Jak startup Fab získal na investicích 8,3 miliardy korun a přesto o vše přišel, aby byl dnes nakonec prodán za 370 milionů

Jak startup Fab získal na investicích 8,3 miliardy korun a přesto o vše přišel, aby byl dnes nakonec prodán za 370 milionů

, /
Jak startup Fab získal na investicích 8,3 miliardy korun a přesto o vše přišel, aby byl dnes nakonec prodán za 370 milionů

E-commerce startup Fab byl založený v New Yorku v roce 2011, za celou dobu fungování se mu podařilo v různých kolech investic nabrat bezmála 8,3 miliard korun od zdrojů jako Ashton Kutcher, Kevin Rose z Google Ventures nebo Andreessen Horowitz. Včera se objevila informace o tom, že Fab byl prodán PCH International za cenu pouze 370 milionů korun.

Bonami Václava Štrupla a Mitonu expanduje do Polska. Cílem pro rok 2014 jsou tržby v desítkách milionů korun

Internetový nákupní klub Bonami.cz, který přibližně před rokem a půl odstartoval Václav Štrupl společně s...

Hlavním zakladatelem Fab byl Jason Goldberg, který není v neúspěšných startupech žádným nováčkem. Kolem roku 2000 založil projekt Jobster, hiring platformu, kterou potkal velmi podobný konec jako Fab. Jason byl známý tím, že se stavěl do role transparentního člověka, ale přitom si z poloviny vymýšlel. V rozhovorech zmiňoval koncem roku 2013, že Fab již dosáhl 14 milionů uživatelů, ale reálná čísla ukázala, že to bylo něco mezi polovinou a 10 miliony.

Přitom začátek vypadal slibně. Před spuštěním webu měli na 45 tisíc registrovaných uživatelů v newsletteru, zajímavé produkty a model, který zpřístuňoval produkty na základě sdílení přátelům. Celý tým se snažil vyhledávat unikátní věci, které jinde jen tak sehnat nejdou – většinou ze zahraničí.

V létě roku 2011 se registrovalo zhruba 5000 lidí denně! O několik měsíců později měl Fab již půl milionu uživatelů a ke konci roku generoval revenue ve výši 100,000 dolarů denně.

Chyba za 2,5 miliardy korun

Zaměstnanci v nových kancelářích v dvoupatrovém prostoru mohli sledovat reálný pohyb revenue. V té době se Fab podařilo pokořit hranici 5 milionů uživatelů, na které vyrostl ještě dříve než třeba Facebook! Všichni ve vedení se shodli na tom, že musí masivně expandovat a získali dalších 2,5 miliardy korun.

V té době si expanze všimli velcí mezinárodní hráči, kteří model okopírovali a šli tvrdě proti Fabu. Hráči jako eBay, Zappos nebo Pinterest. Těm se dařilo především v Evropě, kam Fab nově mířil. Mířil tam příliš brzy, protože ještě ani nevydělával dostatek v USA a neměl ujasněný business model.

Když nešlo proti některým klonům bojovat, Fab nakupoval ve formě akcií. Tento přechod do Evropy propálil celou částku ve výši 2,5 miliardy korun! Zaměstnanců bylo hodně a nebylo z čeho brát na mzdu.

Stížnosti zákazníků

Zákazníkům vadila především dlouhá dodací lhůta, která je i dnes u podobných startupů častá. Trvalo až 17 dní, než produkt dorazil do rukou zákazníka. V té době si Fab konečně uvědomil, že klíčem je držet alespoň některé nejprodávanější produkty na skladě a dokázal snížit dodací lhůtu na necelý týden. Do toho odpovídal zákazníkům maximálně do 12 hodin.

Na skladě z počátku držel pouze 1000 různých produktů, o 6 měsíců později to bylo již 11 tisíc. Díky počtu produktů mizely ty originální, kvůli kterým na Fab zákazníci chodili. Produkty na Fab tak bylo možné najít i na Amazonu, kde bylo nulové poštovné a dodací lhůta do 48 hodin.

Sklad se stále plnil, produkty neubývaly i přesto, že Fab vygeneroval v roce 2012 přes 2 miliardy korun. Začalo se prodávat pod cenou, mimo udržitelnou marži a to byla cesta ke zkáze. V té době utrácel Fab zhruba 350 milionů korun každý měsíc.

Screen Shot 2015-03-04 at 09.35.32

Finální dopad

Poslední investici startup získal v srpnu 2013 a většinu ostatních v předcházejících měsících. V té době byla společnost oceněna na 22,2 miliard korun a všichni očekávali, že najde rozumný business model, který vrátí vše do původních kolejí. O pouhé tři měsíce později, po důkladnější analýze zjistilo představenstvo, že za 2 roky utratili přes polovinu finančních prostředků, tedy skoro 5 miliard korun a business model stále výrazně kolísal!

Designový startup Fab propouští třetinu svých zaměstnanců

Trendy e-commerce portál Fab, pokračuje po pár měsících klidu v další velké redukci svého týmu. V souvislosti...

Díky chybám ve vedení byl startup nucen propustit takřka dvě třetiny zaměstnanců a snížit stav ze 750 lidí na 150. Z valuace 22,2 miliard korun se firma shodila na 1,2 miliardy. Všichni si naštěstí po této rychlé jízdě, kterou nešlo ukočírovat, uvědomili, že takhle to dál nejde. Společně dali hlavy dohromady, přiznali si svoje největší chyby a snažili se najít cestu ven z nepříjemné situace.

Nevěděli jak nakládat s penězi, nevěděli, co chtějí jejich zákazníci a nevěděli, jak mají vést Fab do dalších, snad úspěšnějších let. Pozice v té době nejlépe zainvestovaného startupu v New Yorku na ně začala doléhat.

Poslední záchrana

S posledními 200 miliony korun na účtě najali soukromého výrobce nábytku a spustili nový projekt Hem. Průměrná objednávka na Hem dosahuje zhruba 25 tisíc korun a za prvních 100 dní se jich podařilo realizovat několik tisíc ve více než 40 zemích světa, informuje BI.

Hem prakticky zachránil Fab před absolutním krachem a Fab si nyní na starosti vezme fond PCH International, který o něj projevil zájem už v minulých letech. Uvidíme, jestli se podaří oživit tento skomírající startup a poslat opět k výšinám.

Screen Shot 2015-03-04 at 09.33.55