Proč jediná možnost pro Snapchat je jít na burzu a proč to (nakonec) nevyjde
, /

Proč jediná možnost pro Snapchat je jít na burzu a proč to (nakonec) nevyjde

Proč jediná možnost pro Snapchat je jít na burzu a proč to (nakonec) nevyjde

Snapchat, sociální síť, jejíž hodnota je údajně 25 miliard dolarů, kdy ale nikdo neví, kolik aktivních uživatelů skutečně má, míří na burzu. Což je pravděpodobně jediná cesta, jak tahle společnost svým zakladatelům a prvním investorům může vydělat peníze – při téhle valuaci se, kterou Snapchat míří na IPO, tady totiž není žádná jiná příležitost k exitu.

Srovnání podobných firem – Facebook a WhatsApp

Facebook šel na burzu v květnu roku 2012 s hodnotou 104 miliardy dolarů, ale v té době měl 845 milionů aktivních uživatelů měsíčně. A jeho kvartální příjmy se pohybovaly okolo 1 miliardy dolarů, zatímco Snapchat má pouze nepatrný zlomek toho všeho – (možná okolo 50 a 100 milionů dolarů – nikdo ale přesně vlastně neví).

Snapchat bychom také mohli porovnat s chatovací aplikací WhatsApp, za kterou Facebook při akvizici zaplatil pořádnou sumu. Můžeme stále polemizovat, že WhatsApp je několika násobně hodnotnější než Snapchat, s více než 1 miliardou měsíčně aktivních uživatelů – měl hodnotu 22 miliardy dolarů.

Takže co by vlastně mohlo ospravedlnit obrovskou valuaci Snapchatu? Definitivně ne otevřenost, transparentnost, a upřímnost k trhu.

Tým vývojářů z českého Shipita, prodaného za stovky milionů, přechází za Řežábem do Goodbaby

Když v minulém roce John Vanhara, známý český podnikatel na americkém trhu, oznámil prodej své zásilkové...

Snapchat a transparentnost? Ne, díky!

Schválně se zkuste podívat na jakékoliv veřejné záznamy a nebudete schopni najít jediný dokument, který by zmiňoval příjmy Snapchatu nebo počet jeho měsíčně aktivních uživatelů. Snapchat zároveň podal žádost o schválení počátečního veřejného úpisu (IPO) důvěrně, což firmy s příjmy nižšími než 1 miliarda dolarů mohou udělat. Nikde zkrátka nejsou žádné informace o jakýchkoliv číslech Snapchatu.

V listopadu 2015, investiční společnost Fidelity snížila svoji tehdejší investici do Snapchatu o 25%.

Silná konkurence od Instagramu, Facebooku a Messenger aplikací

Snapchat udělal spoustu dobrých věcí – naučil nás nový, vertikální video a foto formát. Stal se také hlavní cool sociální platformou pro mladé, kterou do jisté míry stále je.

A pak Instagram spustil své Stories. Facebook také spustil Stories ve svém messengeru – a brzo uvidíte, že Facebook v této oblasti představí ještě více novinek.

Snapchat Spectacles jako záchrana?

Ale možná, že elektronika je něco, na co se může Snapchat soustředit a díky tomu i vyhrát. Snap Inc. by mohla tvrdit: „Jsme fashion společnost, která vyrábí moderní kamery a elektroniku a naše malé kamery implementujeme všude“. I když by se tohle mohlo stát, exkluzivní napojení a publikování do Snapchat aplikace, by znamenalo, že by samotná aplikace musela zůstat i do budoucna hodně, hodně cool.

Snapchat – počty stažení jsou pořád velmi dobré!

Jedna věc je jasná – lidé stále Snapchat stahují a Snapchat je schopný kolem sebe vytvářet obrovský „buzz“. Jejich appstore ranking je dobrý – na některých trzích je flat (Year over year), což je dobré pro udržení vysoké pozice, některé trhy pak ukazují menší pokles.

Otázkou je – i když jsou počty stažení skvělé, jaký je vlastně engagement aplikace? Používají appku lidi poté, co si ji stáhnou nebo to spíše probíhá stylem – Musím mít Snapchat – a pak to v reálu vůbec nepoužívají? Mám na Snapchatu 830 uživatelů a 5 z nich publikovalo nějakou Snapchat story – jen pro porovnání na Instagram Stories je tohle číslo 55. Většina lidí na Twitteru (v řádech desítek) poslali podobné informace. Instagram Stories má již daleko více aktivity.

Hlavní aplikace – pomalá smrt uživatelské aktivity

Když vždycky pozoruju trendy, chodím kolem a ptám se influencerů a celebrit na jednotlivých platformách – Influenceři na Snapchatu mluví v Evropě o poklesu na 50% původních hodnot. Instagram má mnohem větší základnu uživatelů, které může konvertovat do svých Stories.  Až čas ukáže, ale díky matching funkcionalitám Facebook  a vyšší škálovatelnosti uvidíme, kam až celé tohle dojde.

Snapchat Media aplikace – šance do budoucnosti?

Místo, které Snapchat může prezentovat jako něco, kde je spousta práce na straně publishera – Snapchat tak může říct, tohle je způsob, jak chtějí lidé konzumovat zprávy a mohl by v tomto ohledu urvat podíl Twitteru a jeho real-time způsobu podávaní informací. Snapchat by v podstatě vybíral a tvořil obsah, zatímco news organizace by pro tento formát produkovaly. Snapchat by pak mohl říct, že tohle je lifestylový způsob konzumace zpráv a novinek kolem a za předpokladu, že by se jim tohle podařilo dostatečně naškálovat, by mohli i uspět.

Proč jít na burzu? Je to jediná možnost

V tenhle moment Snapchat slouží jako výborný, navíc zdarma dostupný inovativní hub pro Facebook, ze kterého si Facebook může vzít cokoliv, co se mu líbí, otestovat to a následně naškálovat. Facebook dokonce přiznal, že Snapchat je pro něj velkou inspirací – takže Facebook určitě Snapchat kupovat nehodlá.

Jakýkoliv pravděpodobný exit by teď probíhal odtrnutím se od původních valuací investorů a je zřejmé, že firma nebude získavat další peníze tradičním způsobem, což znamená že, jediná cesta pro zakladatele Snapchatu, jak se zbavit investorských preferencí a konvertovat je, je prostřednictvím IPO – a udělat ho pořádně nablýskané.

Snapchat by také mohl vstoupit na burzu a hned poté firmu prodat – tím zbaven preferencí investorů, které by zakladatele zbavili o většinu peněz, s odůvodněním, že tohle byla jediná možnost.