Zakladatel startupu Skypicker, Oliver Dlouhý: Budeme se v průběhu příštího roku připravovat na IPO
, /

Zakladatel startupu Skypicker, Oliver Dlouhý: Budeme se v průběhu příštího roku připravovat na IPO

Zakladatel startupu Skypicker, Oliver Dlouhý: Budeme se v průběhu příštího roku připravovat na IPO

Brněnský vyhledávač levných letenek Skypicker, který založil a vede pouze 27letý Oliver Dlouhý, před několika dny oznámil překročení dalšího milníku, přesněji překročení 10 milionů korun v denním obratu. S průměrnou marží na 14-15% jde o velmi slušná čísla, která podporuje pravidelný meziměsíční dvouciferný růst.

Projekt, který brzy překročí 4 roky fungování toho má ve svém úkolovníčku hodně a rozhodně se nehodlá otáčet potencionálním problémům zády. Nám se podařilo Olivera vyzpovídat v bezprostředním rozhovoru, který ukáže střípky z pozadí firmy, stejně jako z jeho osobního života.

Miliardový brněnský vyhledávač letenek Skypicker utrží denně přes 10 milionů korun

Brněnský projekt Skypicker, který usnadňuje hledání letenek, nezastavitelně roste kupředu a meziměsíčně se mu...

Začneme jednoduše. Jak se máš? Co děláš mimo Skypicker a práci obecně?

Oliver Dlouhý: Mimo to nic moc popravdě. Snažím se mít ten job tak nějak zaintegrovanej v osobním životě, takže jediný co, tak si teď dělám pilotní kurz, ale to taky beru jako součást byznysu, protože létáme hodně na konference a je to nejrychlejší prostředek, jak se tam dostat. V podstatě se snažím si koníčky uzpůsobovat i podle Skypickeru.

Jak vůbec takový kurz probíhá?

Oliver Dlouhý: Záleží na tom jak kde. Oficiálně bys měl mít 100 hodin teorie, než tě pustí do letadla, a já jsem přišel na to letiště, že bych se chtěl poinformovat na kurz a pan instruktor říká – tady máte nějakou knihu, přečtěte si kapitolu dva, tři a možná sedm a v sobotu se stavte na první let. Takže nejdřív se dělají okruhy, tam a zpátky, udržování výšky, začátky. Minulou středu jsem měl první sólový let bez intruktora. Teď bude potřeba se vypořádat s neobvyklými situacemi.

Takže pak přijde na řadu menší firemní letadlo …

Oliver Dlouhý: Přesně tak, abychom pak mohli létat po vlastní ose nebo po vlastním křídle. To co máme vyhlédnuto doletí zhruba 1800 km, takže to stačí především po Evropě.

Tenhle rok jste získali zásadní investici. Plánujete tento rok ještě nějaké další? Jsou potřeba?

Oliver Dlouhý: Potřeba aktuálně nejsou, firma je zisková. Dokážeme z příjmů ustát jakékoliv běžné problémy, takže by nám další peníze nic moc neurychlily a v ničem nepomohly. Výhledově se budeme v průběhu příštího roku připravovat na IPO. To je pro nás cíl, kam chceme firmu dotáhnout.

Na co se tedy využily prostředky, které jste již získali?

Oliver Dlouhý: Sice máme ziskovou firmu, ale v době, kdy přišla investice, jsme měli trochu problém s cashflow. To znamená, že když si někdo koupí od nás letenku, my jí musíme nejdříve zaplatit ze svých peněz a čekáme nějaký čas, než nám dojdou peníze od uživatele za rezervovanou letenku na účet. A ten čas mezitím byl 9 dnů a na to jsme potřebovali mít dostatečnou finanční rezervu.

V té době jsme dělali obrat zhruba milion korun denně, takže jsme potřebovali mít stále připravených 9 milionů. Pak do toho skočí nějaký svátek nebo něco takovýho, kdy banky nic nevyplácení, a může se to nafouknout z 9 dnů až třeba na 15. Takže to byl hlavní důvod té investice.

