Ondřej Kania z J&K Consulting: Náš obrat bude letos něco mezi čtyřmi a pěti miliony
, /

Ondřej Kania z J&K Consulting: Náš obrat bude letos něco mezi čtyřmi a pěti miliony

Ondřej Kania z J&K Consulting: Náš obrat bude letos něco mezi čtyřmi a pěti miliony

Je mu pouhých 22 let, vystudoval školu v New Yorku a vede se spoluzakladatelem, Tomášem Jízdným, společnost J&K Consulting, která zprostředkovává výhodné podmínky pro školné na nejprestižnějších, nejen amerických školách. Řeč je o Ondřeji Kaniovi, který se s námi podělil o to, jaké má se svojí společností plány, proč bylo studium v USA lepší než u nás a jaká je jeho vlastní historie, protože se dá říct, že je v českém businessu nováčkem.

J&K Consulting od svého založení před 3 lety roste meziročně ve stovkách procent a na tento i příští rok chystá několik vylepšení. V týmu zůstávái přes vzrůstající počet zakázek dvojice zakladatelů prozatím sama. Kromě školného chystá Ondřej několik online projektů a mezinárodní veletrh.

Zakladatel Benefi.cz, Pavel Matoušek: Zatím jsme proinvestovali jednotky milionů korun

Nedávno vzniklý portál na zprostředkování P2P půjček Benefi.cz od zakladatele Hyperslevy.cz a AAAPoptavka.cz, Pavla...

Ondřeji, určitě bude všechny zajímat jednoduchá věc. Kdo vlastně jsi a co konkrétně děláš?

Ondřej Kania: Jsem dvaadvacetiletý podnikatel, který spoluzaložil a už tři roky spoluřídí agenturu, která se jako jediná v České republice a na Slovensku zabývá poradenstvím a zprostředkováním studia na kvalitních základních a středních internátních školách v zahraničí a to především v USA, které jsou co do kvality považovány za ty nejlepší vzdělávací instituce ve svých kategoriích na světě – dá se to posoudit například podle toho, že jejich absolventi jsou každý rok přijímáni na ty nejlepší univerzity.

Na tento druh škol pošleme letos zhruba třicet studentů a k tomu všemu jsme přibrali ještě další projekty. Na konci října proběhne na výstavišti v Letňanech největší veletrh zahraničních škol ve střední Evropě – přes třicet škol, především z USA, bude dva dny prezentovat českým studentům a jejich rodičům své výhody a přednosti v porovnání s českým školstvím.

Dále jsme spustili mezinárodní online marketingovou platformu, která pomáhá internátním školám po celém světě s prezentací toho co nabízejí. Do konce roku prostřednictvím partnerských agentur vstoupíme na další evropské trhy (Maďarsko, Polsko, Rakousko) a jako poslední bych uvedl nadační fond, který spustíme během srpna a který vybere pro příští školní rok tři talentované studenty ze sociálně slabých rodin, kterým studium na prestižních internátních školách zaplatíme.

K podnikání mě v podstatě dovedla biografie Steva Jobse, která vyšla, když jsem byl v maturitním ročníku v Americe. Během roku jsem ji přečetl několikrát a nakoplo mě to právě tímto směrem. Předtím jsem o podnikání v podstatě nikdy nepřemýšlel.

Jaký byl prvotní impuls ke spuštění J&K Consulting?

Ondřej Kania: V šestnácti letech jsem měl pocit, že musím z Česka vypadnout. Vystřídal jsem pár středních škol, nic mi nevyhovovalo, byl jsem strašně nespokojený. Objevil jsem koncept internátních škol a velice mě to zaujalo. Vzhledem k tomu, že jsem z poměrně skromných poměrů, tak jsem potřeboval plné stipendium. Trvalo mi tři čtvrtě roku, než se mi to podařilo.

