Facebook spustil v Česku Marketplace, vlastní tržiště na prodej mezi uživateli

Facebook spustil v Česku Marketplace, vlastní tržiště na prodej mezi uživateli

, /
Facebook spustil v Česku Marketplace, vlastní tržiště na prodej mezi uživateli

Sociální síť Marka Zuckerberga, kterou navštěvuje přes 2 miliardy pravidelných uživatelů, si nejspíše všimla toho, že i na tak malou zemi, jako je Česká republika, utratíme za rok v e-shopech více než 100 miliard korun, tedy asi 9500 korun na člověka, z čehož by si Facebook chtěl ukrojit svůj podíl.

I když se na Facebooku prozatím za většinu zboží neplatí, je možné v lokálním měřítku inzerovat přes službu Marketplace, podobně jako na oblíbených službách typu Letgo, jenž využívají přesnou lokalitu uživatelů k zobrazování nejbližších nabídek mezi prodejci. A právě Facebook Marketplace se během včerejška dostal společně s dalšími 16 evropskými zeměmi i do Česka.

Původní majitel slevového serveru Pepa.cz spouští zcela nový projekt Klido.cz

Teprve před třemi dny proběhla českým internetem zpráva o tom, že druhý největší slevový portál v Česku,...

Český Marketplace funguje takřka stejně jako v zahraničí – uživatelé mohou během chvilky nahrát fotografie prodávaného předmětu, název, cenu, přesnou lokalitu a popis, s tím, že všem ostatním se poté jejich nabídka ukazuje s ohledem na vyfiltrovanou vzdálenost. Marketplace fungoval až doteď v šesti zemích a pro Facebook je to jen další logický krok po tom, co většina uživatelů obchodovala jen v uzavřených skupinách, což snižovalo počet potencionálních kupujících.

Vše funguje podobně jako na již zaběhlých inzertních serverech jako Bazos.cz či Aukro.cz. Zvláště pro Aukro.cz je zpráva o spuštění novinky v tuzemsku mírně nepříjemná, vzhledem k technickým komplikacím spojeným s přesunem portálu k novému vlastníkovi a spuštěním nové verze.

Vše, na co jsou uživatelé zvyklí

Veškerá komunikace v rámci Marketplace probíhá přes Messenger, ve kterém se zobrazí základní detaily o potencionálním kupujícím a prolink na detail zboží. Platby přes Messenger, které fungují již několik měsíců, nejsou nijak zvýhodňovány a je tak jen na prodejci a kupujícím, zda si přepošlou peníze přes platformu, přes PayPal či bankovní účet a nebo si je předají v hotovosti.

Facebook využívá v Česku přes 4 miliony uživatelů, a na komunikaci prostřednictvím zpráv, stejně jako na jednoduché vystavení věcí do prodeje, jsou již dávno zvyklí. To může být pro konkurenci zásadním problémem.