Pavel Suchánek z Restu.cz: Chceme z Restu udělat takový Facebook pro restaurace
, /

Pavel Suchánek z Restu.cz: Chceme z Restu udělat takový Facebook pro restaurace

Pavel Suchánek z Restu.cz: Chceme z Restu udělat takový Facebook pro restaurace

Rezervační systém Restu za první 2 roky své existence zaznamenal přes 1,5 milionů usazených hostů a 300 milionů korun v tržbách restaurací. Ty platí za přístup do platformy, přes kterou si zákazníci mohou rezervovat stůl a ještě tím získat až 110 Kč zpět v kreditech za recenzi a rezervaci.

Cílem startupu je co nejvyšší počet restaurací, které budou propojeny s recenzemi a do kterých si bude možné „real-time“ provést rezervaci. CEO projektu Pavel Suchánek, se v exkluzivním rozhovou rozpovídal o tom, co ho vedlo společně s investiční skupinou Miton k jeho založení, jací jsou zákazníci v Česku a kam Restu vlastně směřuje.

Martin Janošík ze startupu DeliBarry: Náš poměr cena/výkon je dle mého názoru bezkonkurenční

Nenápadné duo Robina Holešínského a Martina Janošíka, které založilo příjemně vyvedený přepravní startup...

Jak vznikla myšlenka vytvořit Restu? Jakou to mělo návaznost na váš poslední projekt Alakarte?

Pavel Suchánek: Myšlenka Restu vzešla ze zkušeností s provozováním Alakarte. Nicméně, hodně jsme se posunuli a původní myšlenku nabídnout lidem inspiraci k výběru restaurace rozvinuli směrem k průvodci po restauracích. Z našich průzkumů bylo zřejmé, že lidé na internetu restaurace aktivně hledají, chtějí mít přehled o všech restauracích a používají hodnocení k jejich výběru. Takhle ucelený a kompletní přehled restaurací na jednom místě v Čechách předtím neexistoval.

Existuje v ČR nyní podobný projekt?

Pavel Suchánek: Co se online rezervací týče, tak tady zásadní konkurenci nemáme. Existuje několik služeb, které mají docela propracované systémy pro rezervace, ale nemají kritickou masu uživatelů, kteří by jejich služeb využívali. Pokud se podíváme na Restu jako na průvodce po restauracích v ČR, tak tady nám konkuruje Zomato. Z toho máme radost, protože nás to motivuje k dalšímu rozvoji.

Spousta českých zákazníků cílí v restauracích na cenu. Je to i případ Restu?

Pavel Suchánek: Nedávno jsme si dělali průzkum mezi našimi uživateli a ptali se jich mimo jiné také na to, co je motivuje k návštěvě restaurace. Sleva rozhodně nehraje tak velkou roli, jak by se mohlo zdát, když vidíme, jak se houfně nakupuje například na Slevomatu. Naši uživatelé chodí pravidelně minimálně jednou týdně do restaurací a chtějí se dobře najíst.

Proto jsou pro ně důležité naše ověřené recenze a motivuje je hlavně doporučení od jiných uživatelů. Právě ve schopnosti sbírat ověřená hodnocení od uživatelů, kteří restaurace skutečně navštívili, je naše největší síla a jsme jedničkou na trhu.

Jaký je tedy orientační poměr zákazníků orientujících se na cenu a naopak?

Pavel Suchánek: To nevím, protože Restu slevy skoro vůbec nenabízí. Zprostředkováváme ale rezervace pro Slevomat a díky tomu nás také vyzkoušeli zákazníci, kteří na slevu slyší.

Dobře, kolik má aktuálně Restu řádově registrovaných uživatelů?

Pavel Suchánek: Řádově se jedná o cca sto tisíc registrovaných uživatelů.

A kolik průměrně takový běžný uživatel měsíčně utratí?

Pavel Suchánek: V průměru se jedná o cca 1 000 Kč měsíčně.

V jakých obratech (případně zisku) se momentálně pohybujete?