Napsal jsem stovkám škol, poslal tisíce e-mailů, absolvoval desítky telefonátů a všem jsem říkal, že nemám ani dolar, ale jsem ochoten udělat cokoliv. Po osmi měsících jsem dostal odpověď od jedné malé školy ve státě New York, že mi nabízejí plné stipendium pod podmínkou, že si budu na studium vydělávat. Takže jsem šestkrát týdně vzal krabici s koláči a sušenkami a klepal na domy cizích lidí, nebo stál před Walmarty, někdy i do noci, než jsem nevydělal potřebný obnos peněz, abych mohl pokračovat ve škole dál.

Takhle jsem absolvoval poslední dva roky na střední. Během maturitního ročníku jsem byl na stáži u jednoho podnikatele v Atlantě (podnikal právě ve vzdělávání), který mi nabídl práci. V té době jsem byl již přijat na pár univerzit, které jsem ale odmítl, protože jsem potřeboval peníze, takže jsem si vybral cestu práce v Atlantě. Ovšem v okamžiku kdy onen pán zjistil, jak je složité pro mě obstarat pracovní víza, tak z toho sešlo.

Byl jsem tedy bez univerzity a bez práce a musel jsem se vrátit zpátky domů. Plánoval jsem, že si najdu práci a další rok odjedu na univerzitu. Hledal jsem pár měsíců a nikdo mě nechtěl vzít v podstatě na žádnou práci, navzdory tomu, že jsem uměl perfektně anglicky a byl jsem schopen za jeden den prodat koláče za dva tisíce dolarů.

Najednou mě zhruba po dvou měsících trápení napadlo, že bych mohl svou zkušenost a získané know-how přetransformovat v byznys. Kamarád mi udělal jednoduchý web, v úterý odpoledne se rozjel, hned jsem dal odkazy na pár for, které se zabývají studiem a životem v zahraničí a ve středu ráno už volala první klientka. Po nějaké době jsme se spojili se společníkem, Tomášem Jízdným a vytvořili z toho, věříme, nejlepší vzdělávací agenturu, zabývající se studiem v zahraničí, v ČR.

Máš už pod sebou lidi v týmu nebo jde stále o projekt ve dvou?

Ondřej Kania: Doteď jsme byli schopni všechny naše aktivity zvládat ve dvou, i když poslední rok s velkým vypětím sil, protože ten objem práce narostl několikanásobně. Nyní vzhledem k tomu, že máme těch aktivit několik a každá z nich se dá významně rozvíjet, hledáme pár chytrých, spolehlivých lidí, kteří umí perfektně anglicky a kteří náš tým rozšíří. Najít správné lidi je ale vůbec ten největší problém, takže doufáme, že se nám to během měsíce dvou podaří.

To je věc, která bych řekl, je vůbec největším problémem pro firmy, které ročně výrazně rostou a rozšiřují portfolio služeb. Najít v Česku zodpovědné lidi, kteří mají zahraniční zkušenost, umí perfektně anglicky s tahem na branku, je obrovský problém. Snažíme se s tím něco dělat, protože naši studenti se již nyní stávají poměrně žhavým zbožím pro HR firmy, které nás sami kontaktují a chtějí kontakt na studenty, kteří právě na zahraničních internátních školách studují alespoň jeden rok.

Vzhledem k tomu, že to jsou především zahraniční HR firmy, působící zde, tak dobře ví, jak kvalitní vzdělání internátní školy nabízejí a proto je zajímají právě ti studenti, kteří nimi projdou a mnohdy je upřednostní po maturitě více, než absolventy bakalářských, či magisterských studií.

Existuje nějaká zásadní konkurence v Česku a okolí? Co je vaše přednost před nimi?

Ondřej Kania: Konkurence v širším slova smyslu určitě existuje. Jedná se o to, že kromě nás na našem trhu a v podstatě na všech evropských trzích fungují agentury, které přeprodávají produkty amerických vzdělávacích korporací a to především levné, výměnné pobyty na státní školy s pobytem v hostitelských rodinách. Tento druh studia je pouze na deset měsíců, nemůžete si vybrat školu a vůbec nevíte do čeho jdete a nemůžete se další rok vrátit.

