Startup Summit 2016 – Report
, /

Startup Summit 2016 – Report

Startup Summit 2016 – Report

Tak jako loni se i tento rok mohli všichni fanoušci podnikání a startupů těšit na další ročník konference Startup Summit, který se tentokrát uskutečnil v pražské City Tower.

Organizátoři pozvali na bezmála desetihodinovou akci širokou paletu hostů, mezi které se krom úspěšných startupistů řadili i investoři venture kapitálu a zástupci velkých korporací. Tématicky rozmanitým programem prováděl stejně jako minulý rok moderátor Martin Veselovský z DVTV.

Korporace jako partner

V ranních hodinách odstartoval s mírným časovým skluzem blok přednášek nazvaný ‚Startupy vs. Korporace‘. Hned první řečník, Marian Gazdík ze Startup Grind, tedy firmy, která vzdělává a propojuje podnikatele z celého světa, však význam tohoto sousloví popřel. Podle něho je vždy lepší, když dva typy subjektů dokáží na trhu spolupracovat a spřátelit se, nikoliv soutěžit.

Brněnský vyhledávač letenek Kiwi.com navýšil tržby za poslední čtvrtletí o další stovky milionů

Čtvrtletní výsledky jednoho z nejúspěšnějších českých startupů současnosti – Kiwi.com, potvrdily i...

Praktický příklad této spolupráce demonstrovali v další přednášce Jiří Sauer a Radek Muška, kteří z pohledu jejich korporace Deloitte vysvětlili možnosti spolupráce se startupy na poradenském či finančním poli. Pro startup je podle nich výhodnější realizovat všechny doplňové úkony pod jednou střechou jedné firmy, která má na každou oblast specializované týmy.

V odvážně nazvané přednášce „Kašlete na startupy!“ Filipa Dřímalky, který  v rámci své firmy EF1 pomáhá velkým firmám v zavádění nových digitálních řešení prostřednictvím startupů, bylo častokrát skloňováno slovo inovace. Upozornil zejména na to, že je třeba nezapomínat na dílčí, menší změny, iniciované takříkajíc odspoda, jako jsou  změna způsobu myšlení zaměstnanců či automatizace pracovních úkonů. Takovéto malé změny dokáží ve finále generovat větší peníze, než vize obrovské a často neúspěšné firemní revoluce.

Oliver Dlouhý o budoucnosti Kiwi.com

Druhý blok, který se týkal budoucnosti dopravy, zahájil svou přednáškou Oliver Dlouhý, zakladatel Kiwi.com, které umožňuje nákup letenek  jinak nespolupracujicích aerolinek, což je model vytvářející jedny z nejlevnějších variant pro leteckou dopravu. Jelikož Kiwi.com zveřejnilo toto úterý svoje finanční výsledky, byla řeč především o plánech do budoucna. V nejbližších měsících chtějí zvýšit zejména podíl vyhledávání, ve kterých je jejich alternativa nejlevnější.

Ten se v současné době pohybuje na 10 %, nicméně v prvním kvartálu příštího roku by to mělo být už ve čtyřech z pěti vyhledávání. Vize jsou směřovány k tomu, aby Kiwi bylo jedinou stránkou, kam člověk půjde, když chce cestovat. V budoucnu také nechtějí zprostředkovávat jen letenky, ale i transfér mezi hotely, volnočasové aktivity v dané lokalitě a další služby.

Jedním ze zahraničních hostů byl také Andre Wehner z divize vývoje a digitalizace ve Škodě. Věří, že pro automobilový průmysl je čas na revoluci. Na akci s sebou přivezl i novou Škodu Kodiaq, která  byla k dispozici k nahlédnutí před hlavním vchodem do místa konání.  On a Tomáš Budník, generální ředitel O2 pak mluvili společně v prvním diskuzním panelu dne o konektivitě a využití tzv. „big data“ v  chytrých technologiích budoucnosti.

Publikum slzelo smíchy

Po vydatném obědě navodil velmi odlehčenou atmosféru Kamil Bartošek, na internetu spíše známý jako Kazma. Naplněnému sálu pověděl svůj životní příběh o tom, jak se problematického studenta stal jeden z největších českých internetových bavičů, i o tom jak díky investici Seznamu do portálu Stream dokázal převést do nové podoby pořad One Man Show.

Divácky se jednalo o nejatraktivnějších 20 minut ze dne, ikdyž se vymykaly všemu ostatnímu z programu. Zejména při ukazování několika videí ze začátků Kazmovi kariéry se publikem rozléhal huronský smích, který byl několikrát přerušen dlouhým potleskem.

Další část dne byla věnována venture kapitálu. Kontroverznější téma na přednášku si vybral Viktor Fischer z Rockaway Ventures, která investuje do začínajících projektů za minoritní podíly. Upozornil na to, že k nim lidé s žádostí o investici přichází často příliš brzy, kdy je ještě jejich startup ve fázi nápadu a neotáčí se v něm žádné peníze. Jakmile je tato překážka odstraněna, cesta pro venture funding je otevřená a to i když projekt není ziskový.

Role státu v podpoře startupů

Zajímavá byl také následný panel k tomuto tématu. Debata se stočila k otázkám role státu v podpoře startupového ekosystému.  Pavel Laube, který zde zastupoval Ministerstvo průmyslu a obchodu, sklidil kritiku za prezentovaný plán investičního fondu pro výhradně rizikový kapitál. Řekl totiž, že se Česká republika chystá spíše na minoritní investice s co-fundingem soukromníků, načež ostatní účastníci argumentovali, že stát musí přijmou riziko.

Podle Viktora Fischera by měla být funkce státu stejná jako soukromých investorů – minimalizace rizika. Marek Jablonský ze Springtide Ventures zkritizoval také celkový postoj státu k investicím – snaží se vytvářet kompletně novým model, přestože v zahraničí je jich několik dobře fungujících.

FinTech jako budoucnost bankovnictví

Další část odpoledne byla věnována FinTechům, neboli firmám, co se snaží revolučním způsobem prorazit ve finančním sektoru. Jedním z hlavních bodů diskuze byl vliv nové evropské směrnice PSD2 na toto odvětví. Ta ve zkratce nařizuje bankám otevření API internetového bankovnictví, což otevírá prostor pro další služby.

Tyto typy startupů jsou v Česku zatím v začátcích. Částečně je to podle Michaly Šmídy, zakladatele Twisto.cz, kvůli tomu, že se jevíme jako konzervativní země, kde stále většina plateb z eshopů je realizována přes dobírku. Věří však, že je to záležitost budoucnosti.

startupsummit-1

 

Současní programu byly také tři Startup Pitche, ve kterých každý ze zástupců  patnácti různých startupů měl 3 minuty na prezentaci svého projektu před odbornou porotou složenou z venture investorů. Za zmínku určitě stojí Daytrip, který nabízí lokální řidiče jako zajímavou možnost přepravy pro turisty. Služba, oproti mnohým automobilkám uchylujích se k autonomním vozidlům, sází na lidský faktor, neboli řidiče, kteří mohou turistovi povědět více o místních zajímavostech a kultuře.