Jak správně investovat do kryptoměnových ICO
, /

Jak správně investovat do kryptoměnových ICO

Jak správně investovat do kryptoměnových ICO

Naše firma TopMonks je známá jako neortodoxní software house a startupové studio. Zajímá nás decentralizace a snažíme se o ní nejen mluvit a psát, ale uplatňovat ji i v praxi. Momentálně jsme v přípravné fázi několika blockchainových projektů, a proto jsme se spolu s Jakubem Gregušem, partnerem platformy ICO Index, rozhodli sepsat článek na téma pokročilého investování do kryptoměn prostřednictvím ICO.

Investování do ICO není vhodné pro začátečníky. Nejen proto, že předpokládá vlastnictví některé z měn jako Bitcoin nebo Ethereum, ale také proto, že se jedná o vysoce rizikovou investici, během které je nutné rozumět blockchainové technologii, jejímu business potenciálu a dále je také potřeba znát trh a základy investování do startupů.

Pro většinu z nás je proto jednodušší metodou prostě nakoupit kryptoměny a tvrdohlavě je držet (terminologií kryptoinvestorů „hodlovat“). Pokud jste ale milovník adrenalinových sportů, jste tu naprosto správně a čtěte dále.

Proč tedy investovat do ICO?

V případě, že dokážete správně identifikovat potenciálně úspěšný token, dokážete si v krátkém času přijít na vysoké zhodnocení. Manažeři ICO vás budou motivovat různými bonusy v předprodeji a ve snaze vás přesvědčit o okamžitém 20% zhodnocení. O detailech ale až později.

Neriskujte více než sumu, o kterou si můžete dovolit přijít (to platí o kryptoměnách obecně). V žádném případě si na investici neberte půjčky, nezadlužujte se, neinvestujte všechny volné prostředky a nebo rodinné úspory. Byla by to vysloveně hloupost. To je můžete rovnou poslat na můj účet a já vám na oplátku pošlu e-mail s poděkováním a vzkazem “když Bůh dá, vaše peníze zhodnotím, a když dá i Alláh, tak vám je pošlu i se ziskem nazpět“.

Jan Lopusek: Proč a jak jsme si začali v naší firmě Topmonks vyplácet část mzdy v kryptoměnách

Naše firma Topmonks je známá jako neortodoxní software house a startup studio. Zajímá nás decentralizace a snažíme...

Co je to vlastně ICO?

ICO je crowdfunding v oblasti kryptoměn. Obdoba ICO v tradičním finančnictví je primární úpis akcií na burze, tedy IPO.
ICO však imituje tento proces jen velmi vzdáleně. Rapidní nárůst cen krypta a absence regulací totiž přivedly pozornost masivní chamtivosti, která se do oboru valí, od tradičních špinavých praktik Wall Streetu, přes hackerské útoky až po nejtvrdší ICO spekulanství. Lidé ve zlaté horečce, která připomíná .com bublinu, nakoupí jakýkoliv „shit“ jen proto, že se volá cryptoshit. Nejzdárnějším příkladem těchto podvodů je krypto token: Totally Useless Token, o kterém jeho autor prohlásil, že nic neumí a nic vám nedá a vytvořil ho vlastně jen proto, aby získal nějaké peníze. Co se nestalo, autor následně vybral od lidí 50 tisíc dolarů v kryptoměnách.

Proces ICO začíná zveřejněním White Paperu, což je termín, který se ustálil pro oblast navrhovaných krypto internetových projektů, v podstatě je to něco jako dokumentace, business plán, go-to-market strategie a technické řešení dohromady. Na své stránce zveřejní projektový tým kryptostartupu roadmapu a prototyp produktu, který budou novou měnu využívat. Celá ICO stránka pak směřuje k jedinému datu a tím je termín veřejné aukce. Po jejím skončení by měl investor obdržet nové tokeny na adresu peněženky, kterou zadal a projektový tým naopak obdrží vybrané prostředky, které naopak slouží k rozvoji startupu. Z pohledu investora je ideální stav, když se novému projektu podaří v krátkém čase dostat nové tokeny na burzu, aby mohl vidět okamžitý feedback trhu na jejich cenu a užitečnost. Cílem pro investory je samozřejmě prodat tokeny za vyšší sumu, než za kterou ji koupili. Nárůst ceny je podmíněný skutečnou přidanou hodnotou projektu, využíváním nové měny a podobně.

Jak investovat?

Je potřeba vlastnit některou z hlavních měn, minimálně Bitcoin nebo Ethereum. Různé projekty vybírají investici v různých měnách, většinou je to Ethereum, protože nad Ethereum blockchainem vzniká nejvíce ICO, a to přes takzvaný ERC20 token. Najdeme ale i mnoho dalších jako například Qtum nebo Neo. Proto je vhodné mít zřízený účet na některé burze, abyste v případě objevení zajímavého ICO měli možnost rychle zkonvertovat vaší měnu do konkrétní měny. Dále budete potřebovat buď ERC20 kompatibilní peněženku nebo nově vytvořenou peněženku dané měny, na které vám budou poslány nově vytvořené tokeny.

Existují také databáze ICO, různé investiční skupiny a fóra, miliarda facebookových skupin, různé scam alerty a podobně, tudíž je potřebné se v tom pořádně zorientovat.

