto čísla tak svědčí o oblíbenosti tohoto žánru jako celku. Fortnite však dominuje i na iOS, kde se hned ve třinácti zemích stala hra nejstahovanější aplikací. Ve stejném počtu zemí tohoto prvenství navíc dosáhlo během dvanácti hodin od vydání.

Fortnite: Battle Royale si lze zdarma stáhnout na oficiálních stránkách.

Foto: EpicGames