Pavel Suchánek: Momentální obrat je ve stovkách tisíc korun měsíčně. O zisku zatím nemůže být řeč, protože se soustředíme na rozvoj a marketing. Momentálně nám nejde o to, abychom dělali profit. Musíme naši službu, jejíž nedílnou součástí jsou především Restu mobilní aplikace, rozšířit mezi širokou veřejnost.

Jak aktivní je investiční skupina Miton, vlastnící 70% podíl oproti vašim 30%?

Pavel Suchánek: V případě Restu (a vidím to i na jiných projektech) je Miton hodně aktivní, což je moc dobře. Není to tak, že by teď všech šest mitoňáků do projektu zasahovalo. V našem případě to je Milan Zemánek, který se aktivně zapojuje do porad, sestavování business plánů a strategického směrování. Na exekutivu jsem tady já a management.

Kolik jste řádově sám investoval do Restu v počátcích?

Pavel Suchánek: Investoval jsem jednotky milionů korun, plus svůj čas za těch 5 let, co to dělám. Výplatu jsem doposud žádnou nebral.

Plánujete využití dalšího investora nebo rozšíření podílu Mitonu?

Pavel Suchánek: Plánujeme další kolo financování a zda to bude Miton nebo někdo jiný, zatím nemůžu říct.

Jak vlastně vydělává Restu peníze?

Pavel Suchánek: Naše služba je zdarma pro uživatele – hosty restaurací. Platí nám restaurace, kterým poskytujeme efektivní formu online propagace s ucelenými informacemi o tom, kdo jsou jejich zákazníci, a možnostmi je oslovit k opakovaným návštěvám. Restauracím šetříme čas s propagací na internetu a pomáháme jim najít ty správné marketingové kanály.

Je nabídka kreditů zdarma za recenze podniků, registraci apod. dlouhodobě finančně udržitelná?

Pavel Suchánek: Zcela určitě ano. Na začátku rozdáváme trochu víc, abychom lidi motivovali naši službu vyzkoušet. Restaurace nám vesměs také platí za usazené hosty, takže dokážeme náklady na kredity vztáhnout k tržbám.

Nedávno jste také ohlásili novou funkci “check-ins”, jak se pilotnímu testování daří a kdy budou check-iny k dispozici pro další restaurace?

Pavel Suchánek: Testování této funkce stále probíhá a velice brzy bychom ji měli spustit plošně na každou restauraci. Většina hostů si rezervaci udělá jen občas, ale check-in můžou udělat pokaždé. Je to další způsob jak sbírat hodnotné recenze restaurací a dávat jim zpětnou vazbu na jejich služby.

Kam byste rádi Restu během několika příštích let dostali? Jakou podobu bude mít řekněme za 2 roky?

Pavel Suchánek: Naše služby pro uživatele i restaurace neustále rozvíjíme a vylepšujeme. Za nějaký čas, a nemusí to trvat zrovna 2 roky, si umím představit, že když budete chtít jít do restaurace, otevřete si vždy naší mobilní aplikaci, i kdybyste si rezervaci stolu dělat nechtěl.

Chceme mít veškerý faktický i uživatelský obsah o všech restauracích na jednom místě a udělat z Restu takový Facebook pro restaurace. Velice brzy se budeme také zabývat otázkou expanze do zahraničí. Už nyní nás restaurace přemlouvají ke vstupu na slovenský trh.

Je to projekt, který si chcete udržet nebo byste uvažoval nad prodejem, pokud by přišla ta správná nabídka?

Pavel Suchánek: Zatím se touto otázkou vůbec nezabýváme a soustředíme se na to, aby nás lidi znali a viděli v naší službě přidanou hodnotu. Myslím si, že Restu má před sebou ještě velký kus cesty. To nás všechny na Restu strašně moc baví, máme stále co zlepšovat a vyvíjet. Podařilo se nám dát dohromady skvělou partu lidí, kteří za Restu dýchají, a práce s takovými lidmi mě ohromně naplňuje.