Jak se Liftago snažilo lítat dříve, než umělo chodit a z čeho se za rok a půl poučilo

Jak se Liftago snažilo lítat dříve, než umělo chodit a z čeho se za rok a půl poučilo

, /
Jak se Liftago snažilo lítat dříve, než umělo chodit a z čeho se za rok a půl poučilo

Liftago bylo minulý rok zvoleno nejnadějnější českou firmou, s tím, že se ji loňský rok podařilo uzavřít na 10 000 zakázkách měsíčně. Zhruba 1,5 roční cesta byla ale trnitá se spoustou nástrah a kluci zjistili, že nic nebylo tak jednoduché, jak se na první pohled zdálo.

Liftago jako takové šlo do beta provozu v srpnu 2013, na konci 2013 ho využívalo přes 200 řidičů a na počátku roku 2014 začínalo na asi 100 zakázkách měsíčně. Zvýšit byznys 100x za rok se pak na první pohled může zdát jako sen, stejně jako jejich výhry start-upových soutěží lokálně i na mnichovské EU-Startups.

Zahraniční investor o Liftago: challenguje náklady taxi startupů, VCs mají malý koule

Na adresu Liftaga, v minulosti dost podceňovaného startupu, se celkem zajímavě vyjádřila analytička Julie Meyer z...

Realita se projevila hned po spuštění, které proběhlo s velkou parádou. Liftago se totiž tehdy dostalo pozornost i v celostátním tisku. Řidiči i zákazníci ale velmi brzy zjistili, že celá platforma je ještě hodně daleko od funkčního stavu a ztratili počáteční důvěru. Ta přišla až o několik měsíců později po důkladném testování a přechodu z betaverze na ostrý provoz.

I přes tenhle počáteční fail navíc zakladatelé kalkulovali jaký zahraniční trh pro ně bude nejlepší a dost pravděpodobně si představovali, jak s drinkem v ruce popíjejí v Karibiku a počítají objednávky, které chodí z celé Evropy do systému. Tahle představa byla dost mylná a dokud neměli výsledky doma, museli na expanzi zapomenout.

V létě 2014 se jim dostalo i trefné rady od zakladatele Slevomatu a DameJidlo, Tomáše Čupra:

Hezký, ale snažíte se lítat dříve, než umíte chodit.

Konzultace od lidí jako Tomáš Čupr nebo start-up komunity ze San Francisca celý tým vrátilo do reality a kluci začali pomalu zjišťovat, že žádné zkratky k úspěchu neexistují. Teda aspoň většinou ne. Jejich vylepšení v podobě brandovaných landing pages u připojovaných wifi hotspotů sice docela fungovaly, ale bylo to spíše rozptýlení, než vylepšení businessu. To potvrdila i konverzace s Jakubem Havrlantem a Dušanem Zábrodským:

Povedlo se vám spálit o mnoho více zdrojů, než bylo ve skutečnosti potřeba, abyste se dostali tam, kde jste teď.

Jednodušeji to možná šlo, ale nikdo jiný tady neudělal do taxi trhu takový zářez jako zatím Liftago. Celý příběh o failech a poučení, které si ze startupového světa kluci odnesli, si můžete přečíst v jejich aktuálním článku na blogu.