inDiversity 2016 v STRV aneb ženy v IT: Report
, /

inDiversity 2016 v STRV aneb ženy v IT: Report

inDiversity 2016 v STRV aneb ženy v IT: Report

Genderová vyváženost ve firmách, mezinárodní týmy lidí i opovrhování ženami v IT průmyslu. To jsou ve zkratce témata, kterými se zabývala páteční konference inDiversity 2016, kterou pořádalo české STRV ve spolupráci s Timber Foundation. Hlavním hostem byla Katarina Berg, personální ředitelka Spotify. V diskuzním panelu se představily další osobnosti, kterým se podařilo myšlenku rozmanité firmy přenést do reality.

Katarina má jako personalistka bohaté zkušenosti, přesto, když dostala před třemi lety nabídku ze Spotify, třikrát ji prý odmítla, protože si myslela, že je na mladou a progresivní firmu příliš stará. To svědčí o tom, že ještě před několika lety nebyla genderová či věková rozmanitost velkým tématem.

Nicméně není to tak dlouho, co se tyto otázky začaly i ve Spotify řešit. Katarina řekla, že se stejně jako jiné firmy se i oni báli dotýkat tohoto ožehavého tématu.  Hnacím motorem se ale stala situace, kdy byl celý vedoucí tým Spotify veřejně ztrapněn na tiskové konferenci, protože neměl odpověď na problematiku jména určitého playlistu, který měl údajně urážet určitou skupinu lidí. Tento zážitek tak přinesl novou zkušenost nejenom do personalistiky, ale do celé společnosti.

Protože Katarina hned ze začátku deklarovala, že „tu nechce dělat Keynote, protože na keynotu se prezentují jen pozitivní věci“, byla velmi upřímná. Sebekriticky přiznala že si v tomto Spotify stále nevede dobře. Za sebe prý není spokojená s aktuální situací, ale vidí pokrok. Prozradila, že co se firemní diverzity týče, rok 2015 byl rokem poznání, zatím co rok 2016 je rokem aktivity.

Kam se za rok posunul projekt umělé inteligence vývojáře Marka Rosy, do kterého sám investoval 250 milionů?

Umělá inteligence je budoucností technologií. Ta současná není ještě ani zdaleka tak výkonná jako lidská, avšak...

Otázka, která mnohým účastníkům vrtala hlavou, byla, proč by měl být rozmanitý pracovní kolektiv prioritou. Nejúspěšnější firmy jsou rozmanité, což dává smysl. Podobní lidé totiž mají podle Katariny podobné znalosti a dovednosti, takže když dá zaměstnavatel dohromady tým podobných lidí, vymyslí méně, než tým s odlišnými dovednostmi a pohledy na věc. Jak říká: „Když každý vymyslí to samé, nikdo nevymyslí mnoho.“

„Děláme to se švédskostí“

Při realizování myšlenky různorodých týmů a kolektivů Spotify čerpalo inspiraci ze švédského sociálního systému, který přímo přikazuje mít ve firmách určité procento žen, stejně tak jako třeba šestiměsíční mateřskou dovolenou pro oba rodiče. Tyto myšlenky tak transformovali do poboček po celém světě, nejenom do těch nacházejících se ve Švédsku.

„Nerada používám sousloví „work-life balance“, protože práce je součástí života, radši říkám „work-family balance“, odůvodnila Berg šestiměsíční otcovskou i mateřskou dovolenou. Dodala také, že Spotify by mohlo sloužit jako inspirace pro ostatní firmy v oblasti integračních programů pro uprchlíky, v nichž vidí velký potenciál.

Diskuzní panel už se více držel hlavního tématu konference, kterým byla rozmanitost podle pohlaví. Této části se účastnili Julia Gnadenberger, vedoucí designu v Kiweno, Peter Ďuriš, CEO slovenského Kickresume, Pavel Doležal, partner společnosti Keebola a v neposlední řadě Melinda Miklós, CEO organizace WeAreOpen, která právě diverzitu na pracovištích podporuje.

Všichni čtyři potvrdili to, co řekla Katarina – i podle nich jsou firmy se ženským zastoupením účinnější. „Banky, které měly ve vedení alespoň tři ženy, přečkaly krizi v roce 2008 lépe, než ty banky, jejichž vedení bylo čistě mužské.“. Podle Julie, která pracovala nejdříve v čistě mužském týmu, potom v mixovaném a nyní pracuje v čistě ženském, jsou ženy více komunikativní a díky tomu stmelí celý kolektiv.

Hlavní je překonat předsudky

Taktéž ve firmě Petera Ďuriše nebyla diverzita nikdy velkým tématem, jde prý jen o to překonat i v technologickém průmyslu předsudky. Nicméně ke konci celé akce došlo i na debatu, kdy někteří z účastníků uvedli názorné příklady toho, kdy bylo ustupování ženám dovedeno do extrému. Julia například vysvětlovala problém s promo fotografií, která nemohla být publikovaná, protože jeden muž na ní něco vysvětloval třem ženám.

img_20161007_205916