Zakladatelé českého startupu Lift Off vyrábějícím stylové, modulární batohy: stavíme na poctivosti a inovaci

Filip HouskaFilip Houska

0Zobrazit komentáře

V roce 2010 dva nadšenci do cyklistiky – Lukáš Procházka a Filip Nguyen, započali své dobrodružství na poli výroby moderních batohů české výroby s názvem Lift Off. Nyní mají za sebou evropskou tour s představením jednotlivých produktů a jejich jméno, respektive konstrukčně unikátní batohy se začínají více a více dostávat do povědomí veřejnosti. I proto jsme hlavnímu týmu ve složení Lukáš Procházka, Filip Nguyen a Daniel Macek položili několik otázek, abychom vám tento nadějný český startup více představili.

Než přejdeme k nejnovějšímu produktu pod označením NAUT, tak byste našim čtenářům mohli prozradit, jaký byl původní hnací motor k vytvoření vašich batohů? 

Nejvíce za tím asi stálo uvědomění si, že stejně jako se mění všechny produkty podle potřeb doby (například automobily, telefony, počítače), tak by se měla přizpůsobovat i zavazadla. Chtěli jsme proto vytvořit něco, co by se dokázalo proměňovat dle potřeb dnešního člověka. Takové zavazadlo, které bude stejně flexibilní, jako musíme být dnes my sami. Tak vznikla myšlenka modulárního batohu, který si snadno sestavíte přesně do takové podoby, která se vám nejvíce hodí.

Něco aktuálního. Právě jste se vrátili z evropské Lift Off tour, kde jste představovali své nové modely batohů. Jaké jsou vaše dojmy z této akce? Vydařilo se vše tak, jak mělo?

platba-1

Přečtěte si takéČeský startup Twisto.cz spouští emailovou platbu, která se postará o zaplacení složenek a fakturČeský startup Twisto.cz spouští emailovou platbu, která se postará o zaplacení složenek a faktur

Na Tour jsme vyrazili z několika důvodů. Bylo to testování nulté série batohů v různých prostředích a situacích, prezentace potenciálním partnerům, průzkum, jak na batoh reagují prodejci i náhodní kolemjdoucí, vytváření foto a video materiálu a v neposlední řadě propojení se s několika dalšími zajímavými značkami. Pro projekt se nadchli MINI, Festka, MANA, Bang and Olfusen, ZEW a také módní návrháři FIORINA FURY a Mirka Horká, a tak jsme měli jedinečnou možnost značky společně prezentovat a vzájemně propojovat fanoušky. Vše se povedlo nad naše očekávání. K tomu jsme navíc nasbírali spoustu krásných zážitků a potvrdili si, že se batoh za hranicemi líbí a práce na něm má smysl.  Vyzkoušeli jsme si ho i v metropolích jako Paříž nebo Berlín, spali s ním na pláži v Nizozemsku a jezdili s ním na kole na legendárním Passo Stelvio v 2 700m výšce nad mořem.

lift-10

Je zde šance, že s uvedenými jmény budete do budoucna nějak spolupracovat a vytvářet nové, kreativní produkty?

Určitě spolupracovat budeme i dál, chystáme další podobné kampaně a věříme, že se přidají ještě další zajímavá jména. Cítíme, že takovýto druh partnerství a vzájemné podpory má velký potenciál a smysl.

Ohledně vašich batohů ACTI URBANAUT, URBANAUT, ACTINAUT. Zkuste je čtenářům detailněji popsat… 

Základ batohu je tvořen nosnou platformou, která se jmenuje NAUT. Na tu jdou snadno připevnit jednotlivé moduly. Teď na začátek jsme představili dva základní typy – městský modul URBA a modul ACTI. URBA má prostor až na 17″ notebook a organizér s množstvím praktických kapes. Jeho skořepina je silně vyztužená, aby chránila veškerý obsah. URBA je nositelný i jako kufr, a to díky bočnímu madlu. Druhý modul ACTI je menší, lehčí a primárně určený pro různé aktivity jako jízda na kole, in-line, lyže a tak dále. Jde do něj ale dát i notebook. Třetí batoh vznikne spojením obou uvedených modulů – získáte tak téměř 30l objemný batoh, který kombinuje výhody ACTI i URBA. Takový batoh je pak ideální například na prodloužený víkend. Platforma je ale už nyní přichystána na připevnění menších bočních a hrudních kapes a představovat budeme i další typy modulů – například foto modul nebo rolltop.

lift-3

Co si má běžný zákazník pod pojmy „foto modul“ a „rolltop“ představit?

S rolltopem, neboli batohem s rolovacím zavíráním, chceme nabídnout velmi prostorný modul vhodný i na delší výlety. Tento typ batohů je ale populární i mezi městskými cyklisty, kteří jsou pro nás důležitou cílovou skupinou. Foto modul je pro nás důležité téma už kvůli tomu, že máme v týmu talentovanou fotografku. Chceme se mu ale věnovat i z důvodu, že dobrých foto batohů není na trhu mnoho a technicky je to obrovská výzva – a to nás láká.

 

Všechny modely mají dost nevšední a futuristický design. Kde jste čerpali inspiraci?

