Designové elektrokolo Cowboy se chce stát městským přepravním prostředkem mileniálů
, /

Designové elektrokolo Cowboy se chce stát městským přepravním prostředkem mileniálů

Designové elektrokolo Cowboy se chce stát městským přepravním prostředkem mileniálů

Není tomu tak dávno, co byl pojem elektrické kolo spojován s nevzhlednými monstry, na kterých chtěl i přes menší námahu po ulici jezdit jen málokdo. Celý koncept tohoto dopravního prostředku se však výrazně posunul a dostal se až k designovým kouskům, které jsou na první pohled k nerozeznání od běžných kol. Jedno z nich vyrábí i bruselský startup Cowboy.

Tvůrci Cowboy tvrdí, že se jedná o jedno z nejlehčích elektrokol na trhu – váží pouhých 16 kilogramů. Zaujme také černým matným rámem, v němž jsou ukryté jak baterie i motor, tak bezpečnostní světla, včetně brzdového. Baterie, která je snadno vyměnitelná, postačí na 50 kilometrů jízdy a plně se nabije za 2,5 hodiny.

Ondřej Krátký z Liftago: Naši řidiči chápou, že vysoce kvalitní přepravu lze nabízet i v mezích zákona

Česká přepravní společnost Liftago nadále roste a kromě vlastní expanze se zasazuje o modernizaci silničního...

Za nejzajímavější část celého konceptu však lze považovat mobilní aplikaci, kterou tvůrci pro své kolo vyvinuli. Ta má hned několik funkcí, jako je klasická navigace a statistiky, ale slouží zároveň jako elektronický zámek a kontrolní panel pro baterii, světla a ukazatele rychlosti, vzdálenosti a délky jízdy. Upozorní také například na potřebu zkontrolovat tlak v pneumatikách. Vše je s kolem spojeno pomocí Bluetooth, na mobil je pak navíc dedikované místo přímo na řidítkách.

Cowboy vznikl minulý rok pod vedením trojice Adrien Roose, Karim Slaoui a Tanguy Goretti s cílem dát mladým lidem žijícím ve městě možnost se jednoduše, rychle a levně přepravovat. Poslední zmiňovaný už v minulosti spoluzaložil a později prodal startup DJump, který se v Paříži, Lyonu a Bruselu zabýval peer-to-peer ridesharingem. Tvůrci Cowboy zároveň oznámili, že získali 3 miliony euro v prvním investičním kole vedeným fondem Index Ventures. Ten v minulosti mimo jiné spoluinvestoval zhruba 32 milionů dolarů do českého analytického startupu Socialbakers.

První uživatelé budou na kolech Cowboy jezdit už květnu. Pro tuto chvíli firma dodává jen po Belgii, do konce roku však chce expandovat do dalších zemí. Cena produktu ve výši 1790 eur (cca 45 tisíc korun) se navíc výrazně nevymyká běžným elektrickým kolům.

Elektrická pohroma na druhém konci planety

Mezitím se na druhé polokouli ukazuje, že městské elektrické dopravní prostředky nemusí být vždy jen přínosem. Stejný fond, jako investoval do Cowboy, totiž investoval i do aktuálně velmi skloňovaného startupu Bird, který zprostředkovává elektrické koloběžky v San Francisku a Los Angeles. Jeho problém však je, že nikdo neurčil, kam koloběžky dát po skončení jízdy, a proto se obvykle povalují na chodníku, v koších či dokonce v městských autobusech.

San Francisco se však rozhodlo s problémem bojovat a podle posledních zpráv jsou koloběžky pracovníky městských služeb z ulic prostě a jednoduše odváženy pryč. Stejný problém mají v Kalifornii i firmy Lime Bike a Mobike, v Číně zase končí na skládkách tisíce kol bikesharingu Ofo.

Foto: Cowboy, Bird