Václav Štrupl z Bonami: „letos bychom měli dosáhnout na 200 milionů korun“
, /

Václav Štrupl z Bonami: „letos bychom měli dosáhnout na 200 milionů korun“

Václav Štrupl z Bonami: „letos bychom měli dosáhnout na 200 milionů korun“

Nedávno jsme přinesli krátkou informaci o tom, že Václav Štrupl, původní zakladatel agentury H1 a nákupního portálu s designovými doplňky Bonami, vstupuje jako další partner do investiční skupiny Miton, která stála u zrodu, případně investovala do projektů: jako Heureka, Slevomat, Rohlik.cz, Damejidlo.cz nebo Twisto.cz. Ve svých 29 letech je tak Václav teprve druhým nově přibraným partnerem do původně čtyřčlenného týmu ve složení: Ondřej Raška, Milan Zemánek, Tomáš Matějček a Michal Jirák (v roce 2013 Miton doplnil pátý partner Tomáš Hodboď).

Bonami za minulý rok dosáhlo v obratu osmiciferných čísel (100M+), chystá postupnou expanzi za hranice a nepolevuje na trhu, na kterém bylo ještě před ním v podstatě prázdné místo. Václav nám odpověděl na několik otázek v prvním rozhovoru, po jeho vstupu do Mitonu, které vše přiblíží do detailu.

Do české investiční skupiny Miton se připojil 29letý spoluzakladatel Bonami

Investiční skupinu Miton, která má za sebou úspěšné projekty jako Slevomat, Heureka nebo Domodi, rozšíří šestý...

Většina tě zná jako spoluzakladatele a CEO Bonami a šikovného podnikatele. Jak se ti ale daří v ostatních projektech a také osobním životě?

Mám se dobře. Za pár měsíců budu slavit 30. narozeniny, takže jsem ve věku, kdy hodně lidí poprvé bilancuje. Já jsem se svým dosavadním životem spokojený. Podílel jsem se na vybudování dvou úspěšných firem, získal spoustu zkušeností a při tom jsem stihl vystudovat školu, cestovat, oženit se a zplodit dvě děti. :-)

Nabídka partnerství od kluků z Mitonu, která letos přišla, tak nějak symbolicky završuje tuhle etapu mého života. S optimismem teď koukám dopředu na další desetiletku. Rád bych získal ještě větší nadhled a zapracoval na sobě jako na člověku. Abych měl pro sebe i pro lidi okolo hodnotu i bez výčtu úspěchů z předchozího odstavce.

Bonami překonalo v minulém roce obrat ve výši 100 milionů korun. Co přisuzuješ takovému úspěchu? Opravdu Bonami natrefilo na ideální/nevyužitý trh nebo to je spíše efektivní prací celého týmu?

Stoprocentně je to kombinace obou věcí. Prodávat nábytek a bytové doplňky jsme původně ani nechtěli. Viděli jsme ten trh a jeho potenciál online, ale protože si neradi „špiníme ruce šoupáním krabic„, přemýšleli jsme nad čistě online projektem, který by agregoval již existující nabídku. Jenže se ukázalo, že moc není koho agregovat. E-shopů s tímhle sortimentem bylo poměrně málo a hlavně byly produktově i z uživatelského hlediska v žalostném stavu. Takže jsme si vyhrnuli rukávy a pustili se do prodeje sami.

A tady přichází na řadu silný tým, který se nám podařilo v Bonami poskládat. Dnes u nás pracuje přes 30 skvělých lidí, kteří dávají značce obsah a díky nimž se nám daří rychle růst.

Můžeš  určit, zda jste za minulý rok skončili již v černých číslech, případně s jakým profitem operujete? Nebo se stále zaměřujete na rychlý růst?

Růst je pro nás pořád hlavní priorita. Z 30 milionů obratu v prvním roce jsme se vloni posunuli na 100 a letos bychom měli dosáhnout na 200 milionů korun. K Bonami.cz jsme navíc stihli rozjet i polský a slovenský web a zahraniční trhy už tvoří nemalé procento našich tržeb.

Co se týče ziskovosti, zhruba od poloviny loňského roku jsme break even a byli bychom schopni tvořit celkem zajímavý zisk. Všechny vydělané peníze ale investujeme zpátky do marketingu a posilování pozice na všech třech trzích. Je příjemné, že kromě počáteční investice nemusíme do firmy průběžně sypat další kapitál, protože si na růst vydělá sama.

Kolik členů máte momentálně v týmu? Hledáte aktivně někoho na klíčové pozice? Jakým způsobem si vlastně lidi vybíráš? 

Dnes je nás zhruba 30, plus několik externích spolupracovníků. Začínali jsme v 7 lidech, takže v průměru skoro každý měsíc přijde jeden nový člověk.

Tomu odpovídá i fakt, že schopné lidí sháníme v podstatě pořád. Na logistiku, zákaznickou podporu, hledání nových značek… Když se objeví zajímavý člověk, v podstatě vždy se s ním sejdeme a poslechneme si ho. Pokud nás zaujme, najdeme pro něj uplatnění i mimo standardní strukturu firmy. A třeba takového šikovného PHP programátora bychom přijali vždycky nezávisle na aktuálním množství práce.

