CEO RedCrox: Máme unikátní model, kde všichni vyhrávají, nic není víc než 100% sleva
, /

CEO RedCrox: Máme unikátní model, kde všichni vyhrávají, nic není víc než 100% sleva

CEO RedCrox: Máme unikátní model, kde všichni vyhrávají, nic není víc než 100% sleva

RedCrox, unikátní systém, který na jedno místo spojuje nákup, hraní i sport, se poprvé dostal do hledáčku české veřejnosti, když v březnu úspěšně realizoval kampaň na crowdfunding-investiční platformě Fundlift. Zde rychle vybral požadovaných 3,5 milionu korun a představil svůj originální business model. O ambiciózních plánech své firmy i spolupráci s vývojářským studiem STRV mluvil CEO RedCroxu, Stephen John Alexander Flanagan, původem irský podnikatel, který nyní působí v Praze.

Můžete pro začátek stručně říct, jak RedCrox funguje?

RedCrox je účtenková hra, která funguje velice jednoduše. Uživatel si nakoupí ve svém oblíbeném obchodě, přes naši platformu zaregistruje účtenku a může vsadit její hodnotu na nějakou z nabízených soutěžních otázek z oblasti sportu, reality show nebo i politiky. Pokud ji uhádne, dostane stoprocentní cashback, tedy hodnotu své účtenky zpět.

Český startup ARTSTAQ byl vybrán mezi 20 nejlepších startupů na prestižní TNW konferenci v Amsterdamu

Na prestižní amsterdamský event TNW Conference, který každoročně pořádá magazín TheNextWeb, se mezi patnácti...

Jak dokážete do tohoto procesu přilákat dané obchody?

RedCrox jim dává možnost se odlišit, zvýšit si tak publicitu. V dnešním velice konkurenčním prostředí musí být každá značka kreativní a musí vymýšlet jak být pro zákazníka atraktivní, což RedCrox bezesporu je a navíc přináší něco, co tu ještě nikdy nebylo. Partnerská značka RedCroxu tak nabízí ultimativní slevu 100 % a nikdo nemůže nabídnout více. Válka mezi obchody je totiž většinou buďto cenová nebo marketingová a my se zaměřujeme vždy na spolupráci s pouze jedním hráčem daného segmentu.

Umím si představit, že takové věci přilákají menší obchody, ale co přiměje giganty jako Alza či Amazon, aby spolupracovali s novou a takřka neznámou firmou?

Dle mého názoru každý obchod má nějakou konkurenci a používá různé strategie, jak s ní válčit a jak zároveň udržovat svůj růst a získávat nové zákazníky. To, že jsme nová firma, neznamená, že s námi nemůžou spolupracovat. Většina velkých brandů hledá různé marketingové strategie a pokud ona strategie funguje, nezáleží na tom jestli ten, co jí prodává, je startup nebo General Motors. Velikost nemá žádný význam.

A nemůže tedy být pro ty obchody zátěží vydávání slevových voucherů, které dáváte zákazníkovi v případě, že nedosáhne na 100% cashback?

V první řadě není řečeno, že zákazník dostane voucher z obchodu, ze kterého má účtenku. Ty slevové kupóny tedy dávají ti partneři, kteří chtějí. To znamená, že když si koupíte boty od Bati, nemusíte dostat zpět kupon od Bati, i když zrovna oni je rádi rozdávají, protože to pochopitelně přináší určitou konverzi. Ale obecně se to odvíjí od toho, které z partnerů zrovna zviditelňujeme a jakým způsobem. Zákazník, co si koupil boty, tak může skončit třeba s voucherem na víno.

Jak vlastně vyděláváte, když jste jen prostředníkem celého procesu?

V současnosti jsou největším zdrojem příjmů provize od partnerů. Dále se ale vyvíjí další zdroje obratu, které jsou čistě reklamními moduly, jako jsou například push notifikace nebo jiné nástroje, které nám do budoucna budou dávat finanční zdroje.

Zkrátka za každou účtenku, co se registruje, získáváme malou provizi, která je v rámci jednotek procent. Nemá to však nic společného s modelem různých slevových portálů, které zákazníky učí k nim chodit jen když je na daný produkt 30% sleva. Naše řešení je celé postavené na tom, že nezatěžuje finančně obchodní partnery. Ti platí jen “success fee”, nic dopředu, což je lehko použitelné a nízkonákladové.

