Finanční engine Nikita od Twisto.cz už analyzoval platby za 1 miliardu. Používá ho i Alza

Finanční engine Nikita od Twisto.cz už analyzoval platby za 1 miliardu. Používá ho i Alza

, /
Finanční engine Nikita od Twisto.cz už analyzoval platby za 1 miliardu. Používá ho i Alza

Už nějaký čas český platební startup Twisto, který uživatelům umožňuje nakupovat v největších českých eshopech a následně platit až se 14 denním odkladem, využívá vlastní finanční/skóringový systém s názvem Nikita. Ten dokáže na základě strojového učení vyhodnocovat kredibilitu zákazníků, aniž by bylo nutné nahlížet do některého z registrů.

Nyní se Twisto.cz, za kterým stojí investiční skupiny Miton, Enern, podnikatel Tomáš Čupr a společnost Partners, která do mladého startupu mimochodem před několika měsíci investovala desítky milionů korun, na základě prvotních výsledků, rozhodlo na interně vyvíjené Nikitě postavit samostatnou společnost – Nikita Engine s.r.o. ­– a začít výstupy a analýzy Nikity nabízet komerčně českým firmám a bankám.

„Nikita je risk engine postavený na metodách strojového učení, který vyhodnocuje kredibilitu zákazníků na základě stovek faktorů, aniž se musíme dotazovat do jakýchkoli registrů. Umíme tak po dvou letech vývoje velmi přesně odhadnout bonitu zákazníků, kterým na nákupy poskytujeme kredit na Twisto. Oddělení Nikity do samostatné entity nám umožní ji lépe nabízet a obchodovat českým firmám a bankám,“ vysvětluje Michal Šmída, zakladatel a CEO Twisto.

Systém používá například i Alza.cz

Nikita pak ve svém vyhodnocení bere v potaz stovky parametrů a veřejně dostupných údajů, kdy jediným zákaznickým vstupem do ní je jméno, příjmení, adresa, e-mail a telefon zákazníka. Systém tak obchází nutnost rozhodovat se o kredibilitě zákazníka na základě registru dlužníků či jiných databází.

Další prodejce v ČR nabízí službu, která vám dá při měsíční platbě pravidelně nový iPhone

Po tom, co v minulém roce Apple ve spolupráci s několika předními americkými operátory ohlásil službu, ve které je...

A naopak spíše vyhodnocuje parametry napojené na chování žadatele na internetu, jeho nákupní historii, demografické a geografické údaje nebo zanechanou digitální stopu či existenci profilů na sociálních sítích. Na základě těchto faktorů pak probíhá analýza transakce a zákazníka, která se dle autorů systému díky strojovému učení s každou další žádostí zlepšuje.

„Pomocí Nikity jsme v Twistu analyzovali platby dosahující takřka jedné miliardy korun a současné riziko nezaplacení zákazníkem je především díky Nikitě velmi nízké. Právě díky těmto výsledkům jsme začali Nikitu testovat i s předními českými bankami. V současné době jednáme s necelou desítkou bankovních i nebankovních subjektů, které mají zájem Nikitu implementovat do svých systémů,“ , říká Michal Šmída.

Zajímavostí mimochodem je, že Nikitu využívá například i největší český eshop Alza.cz, pro svůj nedávno představený program, který umožňuje uživatelům pořídit si formou operativního leasingu každý rok nejnovější iPhone.