Plus samozřejmě i urychlení vývoje, protože v té formě jsme samozřejmě nebyli tak ziskoví jako dnes. Byla to víceméně černá nula. Ale tím, že jsme vyrostli a nemáme milion, ale 10 milionů korun obratu denně, marží jsme na tom líp než předtím, efektivita je lepší, schopnost snížit obrátku z 9 dnů na 3 dny – nepotřebujeme tolik peněz pro generaci tolika obratu. Tím vším jsme zároveň profitabilnější, protože se nám podařilo navýšit marže, ukrojit bankovní poplatky apod.

Když chce člověk vyjednávat s bankou, potřebuje mít objem a ten momentálně máme. To je velký posun od stavu před půl rokem.

Jaký podíl přesně držíš ve Skypickeru, po těchto změnách?

Oliver Dlouhý: Momentálně mám oficiálně zhruba 30,6%, což je stále nejvyšší podíl z celé společnosti. Nicméně dvěma lidem dlužím ještě nějaký minipodíly, takže moje finále bude po odečtení závazků 28,6% (To při aktuální valuaci představuje hodnotu zhruba 572 milionů korun, pozn. redakce).

Takže tvým cílem asi úplně není teď Skypicker prodávat?

Oliver Dlouhý: Aktuálně to mým cílem rozhodně není. Myšlenky a plány se hodně mění v čase, zvlášť ve Skypickeru, ale samozřejmě nikdy neříkej nikdy. Aktuálně vidím svojí roli ve Skypickeru dlouhodobě a nevidím tam nějaký cíl, kde bych se zastavil a měl ho opustit.

Pokud tedy přijde velmi zajímavá nabídka, pravděpodobně jí odmítneš?

Oliver Dlouhý: Kdyby za mnou přišel Sergey Brin, že mi za můj podíl ve Skypickeru dá podíl v Googlu, tak by to byla zrovna nabídka, nad kterou bych uvažoval. Takže určitě existuje něco, nad čím bych se pozastavil.

Jak je na tom aktuálně obrat, zisk?

Oliver Dlouhý: Teď budeme mít za srpen obrat lehce přes 200 milionů korun, za září to bude blízko k čtvrt miliardě. EBITDA je v rozmezí 3-6 milionů korun.

Růst je tedy stále konstatní nebo se zásadně změnil?

Oliver Dlouhý: Pořád se držíme na podobném, dvouciferném růstu, takže doufám, že se nám to podaří ještě nějaký ten měsíc držet. Naším cílem pro tento rok je 1 milion eur obratu denně, takže něco kolem 26,5 milionu korun denně.

Dá se poměřit, jestli je silnější letní nebo zimní sezóna?

Oliver Dlouhý: U nás to naštěstí není tak viditelné, protože fungujeme globálně. Když nám končí Evropa, tak začíná Asie, Nový Zéland apod. Samozřejmě je evropský trh nejsilnější, takže mírný pokles zaznamenat lze, nicméně jsme ho byli vždy schopni kompenzovat naším vlastním růstem. Na tohle si věříme i tento rok.

Co ještě tento rok plánujete za funkční rozšíření?

Oliver Dlouhý: Stále vylepšujeme frontend. Během několik málo týdnů by z toho měl být opravdu funkční produkt. Nejvíc rozšiřujeme content. Například přestupy mezi letišti v rámci jednoho města. U letu například z New Yorku do Porta, najdeme let s Deltou z NY na londýnské Heathrow, tam tě naložíme do autobusu směr letiště Stansted a odbavíme do Porta.

Děláme to kvůli ceně, protože klasická cena je například u této trasy až o 80% vyšší, než to, co dokážeme nabídnout. Na světě je zhruba 7 hlavních letišť na které se chceme zaměřit. Dáváme dohromady smlouvu s autobusovými dopravci a pilotně chceme zkusit Londýn.

