Automobilka Ford chce do roku 2021 prodávat samoříditelná vozidla bez pedálů a volantu
, /

Automobilka Ford chce do roku 2021 prodávat samoříditelná vozidla bez pedálů a volantu

Automobilka Ford chce do roku 2021 prodávat samoříditelná vozidla bez pedálů a volantu

Automobilka Ford ohlásila zajímavý plán, kterého chce v následujících 5 letech dosáhnout. Ve svém výzkumném a inovačním centru v Silicon Valley oznámila, že do roku 2021 by měl světlo světa spatřit její vůbec první plnohodnotný samořídící vůz. Díky implementaci čtvrtého stupně autonomní technologie má zamezit většímu počtu nehod a šetřit životní prostředí.

S tímto oznámením reaguje ikonická americká automobilka na neustále se posunující svět technologií. Vozidla se samořídícím systémem se začínají dostávat do povědomí běžné veřejnosti, která má na tento trend poměrně smíšené názory. Na tuto vlnu naskočily i další společnosti jako Tesla, která tuto technologii v jistém slova smyslu proslavila, ale i giganti jako Google, Apple a Uber, který shodou okolností podepsal partneství na vývoji technologie právě s Fordem.

Google tajně pracuje na operačním systému, kterým chce nahradit Android a Chrome OS

Spekulace o tom, že technologický gigant z Mountain View pracuje na jistém projektu, který by měl sloučit veškeré...

Zatím se nikomu nepodařilo vyrobit vozidlo s plnohodnotným samořídícím systémem, respektive s technologií 4. a 5. úrovně, kde není nutná žádná intervence od samotného řidiče, tudíž by nebylo potřeba ani volantu či veškerých pedálů. K těmto výsledkům směřuje právě Ford.

Ředitel výroby Fordu, Raj Niar, k tomu dodal:

„V průběhu tří let chceme ztrojnásobit naše investice ve sféře asistenčních technologií v případě dopravní zácpy či automatického ovládání, ovšem největší příležitost vidíme v situaci, kdy se samotný řidič zbaví zodpovědnosti za řízení jako takového. Tím jsou autonomní systémy na úrovních 4 a 5.“

Vytvořit vůz, do něhož bude implementována taková technologie, pomocí které bude řidič v konečném důsledku „zbytečný“ (s výjimkou nastartování a nastavení cílové destinace), není vůbec lehký úkol. Na tuto záležitost reagovalo i vedení celé společnosti s tím, že do konce roku 2017 plánuje rozšíření svého výzkumného zařízení až o šestinásobek původní velikosti.

Vyšší bezpečnost na silnicích

Důvodem takových plánů je zajištění vyšší bezpečnosti nejen pro samotného řidiče, ale především pro dějství na silnicích. Mark Fields, výkonný ředitel Fordu, v rámci tiskové konference v Palo Altu uvedl poměrně znepokojivou statistiku – až 90 procent veškerých nehod je způsobeno chybou řidičů. Pomocí svého autonomního vozidla by chtěl toto nepříznivé procento snížit. Dále chce také nabídnout tuto možnost všem méně způsobilým řidičům. Například příliš mladým či naopak starším lidem, handicapovaným jedincům a osobám, kterým tato činnost nevyhovuje.

Z uvedených řádků může vyplynout, že americká automobilka míří na řízení jako takové, ovšem podle Fieldse tomu tak není. Automobilka má totiž cílit na čím dál populárnější spolujízdu, takzvaný „ride-sharing“. Od toho si slibuje jak šetrnější přístup k životnímu prostředí, tak i ušetření času cestujících.

Ford se pustil do zajímavého klání, kde bude bojovat především s Teslou. Ta má totiž představit svůj plnohodnotný samořídící vůz již v roce 2018 a má velké ambice tento deadline dodržet. Mezitím však bude Ford pokračovat ve vývoji. Pod svými křídly má již společnost SAIPS, která se specializuje na systémy strojového vidění, a investuje do firem jako Civil Maps (3D mapování) a Velodyne (výrobce senzorů).

Foto: Ford