Zakladatel Benefi.cz, Pavel Matoušek: Zatím jsme proinvestovali jednotky milionů korun
, /

Zakladatel Benefi.cz, Pavel Matoušek: Zatím jsme proinvestovali jednotky milionů korun

Zakladatel Benefi.cz, Pavel Matoušek: Zatím jsme proinvestovali jednotky milionů korun

Nedávno vzniklý portál na zprostředkování P2P půjček Benefi.cz od zakladatele Hyperslevy.cz a AAAPoptavka.cz, Pavla Matouška, se začíná rozjíždět a při té příležitosti se nám podařilo ho trochu vyzpovídat. Na Benefi může téměř kdokoliv investovat společně s dalšími do půjčky 1000 až 100 tisíc korun, naopak jeden ověřený člověk si může vypůjčit na cokoliv až 250 tisíc.

Mezi hlavní konkurenty Benefi v ČR patří momentálně Zonky, do kterých se pustil Home Credit nebo celoevropský hráč Bondora, který na český trh vstoupil již před několika lety a v databázi má přes 9000 investorů. Pro jednotlivé investory na Benefi by se měl průměrný výnos z půjček přiblížit 19% ročně.

Pavel Matoušek spouští food delivery službu Natalíři.cz

Po úspěšném prodeji projektu AAAPoptávka skupině MAFRA, Pavel Matoušek dlouho v klidu nevydržel a pouští se do...

Jak se daří? Někdo by si mohl myslet, že si užiješ trochu odpočinku a ty ses mezitím pustil do dalšího projektu.

Pavel Matoušek: Odpočíval jsem dva měsíce po prodeji zbytku AAA Poptávky a přemýšlel, co budu dělat dál. S myšlenkou půjčování peněz online jsem si pohrávál více než rok a půl, ale když řídíte firmu o 70ti lidech, tak není úplně čas na realizaci. Po konečném prodeji tak logicky nastala ta pravá chvíle.

Proč zrovna P2P půjčky? Inspiroval ses v zahraničí?

Pavel Matoušek: Chtěl jsem dělat půjčky, ale ne obyčejné. Vždy jsem dělal platformu, kde jsou potřeba obě strany mince. Ať na hyperslevách, kde to byly restaurace a zákazníci, nebo na aaapoptávce – firmy a lidi, co chtěli postavit dům. Vždy to byla platforma nebo online tržiště. A to samé jsem chtěl udělat v půjčkách. Tudíž P2P půjčky byla jediná volba, abych mohl tvořit platformu.

Máš představu, kolik peněz ročně proteče na P2P serverech v Evropě a jinde ve světě?

Pavel Matoušek: Jsou to vyšší jednotky miliard EUR. Většinu z toho dělá Velká Británie.

Nabízí se porovnání s LendingClub – směřuje Benefi podobně nebo ne?

Pavel Matoušek: Lendingclub je určitě největší, ačkoliv startoval třetí. Trh spotřebitelských úvěrů a kreditních karet je v USA dost odlišný. Takže Benefi jde svou vlastní cestou a myslím, že je to tak správně. Nicméně směřovat k velikosti jako je Lendingclub by se mi líbilo (smích). Každopádně Benefi funguje zatím pouze na českém trhu a tomu se snažíme co nejvíce přizpůsobit. To vnímám jako výhodu, že český trh a českého zákazníka znám.

Jak složité je si založit takový portál z pohledu povolení a investic?

Pavel Matoušek: Co se týče povolení, to bylo asi to nejsložitější, co nás potkalo při přípravě. Pokud půjčujete jen peníze, což může dělat každý, tak žádné povolení nepotřebujete. Pokud ale máte peníze klientů na svých účtech podobně jako banka – musíte mít zvláštní povolení od České národní banky, kde i podle různých směrnic EU musíte splnit spoustu nařízení apod., aby nedošlo k tomu, že vinou platformy nebo zabezpečení přijdou klienti o peníze. Vše musí být ošetřené, na všechno musí být předem dané postupy a směrnice.

Kolik jsi sám do Benefi zainvestoval? Jsi pouze v exekutivní pozici nebo sám v rámci projektu půjčuješ peníze?

Pavel Matoušek: Mám připraveno dost na to, aby to fungovalo. Zatím jsme proinvestovali jednotky milionů korun a to zejména do vytvoření týmu a produktu. Nyní přijde na řadu marketing. Já sám se věnuju řízení a co se týče půjčování, tak na začátku, kde nebyli žádní investoři, jsem všechny peníze dlužníkům půjčoval já, aby se to rozběhlo. Nyní už jsme si získali důvěru investorů, takže už nejsem tolik potřeba, ale stále mě to baví. Klikat si a procházet aukce. Těší mě, když naši investoři vydělávají a dlužnící mají nižší splátky. A navíc, kde jinde získáte zhodnocení 6-35 % za rok?

Kdo za projektem stojí? Ty sám nebo ještě někdo další?

Pavel Matoušek: Projekt s půjčkama jsem sice vymyslel, ale nechtěl jsem do toho jít úplně sám a tak jsem oslovil kolegu Martina Matouška, se kterým spolupracuji na jiném projektu. Jelikož nám spolupráce úspěšně funguje jinde, tak se dlouho nerozmýšlel a od prvního dne v tom jsme jako zakladatelé oba dva. Role máme rozdělené, takže se ani nehádáme (smích).

Co zásadního odlišuje Benefi od zavedené konkurence?