Další věc je Severní Amerika – tam plánujeme masivní kampaň za řádově desítky milionů korun pro třetí, čtvrtý kvartál tohoto roku, abychom se na trhu etablovali. Díky napojení na GDS máme k dispozici všechny aerolinky, takže to bude spočívat spíše v odladění maličkostí.

Když jsme u těch amerických aerolinek. Hledá to za každou cenu nejnižší cenu, ale už to nebere v potaz například to, že mám kufr nebo dva kufry a nemám možnost si cenu uzpůsobit na základě tohoto parametru.

Oliver Dlouhý: Zatím to není na to-do listu. Snažíme se lidi edukovat k tomu, aby využívali pouze příruční zavazadla.

Dobře, problém je ale v tom, že u některých společností se platí i za příruční zavazadla a může to pak cenu navýšit klidně na dvojnásobek.

Oliver Dlouhý: To je pravda! Vymýšlíme spíše alternativní způsob dopravy zavazadel mimo tvoje letadlo. Tedy spíše door-to-door transport zavazadel. Den před odletem za tebou někdo přijde, vyzvedne zavazadlo, které na tebe pak čeká např. přímo na hotelu. Cena by měla být srovnatelná s placenými zavazadly.

Problém totiž je, že hodně aerolinek spolu nespolupracuje, takže je potřeba na letišti vylézt, vyzvednout kufr a pak se znovu odbavit s jinou společností. A to je nepříjemnost.

Bude se konečně měnit i mobilní aplikace?

Oliver Dlouhý: Teď jsme poslali do App Store novou verzi aplikace, která by měla být dostupná zhruba do týdne. Zatím to nestahujte :). Začínáme hodně investovat do marketingu a vnímáme aplikaci jako marketingovou platformu, takže si stavíme mobilní tým, který vše posune na novou úroveň.

Řešili jste nějaký větší interní problém v tomto roce?

Oliver Dlouhý: To je pořád něco. Ale ve chvíli, kdy se z problémů stal standardní provoz jsou běžnou součástí a už je vlastně jako problémy ani nevnímáme. Každý den se něco pokazí, takže pak tým třeba 5 hodin hledá chybu, kterou je třeba odstranit apod.

Opravdových problémů moc nebylo. V minulým roce, kdy jsme na tom finačně nebyli tak dobře, tak jsme měli problém, že kolega dal v kódu tečku místo čárku, což zapříčinilo, že se neaktualizovaly kurzy rublu. A jelikož rubl během toho měsíců spadl asi o 50%, tak my jsme půlku měsíce prodávali o 50% levněji, než jsme nakupovali.

To nás stálo asi 2 miliony korun, což byl v té době docela problém. Ryanair nám ale například tento rok zrušil jeden route mezi Varšavou a Kodaní a my jsme na to měli navázané lety třeba do USA, což nás stálo na kompenzacích v rámci programu Skypicker Guarantee asi 2,7 milionu korun.

V čem vlastně spočívá výhoda Skypicker Guarantee programu?

Oliver Dlouhý: Funguje to podobně jako cestovní pojištění. Je to naše hlavní value proposition, byť jsme třeba o něco dražší, než konkurenční servery a tohle je ten důvod. My tím, že kombinujeme lety, které jsou většinou poskládané z aerolinek, které spolu klasicky nespolupracují, tak se může stát, že ti letadlo uletí a aerolinky ti nic nedají.

Tohle dokážeme pokrýt. Zpoždění, zrušení, nestihnutí dalšího letu. Pokud ještě nejsi na cestě, najdeme alternativu nebo uděláme kompletní refundaci. Případně uhradíme i jídlo, ubytování a základní potřeby. To vše z naší kapsy.

Jak se stavíte v rámci Guarantee k chybným tarifům?

Oliver Dlouhý: Nelíbí se mi systematické vyhledávání chybných tarifů, které nabízejí různé cestovatelské portály. Je to nějaká chyba, kterou někdo udělal v systému aerolinky. Je to jako by mi poslal kamarád na účet místo 500 Kč třeba 5000 Kč, jemu to samozřejmě vrátím, ale jakmile jde o nějakou korporaci, která je pro člověka anonymní, tak se jí snaží podojit co nejvíc, aby získal nějakou výhodu.

