Samořídící automobil Uberu zabil v USA ženu. Byla ovšem na vině opravdu technologie?
, /

Samořídící automobil Uberu zabil v USA ženu. Byla ovšem na vině opravdu technologie?

Samořídící automobil Uberu zabil v USA ženu. Byla ovšem na vině opravdu technologie?

Když médii během včerejšího dne proběhla informace o tom, že se stal Uber a jeden z jeho samořídících automobilů Volvo součástí smrtelné nehody s chodkyní, šlo o novinářskou senzaci, které se chytlo snad každé větší médium v Česku i zahraničí. Šlo ovšem o prvotní zprávu, podle které bylo velmi jednoduché autonomní technologii či samotný Uber okamžitě odsoudit.

Po určitém časovém odstupu jsou ale jasnější bližší informace, které dávají případu novou tvář. Vše se odehrálo v neděli večer ve městě Tempe, v americkém státě Arizona, když 49letá Elaine Herzberg přecházela jednu z tamních ulic, vedoucí po boku své kolo. Samořídící automobil Uberu se pohyboval v místě rychlostí zhruba 65 kilometrů za hodinu a dle všeho takřka vůbec nezpomalil.

Investiční fond, na němž se podílí Gates, Bezos a Zuckerberg, získává prvních 100 milionů dolarů

Erik Torenberg, který stál u zrodu populární plaformy pro sdílení startupů a produktů Product Hunt, loni v září...

Dle policejního vyjádření, které prozatím nepracuje s daty, jež nasbíral autonomní vůz ani řidič v něm, je zřejmé, že není s největší pravděpodobností chyba pouze na straně samořídící technologie, ale spíše situace jako takové. Herzberg totiž přešla na ulici z temného stínu v nepřehledném a hůře osvětleném místě, navíc mimo přechod, což je ve městě Tempe jedna z vůbec nejčastějších příčin nehod na silnicích. Dle mluvčího policie by se podobná nehoda odehrála i v případě, že by za volantem seděl člověk.

Uber celou situaci potvrdil a s okamžitou platností pozastavil veškeré další testy autonomních vozidel, dokud nebude jasné, v čem se stala chyba. Výrobci vozidel, konkrétně Volvo, Ford či Toyota, které dodávají automobily pro Uber, situaci odmítli s ohledem na možné omezení dodávek komentovat.

Špatné načasování

Zpráva přišla v době, kdy se postupně Uberu dařilo získávat svoji reputaci zpět po četných skandálech a zároveň poté, co technologie zažívala své nejdelší období bez nějakých závažnějších incidentů. Podpora pro autonomii přichází od čím dál více států a měst a i touto situací se doufejme technologie okamžitě neodsoudí. Stát Kalifornie navíc plánuje během několika příštích týdnů oficiálně povolit autonomní řízení, což je skvělý krok například pro Teslu – prozatím není informace o tom, že by tato situace rozhodnutí nějak ovlivnila.

Nyní se vlastně neví, co bude dál a hodně bude záležet i na oficiálním výsledku vyšetřování a detailní analýze dat, které vozidlo sbírá. Jedno ovšem jasné je, lpění na jakési možné záchraně před podobnou situací postavením lidského řidiče za volant ke kontrole a potenciálnímu převzetí řízení, moc nefunguje.

40 tisíc versus jedna

Na druhou stranu je nutné si uvědomit, že technologie má prozatím statisticky mnohem lepší výsledky než běžní řidiči. Jen v USA za minulý rok na silnicích zemřelo přes 40 tisíc lidí, z toho 600 chodců, a i přes nejrůznější podpůrné prostředky si města neví rady, jak naložit se snížením takto ohromného čísla. Samořídící technologii tak dost pravděpodobně budou stále dávat zelenou, dokud se neobjeví další případy, které by teorii o potenciálně bezpečnější dopravě vyvrátily nadobro.

Nehoda Uberu je v tomto ohledu první na světě, autonomní vůz totiž sice boural a narazil na další komplikace, ale ještě nikdy nikoho neusmrtil. Na podrobnější analýzu situace si ale budeme muset ještě jeden či dva dny počkat. Pokud by ovšem opravdu chyboval čistě autonomní vůz, bylo by zajímavé sledovat následující právní kroky a určení viny.

Vyjádření CEO Uberu Dara Khosrowshahiho na Twitteru:

Foto: Uber, Reprofoto / ABC15