Nemluvě o tom, že učitelé mnohdy žákům nevedou klasifikaci a žáci se vrací s přesvědčením, že americké školy jsou strašně jednoduché, protože tam měli samé jedničky, protože si vybrali nejjednodušší obtížnost předmětů. To co nabízíme my je úplný opak. Nepřeprodáváme žádný produkt amerických agentur, ale naopak jsme si vytvořili a udržujeme osobní vztahy s jedněmi z nejlepších základních a středních škol na světě, kam každý rok posíláme české a slovenské studenty.

Zakládáme si na individuálním přístupu a na komplexním know-how, ke kterému nám pomáhá osobní zkušenost studia na tomto typu škol. Pokud k nám přijde talentovaný sportovec, ať už hrající jakýkoliv sport, jsme schopni mu najít nejvhodnější sportovní akademii, ve které může naplno rozvíjet svůj potenciál.

Totéž platí u umělců a u studentů orientovaných na akademickou stránku věci. Nenabízíme lidem katalogy, ale vyslechneme jejich preference, zájmy, cíle v životě a na základě toho jim na míru vybereme nejvhodnější školy. Jinými slovy, pokud chcete pro své dítě to nejlepší možné vzdělání a jste ochotni do toho investovat, tak zavoláte nám.

Říkal jsi, že jsi neměl zezačátku na start firmy takřka žádné peníze. Jak jsi tedy vše financoval?

Ondřej Kania: Z první klientky, která zavolala následující ráno od zprovoznění webu, jsem dostal zhruba deset tisíc korun, které jsem si tehdy za svoje služby účtoval. Ty jsem investoval do PPC reklamy na Googlu, která vygenerovala během pár měsíců další klienty a tak to pokračovalo doteď. Žádné cizí peníze jsme dosud nevyužili.

Po několika měsících jsme z toho se společníkem udělali firmu a jsme hrdí na to, že jsme schopni vše financovat z peněz, které si vyděláme a nemusíme si na nic půjčovat, ani nahánět investory.

Takže jste se nikdy nepokoušeli a ani neuvažovali o investorech?

Ondřej Kania: Nikdy jsme se o to nepokoušeli, i když se nám občas někdo takový ozve, protože vidí, že výrazně rosteme, máme zajímavý produkt a pohybujeme se v oblasti, která má obrovský potenciál, téměř žádné náklady a tím pádem percentuálně velice vysoké marže. Původně jsem to vlastně vůbec nezamýšlel jako byznys, ale jako nadační fond. Nadaci, tedy v podstatě to, co bude představeno tento měsíc a co budeme financovat z velké části z našich vlastních zdrojů.

V devatenácti jsem chodil za významnými podnikateli a představoval jim myšlenku, že pokud pomůžeme talentovaným studentům, kteří si to nemohou dovolit, na ty nejlepší střední školy, otevřeme jim cestu na ještě lepší univerzity a takoví lidé by se naší zemi v budoucnu sakra hodili. Nikoho to ale nezajímalo. Trvalo nám to tři roky, ale nyní jsme schopní to téměř celé zafinancovat sami. Nicméně zpátky k investorům.

Díky tomu, že spolupracujeme skutečně s nejlepšímí základními a středními školami na světě, můžeme z první řady pozorovat, jaké jsou nejnovější trendy ve vzdělávání a jak se vzdělávání mění. Máme tedy v plánu další projekt, tentokrát větší, než co jsme kdy dělali. Bude se týkat digitalizace vzdělávání. Je to velice nákladné, ale díky všem našim aktivitám jsme schopni celý projekt zaplatit. Bavíme se ovšem s potenciálními investory a přemýšlíme, že bychom někoho do minority mohli vzít, aby nám s financováním pomohl, ale určitě to není něco, na čem by to stálo.