Zmínil jste push notifikace – znamená to, že RedCrox se chystá na mobilní platformy?

Ano, aplikace se bude vyvíjet v příštích několika měsících a k tomu ještě přibudou určité moduly založené na umělé inteligenci. Ty se vlastně stanou vašimi partnery, kteří budou připomínat některé sportovní události na základě předchozího nakupování. Nebo například přijde upozornění, že za deset dní vám vyprší licence na Microsoft Office nebo že jste si před dvěma měsíci koupil žiletky, co už jsou pravděpodobně prošlé. Pak vám bude nabídnuto místo, kde můžete znovu nakoupit a zároveň událost, na kterou můžete vsadit.

Už nyní ale máme i roboty, co dokáží analyzovat trendy nákupního chování, umožňují kompletní profilaci daného zákazníka. I když to zní trochu strašidelně, tak ta platforma bude vědět o uživateli prakticky všechno. Navíc data budou verifikována – je totiž rozdíl v tom, jestli si na Facebook napíšete, že jezdíte ve Ferrari nebo půjdete a to Ferrari si skutečně koupíte a zahrajte si s účtenkou od něj. To nám dává velké možnosti.

A nebudou se tedy lidé bát sdílet taková data s neznámým RedCrox? Jsme přeci jen v době, kdy je soukromí diskutované téma.

A přesto nikomu nevadí, že Facebook má miliardu uživatelů a ví všechno. My tato data nechceme nikam prodávat a používat tak, abychom nějak ohrožovali soukromí uživatelů. Místo toho pro nás data budou pomocník a budou ulehčovat život, nikoliv narušovat soukromí. Proto se vyvíjejí roboti, nové technologie. To že nějaké velké společnosti ta data zneužívají ještě neznamená, že technologie nepostupují.

Nemůže být RedCrox považován za další formu hazardu?

Nemá technicky vzato nic společného s hazardem. Definice říkají, že hazard je něco, kde je hráč vystaven riziku ztráty peněz. To u nás není možné, apriori. Ano, je to sice hra založená na něčem, co je velice blízko sportovnímu sázení, používá to jako základ, ale není zde žádné riziko. Hazard operuje s penězi uživatelů, my operujeme s účtenkami. Náš zákazník už peníze utratil tak či onak za věc, co v každodenním životě potřebuje.

To na první pohled vypadá skoro jako dokonalý business model

To nemůžu říct já, ale uživatel a bude to jasné až postupem času, až se bude ta platforma rozvíjet. To co se snažíme vytvořit je něco čemu v angličtině říkáme ‘The Ultimate Game’, kde obě strany vyhrávají. Obchod používá marketingový nástroj, který láká nové zákazníky a zároveň udržuje ty stávající. Uživatel vyhrává protože má šanci vydělat a k tomu dostává pocit hravosti.

Protože abyste si dneska zahrál, potřebujete všude platit, to v RedCrox není. Náš cíl vždy zkrátka byl vytvořit hru co bude neskutečně zábavná a zároveň pomůže obchodům s prodeji.

Když tedy vyhrává obchod i zákazník, nemůžete vy prohrát?

V žádném případě, matematicky taková možnost neexistuje. Je to celé založené na tom, že i když uživatel vyhrává, my vyděláváme.

Může se třeba stát, že nebudete mít dostatek peněz na vyplacení 100% cashbacku?

Taková možnost taky neexistuje, protože celý princip je založen na celkem složitém systému pojištění, ve kterém se pojišťuje proti výhře každá účtenka, co je pro nás nadprůměrně riziková. Zajišťuje nám to jedna pojišťovna ve Velké Británii a jedna ve Spojených státech a jestliže dochází k výhře i u této účtenky, výhra se proplácí a zákazník má svůj 100% cashback.

V nedávné tiskové zprávě jste zmiňovali, že chystáte spolupráci s vývojářským studiem STRV. Můžete o tom říct víc?

Spolupráce s STRV už dokonce probíhá. Jako partneři pro nás aktuálně dělají UI a UX verzi 3.0., která bude spuštěna v blízkých týdnech. Cílem této spolupráce je dosáhnout úrovně americké expertízy a zatím funguje velice dobře. V další etapě s nimi budeme vyvíjet i mobilní aplikaci.