Možná je to trochu klišé, ale při navrhování vždy vycházíme primárně z funkčnosti a snažíme se hledat nové přidané hodnoty, v tomto případě modulárnost. Design určitě také ovlivňuje naše přesvědčení, že nemá smysl dělat stejný batoh, jako nosil náš dědeček, když v něm nepotřeboval nosit notebook či tablet a mohlo se mu jen zdát o 3D textilii pro pohodlné polstrování zad. Vždy chceme být inovativní, dělat věci poctivě a pracovat s kvalitními materiály. Samotná forma je potom v podstatě jen výsledkem takového uvažování.

Uvádíte, že jsou tyto batohy vysoce odolné díky použitým materiálům a technologii. Jakou zátěž by měly vydržet?

Můžeme to měřit třeba takto. Do ACTI URBANAUT dáte notebook s příslušenstvím, dvě 2l láhve, boty, zrcadlovku, knihu, pár kusů oblečení a spousty drobností typu peněženka, tužky a tak dále. Na spodní část můžete připevnit i spacák a v blízké budoucnosti i zmiňované menší externí kapsy. Batoh tedy unese mnoho, což jsme si na Tour sami pořádně vyzkoušeli. Celý je navíc voděodolný a vyztužený pro co nejlepší ochranu obsahu.

liftoff

V čem se kromě velikosti jednotlivé modely ještě liší?

Určitě je to vnitřní uspořádání. Modul URBA je vyloženě pojatý jako městský pracovní batoh pro dobrou organizovanost věcí, je možné ho celý dokořán otevřít a obsah pohodlně přeskládat. ACTI je mnohem jednodušší kvůli váze i pro své účely. Jeho tvar vychází částečně z tvaru bot, které do něj pohodlně zasunete, ale je také odvozen od jízdy na kole. Sešikmený spodek je celý z vysoce reflexního materiálu a je nakloněn tak, aby se celý rozzářil, když na něj zasvítí světlomet auta.

Všiml jsem si, že všechny batohy NAUT nabízíte pouze v černém provedení. Proč dáváte přednost pouze této barvě?

Černou jsme zvolili jako barvu první série, aby vynikly celkové tvary. Chystáme ale další barevné verze a kombinace a jiné materiály.

lift

A kdy by mohli zájemci další novinky očekávat?

Na dalších modulech i doplňcích pilně pracujeme a na podzim pár novinek určitě představíme.

Mohli byste nějaké prvky, kterými budou nové produkty disponovat, odhalit už teď?

Pro sportovce chystáme rozšířený bederní pás s kapsami – sami se těšíme, až batoh s tímto „bederákem“ vezmeme na lyže. Pro cestovatele toaletní kapsu, kterou budou moct na batoh připnout, následně snadno odepnout a případně nechat na hotelu. A pro fotografy chystáme silně tvrzený modul se speciálním vnitřním uspořádáním. Ten ale ještě necháváme v tajnosti.

V dnešní době je celkem běžné, že startupy využívají finančních injekcí od různých investorů. Je to i váš případ?

Ne, prozatím jedeme na vlastní síly :) 

Nedá mi to, se nezeptat na cenu vašich batohů. To je velmi důležitý faktor při rozhodování a oproti ostatním batohům na trhu ji máte poměrně vysokou. Mají i tak lidé o tyto produkty zvýšený zájem?

Zde se cena může zdát vysoká, ale na Tour jsme si potvrdili, že stačí zajet za hranice a je bez problému přijata. Nejen však kvůli tomu, že by byly „na západě“ vyšší platy, ale i proto, že si lidi váží výroby, kterou máme v ČR namísto Číny, používáme kvalitní evropské materiály, a jak jsem zmiňoval, stavíme na poctivosti a inovaci. Tak ale rozhodně přemýšlí víc a víc lidí i tady a spousta prvních objednávek přišla právě z tuzemska. Těch odvážlivců, kteří se nebojí koupit si batoh od malé neznámé české značky si opravdu vážíme, a tak jsme společně s NAUTem spustili i věrnostní program LIFT OFF SEER a pro všechny zákazníky chystáme slevy na připravované produkty, dárky a náhledy ze zákulisí značky. Členem se může stát současný zákazník nebo kdokoliv, kdo si pořídí nový batoh.

Lze si batoh někde fyzicky prohlédnout?

Ano, do konce září je batoh k vidění v popup storu MOVEMENT v Praze u výstupu metra Křižíkova.

A na závěr doplňující otázka. Proč zrovna názvy LIFT OFF a NAUT?

LIFT OFF jsme od začátku chápali jako start něčeho nového, něčeho velkého. V překladu „start rakety“ se nám tedy velmi líbil a rozhodně nás i motivuje. NAUT jsme vzali ze starověkého řeckého slova „cestoval“ a kombinujeme ho stejným způsobem jako například slova „astronaut“ nebo „kosmonaut“. Takže URBA (městský) NAUT (cestovatel), ACTI (aktivní) NAUT (cestovatel), tedy taková slovní hra, na které budou založeny i další názvy.

Díky za rozhovor…

I my moc děkujeme.

lift-4
Photo: Michaela Klanicová

Diskuze (0)

Novinka

Anonym