To znamená, že žádné finance na rozvoj jádra firmy potřebovat nebudete …

Ondřej Kania: Mezi naše klienty patří rovněž významní podnikatelé, případně nás po přečtení článků v médiích či po doporučení od někoho kdo o nás ví, kontaktují lidé, kteří mají zájem o koupi podílu, ale to jsme zatím vždy odmítli. Jinými slovy, aktivně finance na rozvoj nehledáme, protože jsme schopni je generovat sami. Spíše nás investoři sami vyhledávají. Nicméně jak jsem zmínil výše, vzhledem k budoucím plánům, budeme možná o vstupu někoho do minority uvažovat.

Jakým způsobem přesně funguje propojení J&K Consulting a amerických škol?

Ondřej Kania: Jedná se o přátelský a osobní vztah mezi námi a představiteli škol. Každé léto navštívíme většinu škol s kterými nově uzavřeme spolupráci. Známe se osobně s řediteli, jimž se naši studenti velice osvědčili a chtějí další. Jsme tedy v pozici, kdy se seznámíme s potenciálním studentem, zavoláme řediteli školy, studenta představíme a řekneme, že rodina má tolik a tolik prostředků na školné.

Ve většině případů nám ředitelé škol kývnou. První rok byly samozřejmě školy poněkud zdrženlivé. Poté co viděli, že naši studenti jsou skvělí, tak se jejich vztah k nám začal zlepšovat a nyní se dá říct, že jsme s naprostou většinou představitelů partnerských škol přátelé. My jezdíme za nimi, oni za námi a setkávají se s potenciálními studenty a jejich rodinami. To je něco, co opravdu žádná jiná agentura nenabídne.

Jaké podmínky školám nabízíte, abyste dokázali zajistit co nejvyšší stipendium a jaktože se to běžně člověku nepodaří samostatně?

Ondřej Kania: Člověku se to samostatně podařit může, pokud to zkusí jako já, ale pravděpodobnost je mizivá. Musíte poslat stovky až tisíce mailů do stovek škol, absolvovat desítky hovorů, celé to trvá mnoho měsíců a po tom všem se to nemusí povést. Naši studenti jsou prověření, jsou kvalitní a školy je mají rády. Nemluvě o tom, že se opravdu i díky osobní zkušenosti vyznáme v přidělování stipendií ze stipendijních fondů jednotlivých škol. Víme jak o stipendium žádat, na co dát akcent, jak prezentovat finanční situaci rodiny, apod.

Jak J&K Consulting vydělává? Jaké momentálně generujete obraty, případně zisk?

Ondřej Kania: První rok byl náš obrat zhruba 400 tisíc korun, druhý rok to bylo přes milion a letos to bude něco mezi čtyřmi a pěti miliony Kč – to vše ve dvou lidech a v oblasti služeb, což považujeme v 22 letech za slušný výkon a chceme v tomto tempu nadále pokračovat. Občas se na to lidé, kteří tomu příliš nerozumí dívají malinko pohrdavě a říkají, proč se píše o firmě, která bude mít necelých pět milionů obratu.

Jednak jsou to čistě služby a oběma nám je dvaadvacet a také nejedeme na zisk, protože vše investujeme zpátky do nových projektů a marketingu, ale kdybychom chtěli, tak jsme schopni vytvořit pohodlně takový zisk, který by se mohl srovnávat například s eshopy, které na takový zisk musí většinou generovat obraty v řádech desítek milionů.

Co se týče příjmů, tak máme zatím tři zdroje příjmů, příští rok přibude další. Hlavní dva jsou zprostředkování studia a poradenská činnost v oblasti internátních škol a náš veletrh. Dále jsme před měsícem spustili mezinárodní online marketingovou platformu pro internátní školy, která ve své první fázi pomáhá školám při prezentacích na veletrzích po celém světě.