O tom, jak se na projekty dívají v ICO Index

V časech, kdy vzniká až několik desítek ICO denně, není úplně jednoduché rozpoznat kvalitní projekt od nekvalitního. Dokonce i podvodníci a nebo pochybné projekty už investují značné sumy (stovky tisíc dolarů) do vyladěného marketingu. V ICOIndex jsme za dobu našeho fungování našli několik oblastí, které je pottřeba sledovat, ať už během ICO, nebo u projektů, který už nějaký čas fungují/nefungují. Dovolím si tvrdit, že to může posilnit kritické myšlení i v jiných oblastech a toho samozřejmě nikdy není dost.

Prvním důležitým fundamentem je tým. Podobně jako ve světě klasických startupů, i zde se musíte extrémně zaměřit na jeho složení. Tedy vědět, kdo za tím vším stojí, zda se v minulosti podílel na podobných projektech a nebo podvodech (Google je zde největší pomocník) nebo zda je tým dostatečně velký. Tři, čtyři frajíci, kteří si dají nálepky CEO, CTO, COO bez vývojářů (a to hlavně blockchainových) kromě spousty řečí nic reálného nevytvoří. V crypto světě je třeba být obezřetný, protože jsou tu celkem běžné krádeže identit. Čili je třeba se ujistit, že na webu prezentovaní lidé za projektem skutečně stojí.

Dobrým příkladem je například Basic Attention Token. Jména tvůrců JavaScriptu a Firefoxu způsobila, že v ICO získali 35 milionů dolarů za 24 sekund. Jejich prohlížeč Brave si můžete stáhnout a používat už dnes a to bez otravné reklamy a trackování. Případně projekt Wax na prodej virtuálních herních předmětů, kterému předcházela podobná platforma OPSKins.

Pokuď se vám zdá tým kompetentní, i když nemusí být úplně all-star hvězdný, tak přecházíme k takzvanému, již zmíněnému „white paperu.“ Tyto dokumenty jsou na 99 % psané copywritery a uhlazenými grafickými designéry, což může být dost zrádné. Pozornost zaměřujte na to, zda dokument neobsahuje až příliš odvážná tvrzení typu “Bitcoin je historie, my jsme Bitcoin 2.0” a podobně, případně spoustu vágních řečí a nic konkrétního. Dobrý white paper by měl kromě Executive Summary obsahovat hlavně analýzu problémů, kterou chce měna řešit. Poté technické provedení, tedy návrh architektury a ukázku kódu, go-to-market strategii, popřípadě business model a hlavně “Token Economy”. V tomto bodě se dozvíte, jak bude startup distribuovat očekávané tokeny. Vykřičníkem je, když si projekt nechá více než 15 % a ještě je štědrý k různým partnerům a veřejnosti pak zůstane méně než 40 %.

Musím upozornit, že některé projekty si pomáhají plagiátorstvím právě odborně znějících částí jako například projekt TRON. Po přečtení white paperu byste měli být dostatečně informovaní o projektu a sami si uvědomit, zda projekt skutečně potřebuje blockchain. Pozornost věnujte také roadmapě. Když má někdo naplánované, že každý měsíc, dva vydá pokročilejší funkci, tak raději ruce pryč. Ne že bychom byli zakomplexovaní pesimisté, ale kvalitní vývoj zkrátka zabere nějaký čas, s testováním a odladěním o to více.

Minulý rok bylo běžné, že projekty jen s úvodní stránkou vybrali 10, 20 i více milionů dolarů. Tyto časy jsou víceméně pryč a trh už zajímá, zda je k dispozici kus kódu na GitHubu a nebo nějaké demo, alpha nebo rovnou beta verze. Některé projekty, jako například čeští Socify, mají produkt otestovaný miliony uživatelů.

Posledním důležitým bodem je PR a marketing. Ošemetná záležitost i ve “starém” světě. Každému je asi jasné, že marketing má vykreslit projekt jako nejlepší na světě, projekt do kterého musíte zainvestovat, jinak si to budete navěky vyčítat. Špatné projekty dokážeme snadno nachytat právě na PR sekci, kam si dávají loga Forbesu, Reuters, CzechCrunche a podobně. Častokrát se pak stává, že tyto magazíny o daném projektu nikdy nenapsali ani čárku. Na sociálních sítích je třeba si všímat, kdy byly projekty založené, jaké mají statistiky (například desetitisíce sledujících a jen pár liků na příspěvcích může značit nakoupené sledující) nebo zda správci odpovídají i na nepříjemné otázky a nedávají za ně rovnou ban.

Nejdůležitějším znakem kvality je transparentnost týmu, použíté technologie, rozdělení tokenů a tak dále. Když někdo od veřejnosti požaduje desítky až stovky milionů dolarů, nemůže zkrátka mlžit. Proto nás těší, že české a slovenské krypto projekty z větší části splňují tyto zmíněné body a patří ke skutečně kvalitním. Například mobilní herní platforma Alax, analytický nástroj Biotron, platforma pro tradery Signals a nebo již zmíněná wifi-monetizační platforma Socify. Těší nás, že několik úspěšných projektů už v našem regionu existuje, jako například Decent.ch, SophiaTX nebo Cryptelo a všem samozřejmě držíme palce.

Dodatek: Statistika říká, že polovina celosvětových ICO investic putuje do Evropy. Může za to jak přísná americká SEC regulace a úplný zákaz v Číně (mimo Hong Kong) tak příznivé a důvěryhodné administrativní podmínky, jako například ve Švýcarsku. Úplnou velmocí v našem regionu je pak Slovinsko, každopádně věříme, že z tohoto pohledu se nám brzy podaří posunout i mapu Česka a Slovenska více do popředí a vytvoříme společně úplně novou ekonomiku.