Gigantická továrna Tesly je v provozu a chystá se na výrobu nového typu baterií

První výrobní továrna Tesla Gigafactory v americkém státě Nevada

Automobilka Tesla miliardáře Elona Muska dále roste, tentokrát však v nejenom obchodním, ale i fyzickém slova smyslu. Její nová, obrovská továrna u města Sparks v Nevadě zvaná Gigafactory, už je totiž částečně funkční a začíná vyrábět nové typy baterií pro produkty Tesly. Stavební práce přitom začaly teprve na konci roku 2014.

Gigafactory, která se v době svého dokončení v roce 2020 stane podle Tesly největší budovou světa, byla oficiálně otevřena už v červenci minulého roku, tehdy však měla hotové pouze tři z jednadvaceti plánovaných bloků. Již v prosinci zde ale začala produkce nových typů lithiových článků s označením 2170, které se budou používat jak v Powerwall 2 a Powerpack 2, energetických produktech Tesly, tak v Tesla Modelu 3, který by měl brázdit silnice možná již tento rok.

elonmusk

TipPodívejte se, co všechno dokázal technologický génius Elon Musk za rok 2016

Na výrobě se společně s Teslou podílí i další partneři – největší z nich, Panasonic, investoval do projektu podle Muska mezi 1,5 a 2 miliardami dolarů. Teslu stála realizace továrny do července 2016 431 milionů dolarů, celková cena je předběžně odhadována na astronomických 5 miliard dolarů. Stále je však dokončeno pouze 30 % stavby, kompletní bude až v roce 2020.

gigafactory-announcement

Aktuální podoba továrny

Už v roce 2018 bude ale schopna vyrobit 35 GWh v lihium-ionovýh bateriích, což je téměř stejné množství, jako se dnes vyrobí na celém světě dohromady. Musk navíc řekl, že továrna bude mít potenciál vyrábět až 150 GWh v bateriích. Pro představu, New York za rok spotřebuje 52 GWh elektrické energie.

Tesla ani Elon se rozhodně nehodlají zastavit

Jinými slovy, Elon Musk dřív nebo později převrátí trh s bateriemi vzhůru nohama pomocí budovy o velikosti tří Central Parků nebo přibližně 262 fotbalových hřišť. Navíc, jak už bylo řečeno v říjnu, krom baterií bude časem vyrábět i motory a řídící jednotky. Celkově by tak Tesla měla být schopna na konci dekády produkovat půl milionu automobilů a v nové Gigafactory vytvořit 6 500 míst, v navazujících odvětvích se může nepřímo zasadit o dalších 20 až 30 tisíc pracovních pozic.

A002_C001_0101EX

Začátek konstrukce Gigactory v listopadu 2014

Takřka neuvěřitelně za těchto podmínek zní, že celá Gigafactory bude poháněna pouze ze solárních panelů, které by měly pokrývat celou střechu budovy. Díky masové produkci a soustředění většiny výrobních procesů na jediném místě dojde také ke snížení výrobní ceny baterií, motorů i dalších komponentů, čímž se i výsledné automobily stanou finančně dostupnějšími.

Tesla taktéž chystá konstrukci druhé Gigafactory v Evropě. Její přesná lokace bude oznámena až letos, avšak díky nevyčerpaným ložiskům lithia na severu Čech je i Praha údajně jednou ze zvažovaných variant.

Redaktor CzechCrunch, student politologie a mediálních studií na FSS MU. Píše texty o vesmíru, sociálních sítích a technologiích.