Petr Koutný: Celkový efekt směrnice PSD2 na trh i klienty bude pozitivní

Petr Koutný: Celkový efekt směrnice PSD2 na trh i klienty bude pozitivní

, /
Petr Koutný: Celkový efekt směrnice PSD2 na trh i klienty bude pozitivní

Petr Koutný, CEO české společnosti BSC tvořící a prodávající bankovní software pro klienty jako Bank of China, Sberbank, Raiffeisenbank nebo MONETA Money Bank, sepsal text, který popisuje, co pro finanční trh přinese dlouho očekávaná směrnice PSD2, která včera 13. ledna vešla v platnost.

Co bude PSD2 znamenat pro koncového uživatele bankovních služeb…

Celkový efekt PSD2 na trh i klienty bude pozitivní. Pro koncové uživatele tedy bude start PSD2 jednoznačným přínosem. Budou moci využívat nových služeb se kterými, jak předpokládáme, začnou ve velkém přicházet nejen fintech společnosti a startupy, ale také samotné banky.

Vzniknou služby založené na integraci informací z různých bank, včetně například provedení analýzy finančního zdraví a finančního chování uživatele.

Uživatel s účty u vícero bank tak získá možnost obsluhování všech svých financí z jedné aplikace. Zároveň by díky fintech inovacím, které bude nově možné integrovat do bankovních služeb, mohlo dojít k rozšíření způsobů, jakými koncový uživatel uhradí své závazky za služby či zboží. Uživatelé, kteří se obávají platit přes internet pomocí platebních karet, budou moci využít nové metody, bezpečnější a možná i přívětivější (záleží na přístupu jednotlivých bank).

Český startup Angee, který vybral přes 531 tisíc dolarů, vypouští na trh své bezpečnostní zařízení

Již před více než 2 lety, konkrétně v srpnu 2015, jsme vám poprvé představili český startup Angee, který si dal...

Jak to ovlivní v následujících letech rozvoj openbankingu…

Iniciativa Evropské unie by měla nastartovat openbanking jako nový směr v současném bankovnictví. Banky se musí více „otevřít“ okolnímu světu, ať už to budou dělat pod nátlakem legislativních požadavků, či samy z vlastní vůle.

Bankám v podobě nových služeb přibude konkurence a pokud se nebudou chtít stát „pouhými“ dodavateli produktů, budou muset přicházet s dodatečnými službami a produkty, které by přinášely jejich zákazníkům přidanou hodnotu. Jen tak dokáží udržet těsný vztah se zákazníkem a zajistit si jeho loajalitu.

Předpokládáme, že v následujících letech se banky rozdělí na dvě skupiny. Na ty, které se budou bránit většímu otevření a budou pouze naplňovat více méně podmínky dané legislativou, a na ty, které identifikují v nové iniciativě příležitost a najdou si způsob, jak požadovanou otevřenost monetizovat ve svůj prospěch – jinými slovy banky, které se dokáží “startupizovat”.

Dopad na start-upový fintech trh…

Ve fintech segmentu s PSD2 skončí “doba volnosti“ a dopadne na ně část regulace, na kterou doposud nebyli zvyklí. Nově kladené požadavky většinu z nich donutí změnit se, často za nemalých investic. A to za situace, kdy se schopné banky opět stanou jejich konkurencí.

To samé ovšem platí pro banky. V první fázi je regulace bude stát hodně peněz. Pokud však využijí příležitostí, které regulace přináší, dokáží zajistit nové příjmy, které jasně převýší výdaje, které do zavedení regulace museli investovat.