Funguje to tak, že škola má svůj profil na webu v několika světových jazycích, snáze se tak dorozumí například s rodinami z Emirátů, Číny, Ruska, Německa, nebo Mexika. Představitelé škol hodně jezdí po světě a tohle jim ulehčí život na schůzkách s potenciálními zájemci a jejich rodinami. Ve druhé fázi chceme, aby měla platforma velkou organickou návštěvnost od studentů z těchto destinací, vyhledávajících v mateřské jazyce klíčová slova, jako „studium v zahraničí“ apod.

Tvorba webu zabrala několik měsíců a stála několik tisíc dolarů. Jsme rádi, že můžeme říct, že se to celé zaplatilo již během prvního měsíce a do půlky srpna tam budeme mít první školy. Od tohoto projektu si dost slibujeme. Jako poslední jsme právě uzavřeli spolupráci s partnerskou agenturou v Maďarsku, která bude replikovat naši nabídku škol a náš způsob práce pro Maďarský trh a totéž chceme udělat ještě v Polsku a Rakousku, takže uvidíme jak to dopadne.

Jaké a na co jsou vynaloženy největší náklady?

Ondřej Kania: Díky veletrhu a díky tomu, že přijede přes třicet platících škol, jsme schopni poprvé investovat do masivního offline a online marketingu. Takže to, spolu s pronájmem haly je náš největší náklad. Další náklady jsou jen a pouze náš čas. Je poměrně zajímavé a jsme zvědavý co to udělá s čísly pro příští rok, protože od konce srpna do konce prosince budeme investovat do marketingu dvakrát tolik prostředků, než za předchozí tři roky dohromady. Takže očekáváme poměrně výrazný růst a to především v počtu zaslaných studentů na zahraniční internátní školy.

Kam chcete tento a příští rok vyrůst?

Ondřej Kania: Tento rok je v podstatě daný, skončíme tak, jak jsem zmínil. Příští rok bychom rádi zdvojnásobili počet studentů, kteří s námi pojedou na šedesát, znovu úspěšně zorganizovali veletrh, získali alespoň sto škol, které si předplatí profil na naší platformě a úspěšně poslali skrze naše partnerské agentury v jiných zemích alespoň pár desítek studentů na internátní školy. To by nám mělo zařídit více než 100% růst v dalším roce.

A příští léto chceme spustit projekt o kterém jsem hovořil. Věříme, že to pomůže změnit český vzdělávací systém a pomůže tisícům studentů. Nějak kvantifikovat konkrétní výsledek na konci příštího roku je věštění z křišťálové koule, ale zkrátka neočekáváme horší výsledek, než dvojnásobek letošního obratu a o zisku opět nemůže být řeč, protože investice do nového projektu a na zlepšení projektů stávajících se bude pohybovat v řádech milionů korun, takže všechny volné prostředky proinvestujeme.

Proč sis vlastně ty sám vybral USA jako cíl studia?

Ondřej Kania: Amerika je úžasné místo. Nachází se tam 44 ze 100 nejlepších univerzit na světě, jsou tam nejinovativnější světové firmy a je to zkrátka místo, kde je téměř každý obchodník, takže je to zcela nepochybně nejlepší země pro lidi, kteří se zajímají o podnikání a jednou by chtěli mít svůj byznys.

Mě hlavně zaujal systém vzdělávání. Je to zcela individualizované, rozdělené do tříd podle schopností, nikoliv podle věku, školy nabízejí desítky mimoškolních aktivit, od kroužku robotiky po mladé demokraty a republikány. To mě hodně lákalo. Nebavilo mě být zavřený ve třídě se třiceti studenty, kteří jsou ve vědomostech a zájmech úplně odlišní a kde učitel něco diktoval, my to zapisovali a tak pořád dokola – žádná diskuse, žádná zajímavá témata, žádné projekty. Tohle všechno jsem na americké škole měl. Určitě to bylo nejlepší rozhodnutí, které jsem kdy učinil.