Co konkrétně nového tato verze 3.0 přinese?

Za prvé bude celkově jednodušší uživatelské rozhraní. Respektive se zkrátí cesta k procesu hry, která je dneska rozdělena na pět kroků a my z toho chceme udělat tři kroky. Dále nebude chybět modernější design a k tomu další funkcionality, které zvýší hravost a celkově to bude více orientované na uživatele.

Když se vrátím k vaší úspěšné kampani na platformě Fundlift – co se chystáte udělat s těmi pěti miliony korun, co jste získali?

Tak my už jsme je skoro utratili.

Budete tedy potřebovat další kapitál?

Ano, budeme. Startupy obecně chtějí peníze buďto kvůli vývoji nebo lidskému faktoru a já jsem více příznivcem té druhé varianty. Myslíme tedy více dopředu a kromě nových funkcionalit či verze 3.0 utrácíme za zkušené lidi, za experty ve svých oblastech. Bez toho podle mě startup nemůže růst a nemůže mít potenciál se dostat na další trhy. Lidé dělají start-upy úspěšnými a vy těm lidem zase musíte zaplatit.

Jak tohoto kapitálu chcete dosáhnout? Bude to zase formou crowdfundingu či vstupem přímého investora?

No, život startupu spočívá tom, že jakmile skončí jedno kolo investic, připravuje se další, takže první meeting co jsem měl po skončení kampaně na Fundliftu byl o tom, jak uděláme další kolo. Crowdfunding tedy bude a uděláme ho v Americe, buďto prostřednictvím Kickstarteru, nebo Indiegogo, to ještě nevíme.

Nicméně následující kolo už bude standardní, s investory, po kterých se rozhlížíme ve světě. Jestli to budou instituce nebo venture kapitálové fondy, to ještě uvidíme. Je to každopádně v přípravách a počítáme, že to spustíme tak během měsíce, měsíce a půl.

Co se týče vaší plánované zahraniční expanze – můžete zmínit, kam se chystáte?

Náš cíl je tento rok vstoupit na několik velkých a několik malých trhů, přičemž cíl číslo jedna jsou Spojené státy. Chystáme se ale i do Ruska, kterém globální startupy vyhýbají, což je podle mě chyba. My už tam máme velice dobré partnery, co s námi budou spolupracovat a tamější aktivity za nás povede Alexey Badaev, bývalý top manažer Microsoftu a první ředitel Applu v Rusku.

Kromě toho se chystáme na další anglojazyčné státy, do Austrálie a Indie.  K tomu chceme přidat sousední Polsko a malé Bulharsko, které se pro nás prokazuje jako dobrý testovací trh, díky zapálenosti Bulharů do sportu. Myslíme si, že tam budeme mít dobré výsledky, i když je ten trh velice malý.

Prakticky neznámá služba v Česku tedy chce za 8 měsíců plně přejít na většinu hlavních největších trhů světa? Nejsou to trochu přehnané ambice na startup, co je na samém počátku?

Proč? Každý startup, co má co nabídnout v jednom státě, má co nabídnout i v jiném státě. Jestli je nabídka zajímavá a zákaznická základna roste, není důvod, proč by to co funguje tady nebo ve Spojených státech, nemohlo fungovat v Rusku a všude po světě.

V různých zemích jsou trhy různé, lidé se různě chovají.

Ale všude fungují stejné globální značky. Globalizace e-commerce je právě postavena tak, že je úplně jedno, jestli jste v Česku, Německu nebo ve Francii, nakupovat na Amazonu budete tak či tak. I když ty lokální partnery taky budeme samozřejmě potřebovat, tak sázíme na globalitu a na to, že velké značky budou fungovat všude. Chceme se tedy hýbat ze světových trhů na lokální a věříme, že tato strategie bude úspěšná.

Umíte si představit, že váš business model ve stylu “všichni vyhrávají” je aplikovatelný i v jiném odvětví?

Je to možné, já jsem o tom nepřemýšlel. Mohlo by to ale být dobře aplikovatelné třeba v online sázkách, na které se v budoucnu možná zaměříme. Jisté pokusy vidíme i v online hrách, takže si myslím, že ano.

Děkuji za rozhovor.

Také děkuji.