Co se týče výběru lidí, hodně dám na instinkt. Snažím se zjistit, jaká je hlavní motivace člověka a kam chce profesně směřovat. Důležitá je pro mě iniciativa, samostatnost a osobní zodpovědnost, protože nikdo ve firmě nemá čas na mikromanagement. Hodně o člověku ukáže, na co se ptá a kolik si toho o Bonami zjistil dopředu.

Jak se bude Bonami v průběhu letošního a příštího roku měnit? Plánujete nějaké zásadní změny v sortimentu nebo expanzi na další zahraniční trhy?

Přehoupli jsme se do druhé poloviny roku, takže se jako asi každý v e-commerce pomalu začínáme chystat na Vánoce. Ještě letos se chceme víc zaměřit na velký nábytek, který je především logisticky velmi náročný, a proniknout mezi lidi do offline světa. Z toho důvodu zvažujeme i otevření vlastního showroomu a větší marketingovou kampaň.

Co se týče zahraniční expanze, teprve v dubnu jsme úspěšně spustili Bonami.sk a další zemi letos otevírat nebudeme.

Kolik celkově produktů máte běžně v nabídce?

V nabídce máme denně vyšší tisíce unikátních produktů.

Teď už k největší novince. Stal ses partnerem v investiční skupině Miton! Jaký z toho máš pocit a co to pro tebe teď znamená?

Mám z toho radost a zároveň to beru jako jakýsi vrchol svojí dosavadní práce. S kluky z Mitonu se znám už spoustu let, často se scházíme a rozumíme si i v osobní rovině, takže je to, jako by mě teď oficiálně přijali do rodiny. Tak to i beru – jako „sňatek na celý život“ a vyjádření vůle společně pracovat na dalších věcech.

Jak dlouho trvá a jak probíhá takový „schvalovací“ proces nového partnera? Co podle tebe Mitonu nabídneš jako přidanou hodnotu?

Tohle je spíš otázka na kluky, a protože jsem teprve druhý „přijatý“ partner, nehledal bych v tom nějaká konkrétní pravidla. Můžu ale říct, že minimálně stejně jako pracovní schopnosti a nasazení je důležitá osobnost. Jak kluci rádi říkají: „Musí to být někdo, s kým bychom si chtěli postavit dvojdomek.

Svou přidanou hodnotu vidím hlavně ve zkušenostech a kontaktech z trochu jiného prostředí, protože jsem před Bonami 7 let budoval online marketingovou agenturu H1.cz. Obecně si myslím, že jsem poměrně dobrý na získávání a rozvoj kontaktů, což je při vyhledávání schopných lidí a budování nových byznysů užitečné.

V Mitonu budeš pomáhat jak s Bonami, tak s novými potencionálními projekty. Už se něco rýsuje nebo je to zatím spíše v plánech a nevěnuješ tomu tolik času?

Prakticky se bude tahle změna projevovat postupně. Dál zůstávám CEO Bonami a budu tu trávit většinu svého času. Vedle toho už ale budu zasahovat do rozhodování o ostatních projektech Mitonu, využívat svoje kontakty k hledání nových příležitostí a rozvoji těch stávajících. Na komentování konkrétních projektů je ale ještě brzy.

Souvisel s partnerstvím i nějaký investiční vstup nebo jak přesněji nyní spolupráce bude fungovat? Získal jsi podíl v celé celé společnosti a budeš se podílet na rozhodovacích procesech?

Ano a ano. V Mitonu funguje takové moderní rovnostářství, takže od první chvíle cítím, že moje slovo má stejnou váhu jako všech ostatních. To je příjemné.

Fashion startup od Mitonu rebrandoval a hlásí 150 tisíc objednávek měsíčně

Přibližně před 2 roky představil jablonecký Miton, který stojí za úspěšnými projekty jako Slevomat nebo...

Kam by ses rád výhledově posunul, resp. kde se vidíš za 5 až 10 let?

Doufám, že se čtyřicítkou na krku budu pořád zdravý a spokojený. V byznysu bych rád pomáhal firmám a lidem v nich růst a na tom se sám dál učil, jak to dělat co nejlíp.

Jak si udržuješ motivaci a jakým způsobem čerpáš energii a nové nápady? Dá se vůbec taková věc poradit lidem v okolí a nebo je to individuální?

Myslím si, že je to hodně individuální. Moje cesta je založená na rovnováze – mezi prací a odpočinkem, vztahy a výsledky, vymýšlením a dotahováním. Motivuje mě, když vidím, jak z ničeho vzniká něco, a ještě to vytvoří příležitost pro spoustu lidí, kteří se na pozadí nového byznysu mohou sami posouvat kupředu.

Chtěl bys něco dodat pro čtenáře CzechCrunche?

Ozvěte se nám do Mitonu, pokud s námi chcete dělat zajímavé projekty. Hodně lidí si myslí, že v Česku je nedostatek peněz nebo dobrých nápadů. Já tady ale vidím velké množství obojího a k tomu navíc spoustu velmi schopných lidí. Bohužel se to často nepotká v jednom projektu. My jsme dobří v propojování věcí dohromady a pomáháme tyhle vstupní ingredience přetavit v úspěšné firmy. Myslím to vážně. Pište na pecka@miton.cz.