Druhý den na tech konferenci The Next Web: „Všechno je skvělé a nikdo není šťastný“
, /

Druhý den na tech konferenci The Next Web: „Všechno je skvělé a nikdo není šťastný“

Druhý den na tech konferenci The Next Web: „Všechno je skvělé a nikdo není šťastný“

I druhý den amsterdamské The Next Web Conference byl sice deštivý a zamračený, v uzavřených prostorách areálu Westerfabriek však mezitím bylo světla, velkých myšlenek a pozitivní nálady až dost. Úvodního slova se v hlavním sále opět ujal Boris Veldhuijzen van Zanten, CEO a spoluzakladatel The Next Web, a moderátor Pep Rosenfeld.

Boris mluvil o “kreativním chaosu”, který rád na pracovišti praktikuje. V praxi to znamená, že hodně věci řeší na poslední chvíli, myslí jen na několik příštích hodin dopředu, ale také se třeba dopouští trapasů. S publikem sdílel jeden, co se shodou okolností udál předchozí den.

Mentee: česká aplikace, která chce ve stylu Tinderu sdílet dovednosti mezi lidmi

V době, kdy už jsou návody na téměř jakoukoliv činnost dostupné online, se z učení nových dovedností snadno...

Jak už je zvykem, tak Boris s Pepem na konci prvního dne rozhazovali do publika věci, co jim darovaly vystavující startupy, přičemž jedna z firem dodala brašnu na notebook. Když ji Boris na pódiu otevřel, zjistil, že je plná nálepek a tak rozházel do publika i ty. Až později se ale dozvěděl, že ve skutečnosti nešlo o nálepky, ale desítky vizitek od důležitých kontaktů a investorů, co daný startup za první den posbíral.

Druhý den ale také přinesl několik změn z organizačního pohledu. Část sálů totiž už v odpoledních hodinách patřila vedlejším akcím, jako například Music Summitu, který sezval některé z lokálních i světově známých hudebníků, kteří vystoupili.

3 miliardy snapů denně

Poctu být prvním řečníkem dne získal Chief Strategy Officer společnosti Snap Inc., Imram Khan. Očekávání, že bude mluvit o problémech, který Snap, respektive Snapchat, dnes má, však byla marná. Bohužel nepadlo jediné slovo o tom, že Facebook prakticky využívá Snapchat jako testovací platformu na všechny budoucí funkce Stories, přestože mnohé z publika zajímalo, jak se s tím Snap hodlá poprat. I tak ale Khan dovezl do Amsterdamu balík jiných, stále poměrně zajímavých čísel.

Kupříkladu sdílel informaci, že každý den jsou poslány 3 miliardy snapů a průměrný uživatel se Snapchatem stráví 30 minut denně. Z nich 40 % příspěvky přijímá a zbylých 60 % je i vytváří – to je podle Khana velmi dobrý poměr. Dále ale poskytl i pohled do reklamního systému, který Snap nabízí.

Zmínil, jak stories používají například vydavatelé, světové magazíny či prodejci a umožňují tak pomocí jednoduchého tahu prstem nahoru přímý přístup ke svému článku či produktu. Zajímavou informací také bylo, že společnost, co si za reklamu zaplatí, má ve Snapchatu určitého uživatele naprostou exkluzivitu a cílový objekt tak vidí pouze reklamy právě od ní.

Kreativita je nová gramotnost

Další řečníci byli sice známí trochu v jiných kruzích, o to více ale možná měli co nabídnout publiku přehlcenému přívalem technologií. Pozvání na konferenci totiž přijal i Chase Jarvis, jeden z nejznámějších a nejoceňovanějších fotografů současnosti. Během své kariéry pomáhal značkám jako Nikon či Polaroid, napsal několik fotografických knížek, vytvořil už roce 2009 aplikaci Best Camera na iPhone, jeho dokument Portrait of the City získal nominaci na cenu Emmy a v neposlední řadě založil i edukativní projekt Creative Life.

