Hudební gigant Spotify vstupuje na newyorskou burzu
, /

Hudební gigant Spotify vstupuje na newyorskou burzu

Hudební gigant Spotify vstupuje na newyorskou burzu

Švédský gigant na poli hudebního streamingu Spotify, který čítá okolo 71 milionů platících uživatelů, oficiálně vstupuje na americkou burzu s cílem si utvrdit dominantní pozici mezi silnou konkurencí v podobě Apple Music a dalších služeb. Podle původních předpokladů na to však nejde skrze prvotní veřejnou nabídku akcií (IPO), ale využije takzvané přímé emise DPO (direct public offering).

O tom, že Spotify spoluzakladatele a CEO Daniela Eka na burzu vstoupí, se vědělo již několik měsíců. Až nyní je celá situace potvrzena a debut pod označením „SPOT“ na New York Stock Exchange by měl přijít v průběhu března, potažmo začátkem dubna. Zatím však není jisté, za jakou cenu se akcie budou obchodovat, nicméně lze očekávat, že rozmezí za jeden kus se bude pohybovat od 90 do 133 dolarů.

Airbnb spouští platformu pro rezervaci koncertů na neobvyklých místech

Z jednoho z největších startupů na poli krátkodobých pronájmů, Airbnb, již dávno není jen zprostředkovatel...

V rámci přechodu na veřejně obchodovatelnou firmu Spotify využilo poměrně netradiční (minimálně na jeho velikost a zaměření) metodu. Namísto víceméně standardního IPO totiž firma vsadila na proces takzvaných přímých emisí DPO, díky kterým bude moct nabídnout akcie bez nutnosti navyšovat kapitál a najímat si prostředníky v podobě bank či makléřských firem.

Vedle těchto technických náležitostí se Ekova firma, jejíž valuace se odhaduje až na 23 miliard dolarů, snaží tímto krokem ukázat především svou „vyspělost“ na trhu hudebního streamingu a utvrdit si tak pozici oproti konkurenci. Silným soupeřem je totiž Apple se svou službou Apple Music, která má růst rychleji než Spotify, čímž by brzy dosáhla více amerických předplatitelů.

Pětimiliardové tržby s 1,5miliardovou čistou ztrátou

V příslušném dokumentu, který zveřejnila Komise Spojených států amerických pro cenné papíry a burzu, se objevily i hospodářské výsledky z minulého roku. Spotify loni dosáhlo tržeb ve výši 5 miliard dolarů (cca 104 miliard korun), čímž o 39 procent překročilo rok 2016. Zároveň však zaznamenalo i čistou ztrátu 1,5 miliard dolarů (cca 31,2 miliard korun), což je o zhruba 650 milionů více než minule.

Spotify se mimo jiné stává v poměrně krátkém časovém horizontu další výraznou technologickou společností, která je nyní veřejně obchodovatelná. Před několika dny vstoupil na burzu i Dropbox s cílem získat půl miliardy dolarů.

Foto: Spotify press kit