Startupoví jednorožci versus koně
, /

Startupoví jednorožci versus koně

Startupoví jednorožci versus koně

Článek je přeložen z anglického originálu Unicorns vs. Horses, který napsal úspěšný podnikatel a zakladatel společnosti MetaLab a populární aplikace Flow, Andrew Wilkinson.

Nechci být McDonald’s, já chci být In-N-Out Burger.

“Je to hloupost – vy budujete rodinnou firmu” okřikl mě investor, který seděl naproti mě a pozoroval mě přísným pohledem. To se stalo v roce 2011 během konference Grow, každoročním setkání investorů podnikatelů a rádoby podnikatelů. Právě jsem řekl všem kolegům, kteří se mnou seděli u stolu, že nemám zájem o cizí kapitál, a že jsem se rozhodl investovat svoje vlastní peníze a energii do Flow, aplikace na správu projektů, kterou jsme spustili pár měsíců předtím.

Mnoho lidí mi říkalo podobné věci, ve chvíli kdy jsem jim sdělil, že jsme nikdy nedostali žádnou investici. Nebo že nemáme obchodní oddělení. Nebo že naše firma nesídlí v Silicon Valley. V minulých letech jsem několikrát přemýšlel, často celou noc, že se nechám zainvestovat. Mluvil jsem s každým, angel investory počínaje a velkými investičními skupinami konče. Během těchto let jsem však zjistil, že do této formy prostě nepasuji. Nechci být McDonald’s, já chci být In-N-Out Burger.

„Czech Made Man“ Zdeněk Kubík navýšil svůj podíl v pražské taxislužbě SEDOP

Jeden z mnoha podnikatelů, kterým se dlouhodobě úspěšně daří zůstávat mimo pozornost médií je Zdeněk Kubík....

In-N-Out, založený v roce 1948 Harrym a Esther Snyderovými, si zakládal na konceptu drive-in fast foodu a velmi rychle se stal populární. Na rozdíl od některých konkurentů, Snyderovi dbali na dobrý plat svého personálu, na kvalitu prodávaného jídla a na pomalý růst, který umožňoval zachování kvality.

Přestože v uplynulých 67 letech vzniklo více než 300 poboček, In-N-Out neexpandovali příliš mimo západ Spojených Států, a jejich jídlo, služby a hodnoty se v podstatě nezměnily. Nic není mražené, jejich hranolky jsou stále ručně krájené a nikdy nešli se svou firmou na burzu ani nenechali do své firmy vstoupit dalšího investora. Dnes má tato společnost hodnotu přes půl miliardy dolarů a celou jí stále vlastní rodina Snyderů.

Mým kolegů z Grow konference by se toto nelíbilo. Je to rodinná firma, a místo toho aby se zaměřili na rychlý růst a konkurenční boj s McDonald’s, In-N-Out se zaseklo na svým hodnotách a dnes jsou na 15. místě, zatímco McDonald’s je na místě prvním. Jejich hodnota rostla v posledních 67 letech pomalu, a po několika dekádách dosáhla bídných 625 miliónů dolarů.

To co mnoho podnikatelů přitahuje nejsou peníze, ale svoboda. Svoboda vydat se vlastní cestou, svoboda budovat co chcete s lidmi, které máte rádi. Braní si cizích peněz, zřízení boardu a shánění investic vás o trochu této svobody připraví. Dáváte příslib rychlého růstu, abyste se stali jedničkou ve svém segmentu proto, aby se investorům co nejdříve navrátily investované peníze formou exitu nebo prodeje na burze.

Investiční fondy vědí, že většina startupů neuspěje, proto musí strukturovat svoje investice tak, aby se jim navrátily. Pokud nejste McDonald’s, buďte Burger King, nebo raději svoji snahu ukončete. To není nic špatného, ale tento způsob přemýšlení – maximální zhodnocení investice nebo vůbec nic – se stal všudypřítomným dogmatem ve světe technologií. Stal se jedinou respektovanou cestou. Buď máte vlastní malinkatý byznys vydělávající peníze tak, abyste mohli celé odpoledne surfovat, nebo pracujete 17 hodin denně a zápasíte s konkurenty pomocí vašeho jednoho rohu v hodnotě 48 milionů dolarů na cestě k vrcholu miliardové hory.

Mezitím, tisíce internetových firem, tiše dělají obchody v hodnotě desítek, dokonce stovek miliónů dolarů, stejným způsobem jako In-N-Out. Nepotřebují být první ani druzí dokonce ani desátí v jejich oboru a místo toho se rozhodli cílit na malou část obrovského trhu. Zodpovídají se svým zákazníkům, nikoliv investorům, a zaměřují se na to, aby byli jejich zaměstnanci, zákazníci i oni samotní spokojení. Jsou to plnokrevní koně, nikoliv jednorožci a je na čase, abychom jim začali věnovat pozornost

Znám některé z těchto lidí. Řídí pěkná auta a žijí v pěkných domech. Někteří z nich dokonce létají soukromými letadly. Ale pravděpodobně jste o nich nikdy neslyšeli. Nepíše se o nich na TechCrunchi. Jenže oni v tichosti budují skvělé firmy a vydělávají na dividendách v jejich malinkatém kousku internetového světa.

Možná tento pomalý a neustálý postup vpřed není pro vás. Možná z vás bude další Jeff Bezos nebo Elon Musk, možná odpovídáte jejich profilu. Nesnažím se říci, že byste neměli získávat investice, nebo že cizí kapitál je od základu špatný. Říkám jen, že je zde velké šedivé místo mezi malou rodinnou firmou a velkým podnikem plným finančních injekcí v podobě cizího kapitálu.

Nechat se zainvestovat je velký riskantní slib, že buď porostete rychle, nebo skončíte a to není pro každého. A určitě to není nic pro mě, stejně tak jako malý rodinný podnik. Jsem někde mezi, společně se všemi Snydery našeho světa. Nejsem jednorožec, jsem kůň.