Potkal ses na svojí americké cestě i se startupovým prostředím a jak chápeš pojem startup?

Ondřej Kania: Se startupy jsem se nepotkal, nicméně ve škole jsme měli projekty typu, navrhněte svůj vlastní byznys, kde jsme museli rozpracovat business case, prezentovat to porotě složené z místních podnikatelů, představit jim, jak bychom dělali marketing, jak bychom získali zákazníky, apod. Tohle je typický způsob vyučování ekonomie a byznysu už i na základních školách v USA.

Startup chápu jako firmu, která je jednak primárně technologicky zaměřená, což zatím nejsme a také má za sebou nějaké externí financování, což se nás taky netýká. Pokud bychom ale mluvili šířeji o filozofii startupů, což je v podstatě inovace, modernizace a zjednodušení již existujícího trhu, produktu, služby, tak se to na nás aplikovat určitě dá, ale že bychom jezdili na startupové konference a vnímali se tak, to určitě ne.

Zmiňoval jsi, že chystáte velký veletrh zahraničních škol v Praze. O co konkrétně půjde?

Ondřej Kania: Přemýšleli jsme o tom, jak nejlépe představit koncepci internátních škol co nejvíce lidem. Veletrh, na který přijedou desítky těch nejlepších škol, kam budou moct přijít tisíce studentů s rodiči a vyslechnout si vše o tom, co školy nabízí přímo od jejich představitelů, nám přišlo jako nejlepší nápad. Poprvé se do Prahy sjede přes třicet internátních škol – budou zde dva dny na výstavišti v Letňanech a budou čekat pouze na to, až přijdou lidé, kteří mají o studium v zahraničí zájem.

Probíhat budou různé prezentace škol, jejich vzdělávacích systémů apod. Velikostí se jedná o největší veletrh tohoto typu ve střední Evropě. Pokud jste děti/nebo máte děti ve věku od nějakých 10 do 19 let, tak určitě přijďte, vstupné je zdarma.

Máš v plánu se zapojit ještě do nějakého dalšího projektu nebo je J&K Consulting stálejší a časově náročnou záležitostí?

Ondřej Kania: Vše co děláme pod J&K se nějakým způsobem dotýká vzdělávání, což je oblast která nás se společníkem, Tomášem Jízdným, velice zajímá a baví. Je to jedna z oblastí, ve které dojde k velké revoluci a my chceme být u toho. Systém školství v podstatě celosvětově je dán a nastaven téměř beze změny již od průmyslové revoluce a byl vytvořen tak, aby generoval vhodné pracovníky pro tehdejší trh práce.

Nyní velké procento pracovních pozic, které tehdy byly relevantní zaniká a zanikne, takže postupem času se bude muset přijít s novou koncepcí a systémem. Každá z aktivit, kterou máme, se dá škálovat a je tam potenciál na mnohonásobný růst každý rok. To co máme ale aktuálně v hlavě a to, co se pokusíme zrealizovat je způsob, jak ovlivnit český vzdělávací systém, respektive jak pomoci tisícům a desittisícům studentů s tím, co jim ve škole nejde, co je nebaví, co jim učitelé nejsou schopni vysvětlit.

Kde se vidíš za 10 let?

Ondřej Kania: Doufám, že J&K bude respektovaná, velká společnost, která v té době již změnila a bude měnit vzdělávací systém k lepšímu takovým způsobem, kterého by politici nikdy nebyli schopni. Věřím, že za deset let přes nás bude na internátní školy jezdit stovky až tisíce studentů z celé Evropy a že budeme organizovat veletrhy v mnoha zemích a část peněz, které tyto aktivity budou generovat budeme moct investovat skrze náš nadační fond do nadějných, talentovaných studentů, kteří jednou mohou naši zemi posunout zase o kus dál.

Díky za rozhovor.

Ondřej Kania: Není vůbec zač, také děkuji a ať se daří.