Aerolinka EasyJet chce do deseti let provozovat první letadla na elektřinu
, /

Aerolinka EasyJet chce do deseti let provozovat první letadla na elektřinu

Aerolinka EasyJet chce do deseti let provozovat první letadla na elektřinu

Trend elektronizace je patrný ve všech sférách transportního byznysu – velkou neznámou ve věci této ekologičtější formy přepravy však zůstávají letadla, přesněji řečeno pak letadla pro komerční lety se stovkami pasažérů. Ambice vyplnit tuto díru na trhu má jedna z největších low-cost aerolinek světa, britská EasyJet.

Ta chce za pouhých deset let s pomocí losangelského startupu Wright Electric vyvinout a zařadit do provozu plně elektrický stroj. Nový koncept by měl být schopen doletu 540 km a mohl by tedy teoreticky operovat až na pětině všech letů, které EasyJet aktuálně provozuje. Dalším cílem pak bude, aby veškeré krátké lety byly do dvaceti let záležitostí pouze plně elektrických letadel.

Český startup Windy.com Iva Lukačoviče pomáhá médiím a vládám s předpověďmi hurikánů Irma a Maria

Poslední týdny jsou pro obyvatele Karibské oblasti velmi krušným obdobím. Pustoší je totiž série hurikánů, v...

Koncept, který EasyJet a Wright Electric představily, už na první pohled není typickým letadlem. Nejvíce změn je vidět na křídlech – u trupu jsou výrazně rozšířená, přičemž uvnitř těchto částí se nachází celkem 16 rotorů. Klasické velké motory jsou tak nahrazeny aerodynamickou variantou, přičemž konce křídel jsou navíc netypicky rozvětveny nahoru a dolů. Pohon by měl zajišťovat celý blok baterií v zadní části letadla.

Krok směrem k elektronizaci koresponduje s dlouhodobým ekologickým plánem EasyJetu. Aerolinka uvádí, že od roku 2000 snížila hodnoty vypouštěných emisí z letadel o 31 %, o dalších 7 % by pak skóre měl vylepšit nově představený Airbus A321neo. Těchto nových strojů chce EasyJet nakoupit rovnou stovku.

K honbě za bezemisním létáním si přitom EasyJet vybral ověřenou firmu. Wright Electric sice vzniklo teprve před dvěma lety, ale už nyní má za sebou investici z prestižního akcelerátoru Y Combinator a tým složený z bývalých pracovníků NASA, Boeing či Cessna. Za krátkou dobu dokázal vyrobit fungující prototyp dvoumístného elektrického dopravního letadla.

Elektrická letadla zatím jen v malém

Nutno podotknout, že ve stádiu výroby menších, a pro delší trasy tak těžko použitelných letadel, je většina projektů podobného charakteru. Příkladem může být společnost Zunum Aero, kterou finančně podpořili giganti Boeing a JetBlue, či německé Lilium, které svou vizí míří spíše k „létajícím taxi„. V rozvíjejícím se odvětí nesměla chybět pochopitelně ani NASA, která nedávno představila svůj koncept letounů řady X.

Foto: EasyJet