V duchu kreativity se ostatně nesla celá Chasova řeč. Jestliže v současné době zažíváme čtvrtou průmyslovou revoluci, kreativitu vidí jako hnací motor té páté. „Dnes je to o robotizaci, později to bude už jen o tom, což všechno a jak kreativně tito roboti budou umět,“ upřesnil Chase. Celý jeho projev byl ale plný silných výroků. Například když se dostal přes kreativitu k náplni života, vyřknul myšlenku, která mnohým uvízla v hlavě: „Vaše rodiče měli jednu práci, vy budete mít pět prací a vaše děti pět prací najednou.“

Výhra 75 tisíc eur pro startupy

V průběhu dne také došlo na vyhlášení soutěží mezi startupy, které TNW v rámci konference pořádalo v unikátní aréně Pitch Tower. Tři ocenění si tak odnesli šeky po 25 tisících eurech, mezi nominovanými byl ostatně i český projekt ARSTAQ, který se však nakonec do finále neprobojoval. Radovat se zatím může třeba startup Minibrew, jehož produktem je kompaktní domácí pivovar, se kterým vaření piva zvládne každý. Tento kus hardwaru totiž pracuje zcela sám, jen za dodání příslušných surovin a následného spuštění a sledování postupu přes mobilní aplikaci.

Dalším oceněným byla i platforma TravelPerk, která slibuje plánování služebních cest pohodlně a z jednoho místa. Její tvůrci se domnívají, že právě dosavadní a běžně aplikovaný systém cestování kvůli práci je složitý a náročný. Jak pro zaměstnance, tak pro personál, co má služební cesty na starost – proto vytvořili jednotné místo, kde lze najít hotely a letenky, uložit všechny faktury či sledovat výši cestovního rozpočtu i cesty svých kolegů. Vše navíc v reálném čase.

I poslední oceněný startup funguje v B2B segmentu. Jedná se o projekt Eccentrade, který je ve své podstatě databází 45 milionů firem, o nichž sbírá data a dokáže tak s velkou mírou transparentnosti porovnávat konkurenci nebo vytvořit výhodné postavení pro subjekty, co hodlají expandovat na nové trhy.

Roboti neničí pracovní trh, ale mění ho

K pozdnímu odpoledni se ke slovu dostal i Craig Cannon, marketingový ředitel prestižního akcelerátoru Y Combinator, který se se svou řečí snažil zejména potlačit strach z robotizace. Ten možná v tamější komunitě nebyl tak výrazný, nicméně právě globálně uznávaný názor, že roboti ničí pracovní místa, Craig vyvrátil. Jednoduchá data totiž říkají, že v USA je ročně zrušeno 20 milionů pracovních míst, nicméně dalších 23,5 milionu je jich za stejnou dobu vytvořeno, To podle něj dokazuje, že robotizace, respektive automatizace, nezničí pracovní trh, ale pouze ho změní.

Přesto však došlo i na řeč ohledně jiných účinků automatizace. Podle Craiga začíná být naše schopnost vytvářet nové věci rychlejší, než si tyto výtvory užívat. Lidstvo tak není nikdy spokojeno a cítí se osaměle, přestože ve skutečnosti není. Závěrem celou svou řeč shrnul všeříkající hláškou z memu „Everything is amazing and nobody’s happy“.

Hodnocení? Závěr řekl všechno

Možná paradoxně, právě závěrečné hodiny dvoudenního technologického svátku nejspíše nejlépe shrnuly celkovou atmosféru akce. Na jednu stranu zde byli velice inspirativní řečníci, které sice publikum neznalo pod žádným brandem, za to však dokázali mluvit poutavě, poučně a jako třešničku na dortu přidat i nezapomenutelnou hlášku.

Takových zde byla naprostá většina (není v lidských silách představit všechny) a jejich proslovy byly skvěle doplněny pozitivní a různorodou atmosférou celé konference. Na stranu druhou ale některá vystoupení šéfů velkých nadnárodních značek byla spíše zklamáním. Typicky třeba generální ředitelé Booking.com či Tumbrl nepřinesli v celkovém vyznění mnoho faktického či zajímavého, byť se na jejich prezentace stály dlouhé fronty.

Americká televize CNBC kdysi o TNW Conference řekla, že se jedná o „nejintimnější technologický festival světa“, což je skutečně pravda. Všichni řečníci, panelisté i největší jména současného technologického světa byli prakticky kdykoliv dostupní na krátkou řeč, od diváků je nedělilo zhola nic a přesto nedocházelo k žádnému davovému šílenství jako na koncertě popových hvězd.

Osobně se tak šlo potkat téměř s každým včetně samotných zakladatelů The Next Web, byť zdaleka ne všichni účastníci toho využívali. Závěrečné gesto, které jen podtrhlo přátelskou atmosféru, ostatně udělali Boris Veldhuijzen van Zanten a Pep Rosenfeld, když pozvali všechny z publika na pódium a společně otevřeli šampaňské.

Foto: Dan Taylor; Beto Ruiz Alonso; Janus van den Eijnden / TNW