Pavel Matoušek: Zejména to, že naše půjčky jsou opravdu pro investory diverzifikované. Když se podíváte ke konkurenci, tak do jedné půjčky investuje v 99 procentech případů jeden, max. dva lidi. U nás to jsou vyšší desítky investorů. Jako další inovaci beru to, že jsme kompletně celý proces schvalování a poskytnutí půjčky převedli do online prostředí. To jsme udělali jako první a zatím jsme jediní. Prostě žádné složité písemné smlouvy – jsme online technologická společnost a měníme trh půjček. Možná to bude mít online i Zonky, ale to nevím, protože není veřejně přístupná, jsou v betaverzi.

Vnímáš jako konkurenci čerstvý projekt Zonky.cz?

Pavel Matoušek: Tak určitě to konkurence je, jelikož dělají P2P půjčky. Ale mám pocit, že každý budeme mít ten focus jinde. My chceme refinancovat současné spotřebitelské úvěry. Zonky mi přijde víc zaměřené na business půjčky pro soukromé osoby. Ale čas ukáže, každou zdravou a férovou konkurenci mám rád a vítám jí. Edukovat trh sám je velmi velmi drahé, takhle je nás na to víc.

Jaká jsou aktuální čísla z pohledu obratu a kolik z toho tvoří čistý zisk?

Pavel Matoušek: Je ještě brzy dávat nějaká čísla, běžíme teprve chvíli. Ale musím říct, že zájem investorů v období prázdnin mě velmi překvapil. Na nedostatek si rozhodně stěžovat nemůžeme.

Jsou v Benefi potřeba výrazné náklady? Případně za co konkrétně?

Pavel Matoušek: Největší náklady tvoří marketing a credit risk management. Tam investujeme opravdu hodně, abychom měli co nejmenší procento nesplácených úvěrů. Vždy je lepší nepůjčit, než půjčit a pak složitě vymáhat.

Kdy očekáváš, že se dostaneš po počátečních nákladech do černých čísel?

Pavel Matoušek: Na konci příštího roku, ale záleží na marketingových výdajích.

Vidíš v Benefi potenciál vstupu na další evropské trhy? V jakém horizontu?

Pavel Matoušek: Nebráním se potenciálu Evropy, kromě Británie moc obsazených trhů v Evropě není. Nyní je ale na pořadu dne půjčit co nejvíce v Čechách a pak se uvidí.

Jaký je cíl pro tento a příští rok?

Pavel Matoušek: Cíl pro tento rok je pouze růst bez ohledu na tržby. Tento rok nebude break-even, ale příští už by měl být. Záleží, jak hodně budeme investovat do marketingu. S Benefi chceme změnit trh spotřebitelských úvěrů. Díky technologii máme menší náklady než banky a můžeme měnit finanční trh. Zisk hned příští měsíc není na prvním místě. Jako první musí vydělat naši investoři, pak až my.

Chceš si Benefi držet jako stabilní a dlouhodobý projekt, nebo bys uvažoval nad exitem, pokud by přišla správná nabídka?

Pavel Matoušek: Benefi bych si určitě rád nechal, protože v něm vidím velký potenciál a hlavně možnost měnit obrovský trh se spotřebitelskými úvěry. A u toho chci být, proto se teď věnuju pouze tomu.

Jaké další projekty momentálně provozuješ?

Pavel Matoušek: Historicky je tam Filmová databáze (FDB) a pak dva offline projekty. Jeden běží a druhý a se připravuje. Ani jeden ale neřídím, je to čistě jen investiční záležitost, kterou zastřešuje moje firma Internet Media Group.

Máš představu, jak je na tom po prodeji AAA Poptávka?

Pavel Matoušek: Asi před týdnem jsem četl v novinách o hospodaření MAFRY, kde zmiňovali zisk aaapoptávky kolem 20 mil. Kč, takže si myslím, že na tom je aaapoptávka více než dobře. Já už tam téměř rok nejsem, takže další vývoj je na managementu MAFRA.

Vyhledáváš aktivně možnosti investic do dalších projektů? Může za tebou někdo přijít se svojí ideou nebo je to v aktuální situaci nepředstavitelné?

Pavel Matoušek: Momentálně se věnuju na celý úvazek Benefi.cz a nemám nyní čas řídit nové investice. Takže se věnuju jen investicím, které jsem udělal v minulosti a i ty se nyní snažím delegovat na jiné lidi.

Jak dopadl projekt Natalíři.cz, ve kterém jsi držel 40% podíl?

Pavel Matoušek: Prodáno. V lednu jsem podíl prodal zpět zakladatelkám z důvodu zeštíhlení aktivních investic.

Co bys poradil internetovým podnikatelům, kteří se snaží prorazit, ale neumí správně uchopit možnosti na trhu?

Pavel Matoušek: Pokud nebudou dávat v riziko střechu nad hlavou, ale svůj čas a úspory, tak jim radím ať se do toho pustí co nejdříve a co nejrychleji. Pořád říkám, že moc přemýšlení někdy škodí. I kdyby to nevyšlo, tak tím získají spoustu zkušeností. Je to jako když se učíte jezdit na kole – párkrát spadnete, ale každá další jízda je lepší a delší. A těch pár odřenin, tedy ztraceného času s něčím co nevyšlo, bude zaplaceno zkušeností, která každého posune zase o kus dál.

Díky za čas na rozhovor!

Pavel Matoušek: Taky.