Největší akviziční nabídky posledních let, které nakonec nevyšly, ale mohly změnit historii

Největší akviziční nabídky posledních let, které nakonec nevyšly, ale mohly změnit historii

, /
Největší akviziční nabídky posledních let, které nakonec nevyšly, ale mohly změnit historii

Startupy rostou technologicky takovým tempem, že se větším společnostem často nevyplatí vynakládat peníze na vlastní řešení, ale radši provést akvizici. Ať už šlo v minulosti o Twitter, Facebook nebo třeba Google, kteří většinu nabídek postupně odmítali a většinou toho některá ze stran zásadně litovala.

A pokud už nejde o technologie, tak jde o upevnění pozice na trhu. Jistý strach, že může malý startup přerůst rychlou exekucí až v pořádnou konkurenci. Například Google v roce 1999 přišel za jedním z nejstarších vyhledávačů Excite a snažil se prodat svůj nápad za pouhý 1 milion dolarů. Když CEO Excite odmítl, šla dvojice zakladatelů Googlu na ještě nižší částku 750 tisíc dolarů. Ani to nevyšlo. Dnes je Google jednou z nejcenějších firem na světě s hodnotou přesahující 500 miliard dolarů.

Zakladatel populárního startupu se obešel bez investorů a prodává ho za 575 milionů dolarů

Většina dnešních startupů se žene za rychlým růstem, ke kterému logicky potřebuje finance. Pokud se ale něco...

A nebyla to první příležitost, kterou měla jiná společnost k nákupu tohoto giganta. V roce 2002 se o stejnou věc snažilo Yahoo a nabízelo už za Google částku přesahující 3 miliardy dolarů v hotovosti. Zakladatelé Larry Page a Sergei Brin požadovali minimálně 5 miliard dolarů, což bylo pro Yahoo nepřijatelné.

Yahoo je obecně známé tím, že odjakživa do nových startupů a technologií investuje a získává tím ty nejlepší lidi z oboru. Kromě Googlu chtělo v roce 2006 koupit tehdy 2 roky starý Facebook za 1 miliardu dolarů, což 22letý Zuckerberg okamžitě odmítl. O rok později přišla podobná nabídka od Microsoftu s částkou přes 15 miliard dolarů. To bylo v době, kdy měl Facebook již 500 milionů uživatelů.

Ani Microsoft nechtěl zůstávat pozadu a před rokem 2008 zvažoval vstup na pole vyhledávačů. Bing byl ještě jako nápad v šuplíku a tak Microsoft nabídl 44,6 miliard dolarů za tehdy mírně stagnující Yahoo. Když se to nepovedlo, pohrozili Yahoo tím, že další rok spustí vyhledávač Bing. Do dnes ale Bing svojí pozici drží daleko za dvěmi největšími vyhledávači.

Podobnou trakci jako Facebook zaznamenal teprve několik let starý startup Snapchat, ten před 2 lety odmítl 3 miliardy dolarů. Taková astronomická částka v lidech vzbudila zájem, protože i přes desítky až stovky milionů uživatelů, Snapchat do té doby nevydělal ani dolar. V tomto roce poprvé zavedl nové formáty reklamy, jejichž cena se za den pohybuje až v milionech dolarů. A dnes je Snapchat oceněn na 15 miliard.

Trochu jiný a možná i smutný příběh přivedla na svět populární streaming služba Netflix. Ta chtěla po svém zrodu a rychlém růstu koupit zkomírající Blockbuster, velkou síť videopůjčoven a později půjčoven DVD, která ovšem nezvládla přerod na online streaming. Neznámou částku od Netflixu ale odmítla a šla si svou cestou. Ta Blockbuster zavedla až k tomu, že v roce 2011 vyhlásil bankrot a v aukci byl kompletní majetek firmy rozprodán za 228 milionů dolarů v hotovosti společnosti Dish Network.

A kdo ví, jak by to dopadlo, kdyby se Facebooku podařilo dokončit 500 milionovou transakci, ve které měl zájem koupit Twitter. Twitter  by nabídku pravděpodobně i přijal, kdyby v té době nerostl takovým tempem, které posouvalo jeho valuaci prudce nahoru každým dalším měsícem.

Foto: Marco Paköeningrat / Flickr.com