Nerespektuje se tam právo na cizí chybu. V určitých případech, pokud si zákazník koupí letenku v podobném tarifu, se za něj postavíme a budeme se snažit vyřešit situaci s aerolinkou.

Na Skypickeru je někdy problém v tom, že pokud neumí nakombinovat některý z nejlevnějších kombinací, najde mnohem dražší kombinace než konkurence.

Oliver Dlouhý: Teď už by to mělo být jinak. Tím, že jsme se zapojili do globálního distribučního systému dokážeme mimo naše ultralevné tarify nabídnout i standardní ceny pro běžné spoje. Prioritizace ale probíhá směrem k našim kombinovaným letům pochopitelně.

Jak velká změna změna to  vůbecv životě je, vybudovat miliardovou firmu jako je Skypicker?

Oliver Dlouhý: Já si strašně vážím toho, že se nám daří něco takovýho budovat. Beru to jak příležitost, která už znovu v životě nemusí přijít, takže k tomu přistupuju s respektivem. Co se ale změnilo – třeba jsem přišel o soukromý život a upřímně mi to ani moc nevadí. Poslední rok už vyděláváme nějaký peníze, ne jen jako firma, ale i jako lidi.

Takže už něžiju na dluh, na spotřebitelský úvěry, ale už mám svojí výplatu, což je pro mě obrovský luxus. Pak jsou tu změny v osobnostním růstu a rozvoji, protože si myslím, že to, co se učíme zde, to ti nedá žádná škola a ani žádná jiná firma. Na všechny, ať běžné zaměstnance nebo management je to obrovskej tlak, se kterým se všichni vyrovnávají po svým.

I kdyby se to sesypalo jako domeček z karet, jsou to věci, který nám už nikdo v životě nevezme. A lidi, kteří tu aktuálně pracují, se nikdy ve světě jen tak neztratí.

Takže se dá říct, že ses hlavně ty sám změnil výrazně od jeho založení … 

Oliver Dlouhý: Hodně jsem se naučil a můj žebříček hodnot se hodně změnil. Když jsem startoval Skypicker, měl jsem tam vidinu peněz, materiálního úspěchu. To se mi teď ze života vytratilo. Peníze beru jen jako prostředek, jak si plnit nějaký životní cíle, který jsou z mojí strany teď už totálně nesobecký.

Pokud se mi podaří se Skypickerem udělat nějakou ránu, rád bych dělal něco, kde pomůže někomu jinýmu a pokud možno co nejvyššímu počtu. Nový zdroje energií, zlevnění a zpříjemnění dopravy. To jsou moje cíle, který docela dost pivotovaly z původních záměrů.

I tak jsou pro tebe pravděpodobně v jistém smyslu peníze důležité, pro určitou svobodu … 

Oliver Dlouhý: Asi jo, jasně. Nějaký základ je potřeba. Já za sebe vidím pohodový minimum na nějakých 50 tisících za měsíc. To je pro mě hranice, kde si dovedu představit žít svůj život hodně dlouho bez komplikací. Cokoliv nad to je z mýho pohledu jen prostředek, jak dělat co mě baví a co může zároveň někomu pomoct.

Máš v hlavě určité nápady, které by jsi rád realizoval po Skypickeru?

Oliver Dlouhý: Mám v hlavě nápady, který jsou trochu mimo aktuální byznys model Skypickeru. Dokážu si představit, že bych za 5-10 let vedl úplně jinou firmu. Ve chvíli, kdy začnu být ve Skypickeru zbytečnej, což se stát může ve chvíli, kdy přeroste v nějaký klasický korporát, který bude fungovat na základě jasně daných procesů, tak bude moje punková role nahrazena.

Budu to brát tak, že jsem svůj úkol splnil, ale konkrétně nevím, jakým směrem to bude pokračovat.

Díky za tvůj čas a rozhovor!

Oliver Dlouhý: Taky díky!